Měli jsme tu čest otestovat gigantický americký pickup. A nebudete tomu věřit, ale našli jsme mu jen jeden jediný nedostatek. Jinak tento vůz zcela předčil naše očekávání.
Když poprvé stojíte z blízka před Fordem F-150, neubráníte se slovům jako „neskutečný obr, brutální kára“ apod. A rozměry tohoto monstra na kolech jsou skutečně impozantní. Na délku vůz měří skoro šest metrů, na šířku dva metry a jeho celková výška jsou také dva metry. Již dopředu tuším, že jízda s tímto velikánem bude velká zábava a děkuji společnosti AutoPalace, že nám vůz ze své nabídky skladových vozů zapůjčila.
Kořeny F-150 sahají až do roku 1981, kdy vznikla jeho první generace a náš testovaný model je již generací třináctou. Pojďme spolu prověřit, proč je toto monstrózní auto tak oblíbené.
Sportovně koncipovaný obr
Ford F-150 Lariat je koncipovaný sice jako pickup, ale jednak s preferencí pro velký prostor směrem k pasažérům na zadních sedadlech a také s výraznou porcí sportovního charismatu. Před námi tak stojí skutečně krásný pětilitrový osmiválec, který dostal od svých designérů moderní a sportovní rysy, ale nijak přitom neztratil svůj klasický odkaz na praktické americké pickupy.
Přední maska vozu má vysloveně impozantní rozměry a její centrální horizontální prvek výborně navazuje na dvojité adaptivní LED světlomety. Maska doslova řve do světa velikostí znaku automobilky, že se jedná o Ford, přední nárazník je masivní a sympaticky obepíná dvojici mlhových světel. Nepřehlédnutelné je na předku Fordu F-150 také vysoké profilování víka motoru, které kvalitně odlehčuje výraznou hranatost přední části tohoto auta.
Výsuvné nášlapy
Na bocích F-150 mě okamžitě udeřily do oka výsuvné nášlapy, které jsou mimochodem velmi fortelné a dostatečně hluboké pro pohodlný nástup do vozu (a samozřejmě také naopak pro výstup). Tohle řešení jsem opravdu u žádného jiného vozu ještě neviděl a jeví se my velice praktické. V terénu se totiž nášlapy nezašpiní a vy nemusíte stoupat na zabahněný nášlap a bát se okamžitého ušpinění bot i kalhot.
Výborně vypadá rozšíření dveří směrem k prahům a především černé doplňky, respektive absence stříbrných doplňků, které by celkově vynikající dojem z designu karosérie jen rušily. Vypíchnout musím také krásná 20ti palcová pětipaprsková kola, která vozu sluší náramně. Disky působí bytelně a dokreslují offroadového ducha vozu.
Schůdek, madlo a zamykací kód
Záď vozu, to je kapitola sama pro sebe, protože tu dokážeme vnímat jak z pohledu designu, tak užitnosti. Vizuálně je zadní partie Fordu F-150 dílem puristická a dílem elegantní. Moc pěkně vypadají trojúhelníkové světlomety, kterým vévodí červená barva, a které dokáží zajímavě „rozsvítit“ záď vozu. Na dveřích od korby vozu je opět situovaný nepřehlédnutelný znak automobilky, ale také profilování nápisu F-150. Zadní nárazník s macatým tažným zařízením a postranním laufem výfuku sympaticky podtrhují zadní pohled na poctivý americký pickup.
Ale ještě neutíkejme od korby vozu. V tomto případě je dostatečně prostorná, její vrchní roletka se snadno a plynule roztahuje i zatahuje, ale navíc tu najdeme i vytahovací schůdek pro snadné vystoupání na korbu. A co víc, ještě je tu vysouvací madlo, za které se můžete chytit rukou a nástup na korbu je ještě o poznání snazší. Výborné vychytávky!
Ale pozor, nesmíme zapomenout na tu nejzajímavější, se kterou jsem se mimochodem setkal i Mustangu Mach-E. Je jí číselný dotykový kód umístěný na sloupku řidičových dveří, pomocí kterého lze vůz zamknout a naopak odemknout. Takže až se pojedete v létě vykoupat, už se nemusíte bát nechat klíček u deky. Prostě ho necháte ve voze. Také fandové kondičního běhu tenhle zlepšovák ocení.
Komfortní interiér, sedačky jako křesílka
Těšíte se na naše dojmy z interiéru? Právě interiér byl pro nás velmi milým překvapením. Ani ne tak proto, že je neobvykle objemný a všude, ale opravdu všude je spousta místa (brutálně velké přihrádky a schránky, vzadu se pohodlně svezou i tři velcí lidé, mega velká područka mezi řidičem a předním spolujezdcem), to jsme čekali. Ale překvapení jsme designovým řešením interiéru a jeho zpracováním. Tohle očividně není jen tak nějaký pracovně laděný pickup. Je to komfortní vůz, ve kterém je velká radost trávit čas na cestách.
Sedačky vozu se rychle a snadno elektronicky polohují, ale především jsou prostorné a velice pohodlné. Škoda, že nemají také boční vedení, které by především řidiče dobře stabilizovalo v zatáčkách na silnici i v terénu. Řidičovo sedadlo nabízí hned tři paměťové pozice pro jeho napolohování.
