Konečně pořádné auto za lidové peníze. Dacia vyrobí konkurenci pro Kodiaq, objednávky se jí hrnou už teď

Dacia našla recept, jak i v opravdu nelehké době pro automotive uspokojit svoje zákazníky a přitom ještě mohutně vydělávat. Bigster by ji měl posunout do dalšího levelu.

i Zdroj fotografie: gsp.ro / Creative Commons / CC-BA-SY
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
Dalších 6 fotografií
Dalších 6 fotografií
                   

Pozoruhodný příběh Dacie, který vejde do učebnic automotive výroby i marketingu má evidentně dobře našlápnuto na další díly a pokračování. Jedním z nich je „nafouknutý Duster“, neboli plnohodnotné sedmimístné SUV, přímá konkurence například pro náš Kodiaq nebo třeba Kiu Sorento. Tedy velmi oblíbenou a populární kategorii, která v podstatě nahradila velká kombi a stává se tím hlavním vozem pro početnější (a lépe situované) rodiny nebo vozem pro manažery a lidi vyznávající aktivní životní styl.

Na malém autě malé peníze, na velkém velké

A je i oblíbenou kategorií u všech výrobců, pochopitelně. Na těchto vozech zákazníci při jejich pořizování až tak úzkostlivě nešetří, jako se šetří na low cost kategorii, kde je vidět každých deset korun v příplatcích. U větších SUV se několik tisíc nebo desítek tisíc za příplatky v celkové ceně „ztratí“, zejména když se ještě rozpustí ve splátkách na delší časové období. Na příplatcích jsou přitom největší marže, spolu s vyšší marží z vyšší ceny je pak celkový profit na dražším autě výrazně zajímavější, než na základním provedení „cena od“.

iZdroj fotografie: Dacia

Mimo jiné i proto například Audi opouští nižší kategorie svých vozů, neb A1/Q1/A2/Q2 a vozy podobné velikosti se v intencích ziskovosti Audi zkrátka nevyplatí vyrábět. Náklady na výrobu a standardy výroby (bezpečnosti apod.) podobné, jako u Q8, marže rozdílná o milion světelných let. Jeden se jim v podstatě nemůže divit, zejména s firemní kasou vyprázdněnou po Dieselgate. Čímž celé VW jakkoli neomlouvám, s ID.Buzz se mi začíná naopak zdát, že by elektromobilita nemusela být až tak nudná.

Dacie zvládá úspěšně low-cost, o level výš to bude ještě lepší

Renault se však s Dacií rozhodnul přesně opačně, a jak se nyní ukazuje, i velmi chytře. Portfolio Dacie totiž vystavěl tak, že obsahuje jen několik vzájemně si naprosto nekonkurujících vozů. Které mají vynikající poměr výkon/cena a hlavně striktně nenabízí nic navíc, než nezbytně nutně musí. Výsledek? Továrny Dacie jedou na plný plyn a mají přesně opačný problém, než mnohá konkurence: evidují více objednávek, než stíhají vyrábět a dealeři nemají na skladu většinou vůbec nic. Nový Jogger? Rádi, ale počkáte si opravdu hodně.

iZdroj fotografie: Dacia

Malý Duster v první i druhé generaci byl pak vpravdě revolučním počinem. Najednou tady bylo dostupné SUV s možností 4×4, jenž se nebojí terénu a je stále za velmi rozumné peníze (základní verze hluboce pod 500 000 korun). A neměl (a v zásadě pořád nemá) přímou konkurenci na trhu. Duster v podstatě definuje filozofii Dacie, a definuje ji velmi přesně. Bylo jen otázkou času, kdy Dacie udělá ten logický a očekávatelný krok, a „stvoří Big-Dustera“, se stejnou filozofií, ale většího a za víc peněz. Nicméně pořád coby velmi výhodnou nabídku v poměru výkon/cena a pořád s něčím, co nemá konkurence. Vítejte u Bigstera.

Bude Bigster těžit z úspěchů Dusteru?

Jedno je přitom zcela jisté: při jen trochu rozumně nastavené cenovce potká Bigstera (s atraktivní, až vojenskou vizáží a dokonalým uplatněním svítících prvků na karoserii) stejný úspěch, jako Dustera a další Dacie. To auto má nepopiratelně atraktivní kabát, a na rozdíl od Dustera si jej pořídí i ti, co si zakládají na své image a image svého automobilu, a Duster byl pro ně příliš „nízkonákladový“. Bigster totiž vypadá naprosto konkurenceschopně vedle jakéhokoli současného SUV. Naopak je narozdíl od některých speciálně korejských modelů zcela originální a rozeznatelný na první pohled.

Dacia přitom plánuje (premiérově) i hybridní pohon (s využitím komponentů Renaultu a s celkovým výkonem až 200 koní), díky využití podvozkové platformy CMF-B pro malé vozy se Dacii podaří opět dostat cenu do extra zajímavé hladiny. Na britském trhu se plánují ceny kolem „magické cenovky“ 20.000 liber, v přepočtu zhruba 575 000 korun. Za tak velké auto? Nemůže je minout úspěch. Pokud se všechno podaří, jak Dacia plánuje (a zatím není důvod, proč by nemělo), můžeme se těšit na další, opravdu originálně vypadající SUV na našich silnicích. Bude to myslím docela osvěžení po všech Tucsonech a Sportage. Co myslíte?

Galerie

Dalších 6 fotografií
Dalších 6 fotografií

Myslíte, že se Dacii povede s Bigsterem zopakovat úspěch Dusteru?

Zdroj: Crospotter13
Diskuze Vstoupit do diskuze
137 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články