Potřebuje někdo další povinné asistenty do auta? Nepotřebuje, ale bude je tam mít díky EU, a také je pěkně zaplatí.
Je to na osypky jen to řidič zaslechne. Nové předpisy byly schváleny a povinná výbava každého vozu se bude měnit, rozšiřovat. Přestože novou výbavu většina řidičů nebude vůbec potřebovat, bude si ji muset v autě mít. A zadarmo to rozhodně nebude. Kdo to zaplatí? Samozřejmě, že koncový zákazník. A proč?
EU osobní dopravu systematicky likviduje
Když úředník něco vymyslí a Evropská unie rozhodne, je to asi to nejstrašnější, co se může na poli legislativy stát. Stačí jen vzpomenout na povinný tvar okurek nařízený EU. Na řidiče a provozovatele osobních aut dopadá evropský diktát stále víc a stále častěji a teď se snáší na motoristickou veřejnost další rána. Povinná výbava, kterou sice nebude skoro nikdo potřebovat, ale každý řidič ji bude muset mít v autě a každý ji také zaplatí.
Od července roku 2024 se změní povinná výbava každého auta, pokud dnes musejí mít vozy povinně ABS, ESP a kdoví co ještě, tak v další fázi bude bez pardonu zavedena povinnost dalších svou asistentů. Ten první, dejme tomu, někomu třeba přijde vhod, jde o asistent hlídání jízdních pruhů. Ne v pasivní verzi, kdy by jen zablikala nějaká kontrolka, ale v aktivní formě, která tahá za volant a vrací auto za bílou čáru.
V autě to bude mít každý, i když nebude chtít
Pokud je někdo zvyklý najíždět si do zatáček, má smůlu. A že to nefunguje ve zúženích, která namalují na asfalt silničáři? Nevadí, řidiči se musejí smířit s tím, že mezi panelovými svodidly na rozbité dálnici budou navíc bojovat ještě s otravnou elektronikou a prát se s volantem.
Druhý asistent je ještě horší. Hrozné je, že v podstatě už nejde ani o asistenci, ale šikanu a otravování. Kamerový systém v kombinaci s GPS bude signalizovat řidiči, když překročí povolenou rychlost. Snad půjde pípák či signalizační reproduktor jen tak demontovat, zničit, vyhodit.
Půjde to demontovat? Snad ano, ale na STK asi problém
Tak jako tak, je to další elektronika do automobilu. Další věci, které se mohou porouchat. Řidiči budou platit jejich opravu v servisu. Ale co je smutnější, zbytečně je zaplatí už při pořízení auta. Jde o vcelku složité a nákladné systémy a zejména u nízkorozpočtových aut se to nepříjemně promítne do ceny.
Dacia a podobné značky, které nabízejí dobré a jednoduché auto za dostupnou cenu, teď budou muset zdražit jen z povinnosti namontovat něco, co ani zákazníci nechtějí. Člověku už tak nějak začíná být jedno, že v roce 2035 budou auta se spalovacími motory zakázána definitivně, do té doby z nich EU udělá předražené elektronické pasti na řidiče.