Velký volant a pestrá palubka
Volant má pořádně velký formát, nicméně vypadá výborně – co do zpracování i použitých materiálů. Volant Fordu F-150 má kožený měkčí masivní věnec a především velmi dobře zpracovaná multifunkční tlačítka, která mají rychlou příjemnou odezvu, jen je jich tu na můj vkus trochu moc. Rozhodně je třeba si na jejich pozice i funkčnost chvíli zvykat. Každopádně je volant F-150ky nečekaně citlivý a vůz se s ním ovládá precizně.
Palubní deska je v tomto případě pořádný masiv, v rámci kterého je dominantní především centrální displej. Ten je navíc ověnčený celou paletou tlačítkových i otočných ovladačů a právě těch otočných je tu doslova přehršel. Musím přiznat, že první den jízdy v tomto voze jsem se v nich trochu ztrácel (volba teplot v rámci dvouzónové klimatizace, hlasitost sound systému, volba rádiových stanic, volba jízdních režimů a navíc ještě ovladač přívěsu). Na druhou stranu, jejich ovladatelnost je přesná i rychlá, což se o dotykovém řešením v případě jiných vozů říci nedá.
Pestrost palubní desky dokresluje široká vstupů pro nejrůznější potřebu dobíjení a připojení externích médií, ale najdeme tu také plochu pro bezdrátové dobíjení telefonu. Hranatost jednotlivých prvků palubky je nečekaně pohledná, stejně jako kvalita použitých materiálů – od měkčených plastů po rádoby kůži s přesným prošíváním. V interiéru musím rozhodně pochválit sound systém Bang & Olufsen s bohatou skladbou reproduktorů, který hraje výborně.
Přehršel schránek a držáků
Středová konzole táhnoucí se klasicky od palubní desky až po zadní partie předních sedaček nikde netlačí do kolenou a je přímo prošpikovaná přihrádkami a schránkami. Tohle mám rád, když nemusím přemýšlet, kam odložit mobil, klíče, ovladač od brány až po pití a svačinu. A mimochodem držáků na nápoje je ve voze hned šest. Dva v přední části konzole, další dva v zadní části pro pasažéry na zadních sedačkách a ti najdou další dva ve výklopné područce mezi zadní sedadly.
Jak neuvěřitelně praktický až komfortní je tenhle interiér, to je velká paráda. Zadní sedačky respektive jejich sedák je možné vyklopit směrem nahoru a získat tak velký úložný prostor pro celé kvantum zavazadel, které z jakéhokoli důvodu nechcete převážet na korbě tohoto pickupu. V podstatě černý interiér skvěle prosvěcuje obrovské panoramatické okno, což byl v tomto případě přímo geniální tah.
Odhlučnění není v tomto voze žádná hitparáda, nezapomeňme, že tu máme vůz, který se nedokáže ubránit aerodynamickému hluku. Takže na dálnici se spolujezdcem určitě komunikovat šeptem nebudete. Ale zase to není tak tragické, že by to třeba mě mohlo od potenciálního nákupu Fordu F-150 odradit.
Dva pořádné displeje
Když se zaměříme na infotainment vozu, pak musím hned z kraje konstatovat, že se tu žádné analogové budíky v kapličce za volantem nekonají. Jak tuto partii, tak centrální displej na palubní desce mají na starosti velkoformátové displeje, které vás při nastartování vozu přivítají moc pěknou dynamickou grafikou. Přehlednost ukazatelů na displeji v kapličce je naprosto fenomenální a baví mě tu i čistota a modernost grafiky. Barevnost otáčkoměru a rychloměru se mění podle zvoleného jízdního režimu, ale přitom vás nijak neruší. Nacházím tu skvělou vizibilitu jízdních asistentů a také mě vůz nenechává na pochybách, zda jsou, nebo nejsou zavřené všechny dveře.
Centrální displej je dotykový a je to pořádný macek, jehož přehlednost i jednoduchost v rámci ovládacího systému je rovněž vynikající. Jen graficky tento displej pokulhává za displejem v kapličce, to je bez debat. Ale zase zobrazení parkovacího asistenta a 3D zobrazení pozice vozu vůči okolí je tu skvělé. A to si piště, že právě tyto dva atributy jsou v případě šestimetrového kolosu opravdu zásadní, protože parkování v těsnějších místech s tímhle mazlíkem není žádná legrace. Jinak dotyková odezva displeje je solidní a nepřináší svému uživateli žádné zásadní komplikace.
Burácení osmiválce
No a je to tady, konečně se s Fordem F-150 společně projedeme. Bezklíčově startujeme motor a užíváme si tu jemně brumlavou kulisu pětilitrového osmiválce. Popravdě jsem čekal hřmot motoru už při jeho nastartování, ale ten se nekoná – tedy jen zatím. Abyste si ho užili naplno, je třeba vozu trochu šlápnout na „krk“ a pustit motor pořádně do otáček. Pak ale přichází ten pořádný benzínový koncert, který je dobře slyšet jak v kokpitu vozu tak i venku.
