Ani Tesla, ani Škoda: Nejhodnotnější automobilová značka světa v žebříčku překvapila

Mezi stovku těch nejlepších se ve světě se v do první desítky nakonec dostaly hned dvě automobilky. A možná překvapivě mezi nimi chybí ta nejvíc očekávaná.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Automobilový průmysl je nezažívá v poslední zrovna nejlepší časy, velmi mírně řečeno. Nedostatek surovin nebo polovodičových čipů, nefunkční dodavatelské řetězce a čím dál přísnější emisní normy, překotná digitalizace spojená s nástupem elektromobilů – to všechno klade na výrobce extrémní nároky. Navzdory tomu se do každoročního žebříčku Interbrand’s Best Global Brands Report probojovalo nemálo automobilek, dvě pak hned do prestižní TOP 10. Pojďme se na všechny společně podívat.

Očekávaná první pozice mezi automobilkami se nekonala

Ačkoliv by většina lidí možná čekala, že rok 2022 bude rokem Tesly, není tomu tak. Automobilka sice zažila letos obrovský nárůst, do nejlepších deseti firem se ale nakonec nedostala. Skončila na dvanáctém místě. Před ní se umístil jak Mercedes, který skončil na osmém místě, tak především Toyota, která obhájila šesté místo z loňského roku. Tak trochu vítězství tradice proti nástupu elektromobility. Za Japonce navíc hovoří čísla: za poslední rok vyrobili více než 10 000 000 vozů.

iZdroj fotografie: Toyota

V první stovce se objevilo celkem 14 automobilek. Hned po Tesle je na 13. místě BMW, Honda je na 26. místě, Hyundai 35. místo a Audi, které se dokonce dokázalo distancovat od mateřského koncernu Volkswagen (48. místo), je na čtyřicátém šestém místě. Ford je 50. místo a Porsche tři místa pod ním, následuje Nissan (61. místo), Ferrari (75. místo), Kia (87. místo), Land Rover (98.) a dceřinná společnost BMW Mini je na devětadevadesátém místě.

Mimo automotive je první místo jasné

Žebříčku téměř už tradičně vévodí firma Apple. Další jména nejspíše také nebudou překvapením. Microsoft se umístil druhý, Amazon třetí a Google čtvrtý. Před Toyotou už je pak jen Samsung. Mezi nejlepší automobilku a druhou nejlepší automobilku se vmáčkla ještě Coca-Cola. Zajímavý mix oborů. Po Mercedesu následovala na devátém místě Disney a na desátém pak Nike. Obě automobilky jsou tedy v nejlepší společnosti, a pravdou je, že jak M-B, tak Toyota zastupují onu klasickou, „odspoda odpracovanou“ strategii. Nejsou to tedy překotně kapitalizované firmy, jako je třeba Tesla.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Jaká jsou kritéria? Aby byla společnost zahrnuta do seznamu nejlepších globálních značek společnosti Interbrand, musí mít zastoupení alespoň na třech hlavních kontinentech, musí být dobře viditelná na rozvíjejících se trzích a generovat alespoň 30 % svých tržeb mimo svou domovskou zemi. Hlavní důraz je kladen na finanční výkonnost produktů nebo služeb značky, roli značky v procesu rozhodování o nákupu a sílu značky pro zajištění budoucích výnosů.

Myslíte si, že Tesla jednou může být první mezi automobilkami?

Zdroj: Interbrand
Diskuze Vstoupit do diskuze
142 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články