Po všech možných SUV a crossoverech z Číny tady máme konečně klasické rodinné kombi s dojezdem 400 km a konkurenceschopnou cenovkou.
Letí to, letí, je to již 15 let. Ptáte se co? V roce 2007 koupil čínský koncern SAIC (mimochodem partner VW v Číně a výrobce jejich modelů) upadající britský Rover (a na chvíli z něj udělal Roewe, ale to je jiná historie) a jako podmínku transakce si dal to, že s Roverem dostane práva i ke značce MG. Angličanům to bylo zhusta jedno, jejich automotive zažíval jednu z těch horších (ne-li nejhorších) fází své ostrovní existence a MG byla, až na pár pokusů, mrtvou značkou. Všichni se tehdy se smíchem Číňanů ptali, co s tou MG chtějí asi tak dělat. A rádi jí „věnovali“. Dnes už se nesměje nikdo.
Dobytí (nejen) Evropy ve velkém stylu
MG se totiž do Evropy vrátilo s nabídkou vozidel, které vypadají možná víc evropsky, než celá Británie i se Skotskem dohromady. Netuším, jestli to už před 15 lety měli Číňané takhle promyšlené, na každý pád se jim musí nechat, že to zvládli dokonale. Využili evropské zázemí ne na sto, ale na milion procent, svoji evropskou expanzi začali tam, kde Rover skončil – z Británie. Se všemi vzdělanými lidmi, co jim „spadli do klína“ to měli jednodušší, ale štěstí přeje připraveným, nezapomeňte.
Když teď před třemi lety zahlásil MG comeback do západní Evropy s modely MG ZS a MG EHS, odborníky to v podstatě ani nepřekvapilo. Otázka totiž nezněla jestli, ale kdy. V Británii se v té době již vesele prodávalo, v Číně vyráběné modely měly a mají v poměru výkon/cena pramálo konkurence a podobně na tom bylo MG na dalších trzích, od Mexika po Austrálii. Kdo by to řekl, že malá „garážová“ firmička (MG je zkratka z Morris Garages, založena zhruba před sto lety), proslavená výrobou sportovních automobilů, takto dobude svět.
Místo SUV plně elektrické kombi – konečně
Od roku 2022 se pak nabídka přesunula i do CEE regionu (střední a východní Evropa) a je tedy dostupná bez problémů i u nás. A jak už to u čínských značek pronikajících do Evropy bývá, v nabídce jsou pouze SUV. Nevím, která chytrá marketingová hlava do jaké excelové tabulky napsala, že v Evropě chceme jenom SUV a nic jiného. Každopádně rád bych jí vzkázal, že se plete. Opravdu ne všichni touží po SUV, notabene když většina z nabízených vozů jsou spíše crossovery, než cokoli jiného. Zkrátka trochu přizvednuté a trochu oplastované hatchbacky.
Naopak tu „marketingovou hlavu“, která prosadila dovoz a prodej elektrického kombi MG 5 v Evropě a zanedlouho i u nás bych opravdu pochválil. S tímto MG přichází na trh auto, které běžná rodina ocení výrazně víc, než „nafouklé“ SUV. A které je v poměru výkon/cena (neboli rodinnou optikou „to, co odveze vůči tomu, co stojí“) v zásadě nepřekonatelné. Úspěchy naší Škody Fabie Combi (dokud se ještě vyráběla) stejně jako Octavie Combi (dokud byla dostupná rodinám) hovoří o lásce Čechů ke „kombíkům“ celkem dostatečně.
Velmi slušný dojezd, všechno ostatní také
A MG 5 EV je přesně takové rodinné kombi. S dostatečným výkonem 115 kW a dostatečným dojezdem bude za správnou cenu lákadlem nejen pro rodiny, ale jako fleetová „lítačka“ i pro mnohé firmy. Koupíte zaměstnancům pro jízdy po městě raději kombi (a 400 km dojezdu by mohlo stačit na více než jeden den bez dobíjení), nebo módní SUV? Odpověď je jasná. Se zrychlením z 0 na 100 km/h za 7,7 sekundy a 150 koňmi pod kapotou nebudou brzdou provozu ani na dálnici. A 280 Nm dostupných okamžitě a kdykoli přispěje k svižné, plynulé jízdě možná ještě více.