Vůz nabízí výkon 295 kW respektive 401 koní a to je přesně ten motor, který mi chyběl při testování Fordu Ranger Raptor. Osmiválec v F-150 chci za jízdy poslouchat a užívat si jej znovu a znovu. Vůz má krouticí moment 525 Nm a zrychlení 6,2 sekundy. Předjíždění je tak velká zábava, stejně jako sportovní jízda na silnici i v lehčím až středně náročném terénu. A že vůz budí na silnici opravdu velký respekt, o tom snad ani nebudeme polemizovat. Je doslova nepřehlédnutelný a tak upoutá i nejedno oko kolemjdoucích.
Vynikající i v ostřejších zatáčkách
Ale zpět k samotné jízdě. Přiznám se, že jsem čekal, že na silnici nebude tento pickup to pravé ořechové, ale to jsem se velice mýlil. Ovladatelnost vozu je ohromující, auto výborně drží stopu a dobře sedí v prudších zatáčkách. Rozhodně jsem neměl ani jedinkrát v průběhu jeho testování obavu, že by auto nezvládalo ostřejší jízdu, dokonce ani na mokrém povrchu. Naopak, cítil jsem se velice bezpečně, samozřejmě i díky velkému formátu vozidla a jeho masivnímu zpracování.
F-150ka navíc výborně brzdí a i když v průběhu jízdy stále pociťujete jeho velkou hmotnost (téměř 2,2 tuny hmotnosti photovostní), je evidentní, že brzdy s ní problém nemají ani v nejmenším. Po sešlápnutí plynu následuje nadechnutí se motoru a výrazná turbodíra, která je menší při volbě sportovního jízdního režimu. Sníh, mokro, bahno, písek – všechny tyto povrchové elementy tu mají k dispozici adekvátní jízdní režim, ale najdete mezi nimi také Normal a Eco. A právě mezi posledními dvěma zmíněnými jsem se v průběhu testování vozu pohyboval nejčastěji. Prostě mi dávaly největší smysl v rámci jízd, které jsem praktikoval.
Výborný podvozek a zlobivá převodovka
Podvozek vozu je řešený výborně. Máme tu velkou světlou výšku a odpružení, které výrazně eliminuje nerovnosti pod koly, ale zase vás nepřipraví o odezvu od vozovky. Příjemné je, že jízda v F-150 není jako na lodi, žádné nepříjemné houpání se zde nekoná. Ani náklon karoserie není v zatáčkách nic nepříjemného. Vůz má až neuvěřitelně solidní jízdní projev a rozhodně se hodí stejně tak na silnici jako do terénu.
Co mi ovšem v průběhu jízdy příjemné nebylo, to je projev desetistupňové automatické převodovky. Občas jsem měl dojem, že se není schopna rozhodnout, jaký stupeň právě zařadit a ani o kopance při přeřazení zde není nouze. Tohle je asi jediný opravdový nedostatek, který vůz má. Ale dá se přežít, nebo chcete-li odpustit za cenu všech ostatních benefitů, které vůz nabízí. Za ten celkový komfort, za tu sílu motoru a jeho výborný tah.
Hodně příjemná spotřeba
A také za spotřebu vozu, která je mnohem mnohem menší, než jsem očekával. S Fordem F-150 jsem jezdil v průměru za 14,8 litru na 100 km (kombinace okresky, dálnice, lehký terén), ale čistě na okreskách jsem se pohyboval hluboko pod hranicí 14ti litrů. Jasně, asi byste si přály, aby byla spotřeba poloviční, ale u pětilitrového osmiválce? Myslel jsem, že budu v průměru pod dvaceti litry a jsem o pět litrů níže. Spotřeba tohoto vozidla je za mě vynikající.
Celkově je tohle auto v zásadě perfektní volbou pro toho, kdo vyžaduje spoustu prostoru v interiéru, komfort, klade důraz na bezpečnost, má rád vysoký rozhled na vozovku a navíc dokáže uplatnit jeho offroadové schopnosti. A ta síla motoru, to je něco, co už se za pár let prostě vyrábět nebude. Navíc je to kolos, ale krásný kolos se sportovním šmrncem, který chlapům a nejen jim dokáže sakra rozzářit oči. Jízda ve Fordu F-150 byl vynikající zážitek, který se mi mezi kvanty ostatních testovaných vozidel rozhodně vryje do paměti a tímto velice děkuji společnosti AutoPalace, že nám vůz ze své nabídky skladovek zapůjčila.
Ford F-150 Lariat přehledně:
Motor | benzínový pětilitrový osmiválec |
Objem válců | 5 031 ccm |
Výkon | 295 kW/401 koní |
Krouticí moment | 525 Nm |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 6,2 s |
Převodovka | desetistupňová automatická |
Rozměry | 5 885 mm (délka) x 2 029 mm (šířka) x 1 960 mm (výška) |
Pohotovostní hmotnost | 2 194 kg |
Rozvor | 3 693 mm |
Nájezd | 1 900 km |
V provozu od | 2/2022 |
Cena | 2 199 900 Kč |