Naši kolegové z britského Auto Expressu podrobili MG 5 EV podrobnému testu, a nenašli v podstatě nic, co by tomuto kombi šlo nějak zásadně vytknout. S rozvorem 2 659 mm je v kabině dostatek místa, zavazadlový prostor 479 litrů (po sklopení sedaček až 1367 litrů) je s ohledem na celkovou velikost vozu dostatečný, byť Octavia Combi to pochopitelně není. Na druhou stranu, ruku na srdce: kdy využijete „kufr“ vašeho vozu na doraz a do posledního litru? S trochou šikovnosti se čtyřčlenná rodina s takovýmto objemem bez problémů vydá i do Chorvatska.
Rychlodobíjení do podnikání i do Chorvatska
Kam také bez nějakých velkých prostojů na dobíjení dojede. MG 5 EV se totiž na rychlonabíječce dobije z 10 na 80% za 35 minut, což je tak na protažení těla, kávu a svačinu. To už jsou hodnoty, které berou vítr z plachet všem odmítačům elektropohonu „z principu“. Protože 80% dobití bude pořád dojezd kolem 280-330 km, s tím se dá vcelku rozumně plánovat a fungovat, nejsou to žádné dlouhé hodiny čekání. A pokud mimo cestu k moři můžete parkovat doma či v garáži, se 7 kW wallboxem dobijete do plna za 10 hodin.
„Šťáva“ i pro okolní spotřebiče
Navíc se o dobité volty a ampéry se můžete podělit, díky napájení V2L může vozidlo fungovat jako obří powerbanka a napájet bez problémů 230V spotřebiče. Malinko absurdní situace, kdy jste s ohromnou baterií v podlaze vozu přesto sháněli dobíjení pro svůj notebook tedy konečně odpadají. K dispozici budou dva akumulátory, 50,3 a 61,1 kWh, které bude možné dobíjet výkonem až 89 kW. Udávaný dojezd 400 km (jenž se podle testu v Auto Expressu dá bez problémů dodržet) platí pochopitelně s větším akumulátorem.
MG 5 EV v datech: | |
Rozměry (d x š x v): | 4600 mm x 1818 mm x 1543 mm |
Výkon motoru: | 115 kW |
Točivý moment: | 280 Nm |
Kapacita akumulátoru: | 50,3/61,1 kW |
Dobíjení 10-80%: | 35 min (89 kW) |
Zrychlení 0-100km/h: | 7,7 s |
Nejvyšší rychlost: | 185 km/h |
Objem zavazadlového prostoru: | 469/1367 l |
Cena rozhoduje, nejen u MG
A teď to nejdůležitější: za kolik? České ceny ještě nejsou oficiálně oznámeny, nicméně pokud budeme vycházet z těch britských a započítáme tamní a naši a DPH, je základní provedení MG 5 dostupné za necelých 750 tisíc korun, lepší verze výbavy pak za zhruba 830 tisíc. Což jsou ceny ne nepodobné Fiatu 500e, s menší baterií a pochopitelně diametrálně odlišnými možnostmi celého auta. Fiat 500e je (při veškeré úctě k němu) jen trochu větší nákupní taška na čtyřech kolech. A naše Škoda má sice aktuálně od koncernu zadání na vývoj a výrobu EV s cenou do půl milionu korun, to však rozhodně nebude kombi podobné tomuto. A rozhodně nebude hned.
MG 5 EV má tedy všechny předpoklady k tomu, aby zamíchal trhem elektromobilů u nás, jako se mu to daří v zásadě kdekoli, kde se začne prodávat. Navíc to auto je fyzicky v podstatě obratem k mání, je vyzkoušené, funguje. Na právě skončené výstavě elektromobilů v pražských Letňanech se prezentovaly některé z jeho možných konkurentů zatím coby studie, navíc s velmi nejasnou cenovkou (rozhodně ne nižší). Nicméně, než tohle všechno bude a proběhne, má MG solidně našlápnuto k úspěchu. Co myslíte?