Evropský parlament schválil nařízení, že nová auta budou mít povinně sadu elektronických asistentů. Bude to více škody než užitku?
Cenová výhodnost rumunské značky byla dlouhou dobu přičítána „chytrému“ způsobu aplikování pouze těch doplňků a bezpečnostních prvků, které zákazníci značky požadují a které také v reálném provoze využijí. Že tyto prvky nabízí konkurence standardně? To je nám úplně jedno, konkurence je také o pořádný kus dražší. Popravdě, nebyl to úplně nesympatický přístup. S tím však je konec, ani u Dacie už neobstojí. Vítejte v reálném světě evropských nařízení, vítejte v blízké budoucnosti.
Zdražení se nevyhne nikdo, ani Dacia
Nejen Dacii totiž čeká v nejbližších letech zdražování. A tak se i ty nejlevnější vozy se tak mohou brzy stát méně dostupnými. Netýká se to však jen této značky, od roku 2024 bude podle nařízení Evropského parlamentu (2019/2144) povinné tyto prvky mít v každém nově vyrobeném vozidle registrovaném v EU. Jinými slovy, směřujeme pomalu (spíše rychle) k tomu, že to, co se dnes v popisu systémů na palubě vozu zdůrazňovalo jako nadstandardní výbava, bude za několik měsíců povinné. Pro všechny.
Jaké to má příčiny? V roce 2017 zemřelo na silnicích Unie 25 300 lidí a toto číslo zůstalo v posledních čtyřech letech v zásadě stejné. Kromě toho je každý rok při srážkách na silnicích vážně zraněno 135 000 lidí. To je hlavní důvod, proč se Evropský parlament na návrh Evropské komise rozhodl vydat nařízení, které výrobcům aut ukládá povinnost zajistit bezpečnostní prvky, v podobě inteligentních asistentů a jiných technologických inovací na každém novém autě. Kromě předpokládaného zvýšení bezpečnosti se však pochopitelně zvýší i cena.
Seznam základních asistentů dle EP
Od roku 2024 bude tedy povinnost v každém novém autě mít tyto systémy:
- systém nouzového brzdění
- systém pro inteligentní regulaci rychlosti (na základě datových/mapových podkladů a dopravního značení)
- systémy pro nouzové udržování vozidla v jízdním pruhu
- systémy upozorňující na ospalost a nedostatek pozornosti řidiče
- vyspělé upozorňování na rozptýlenost řidiče a detekce zpětného chodu
- a v neposlední řadě má být k dispozici rozhraní pro zapojení alkoholového imobilizéru
To je myslím slušný výčet, co říkáte? To ale není všechno, to hlavní překvapení teprve přijde. Podle požadavků EU (celý text nařízení Evropského parlamentu přikládáme pod článkem ve zdrojích) musí být všechny systémy vypínatelné. Respektive snadno vypínatelné, předpokládá se tedy jedno dvouúrovňové menu v palubním systému automobilu, případně fyzické tlačítko k dané funkci. Důvodem je především dosavadní velká míra chybovosti, kterou jednotlivé bezpečnostní systémy disponují.
Trváme na tom, abyste to měli, i když to není moc funkční
Jakoby nám evropský parlament chtěl jinými slovy říct: milí motoristé, zaplatíte balík peněz navíc, za něco, co my chceme, abyste vy měli v autech. Ale co je současně tak poruchové a vykazující takovou chybovost v denním provozu, že současně zaplatíte i za možnost to kdykoli vypnout. Připadá vám to absurdní? Ne, ono vám nepřipadá, ono to totiž absurdní je. Diví se někdo Dacii, že s tímhle nechce mít nic společného? Myslím, že nikoli. To však nic nemění na tom, že ani Dacie (ani jakýkoli jiný výrobce) nařízení Evropského parlamentu neunikne.
A vaše bankovní konto, pokud budete uvažovat o novém voze po roce 2024, neunikne jakbysmet. Otázka tedy zní: proč jsou motoristé vystavováni takovým absurditám? Čím si takovouto roli zasloužili? Čím to, že se z nich staly pohodlné cíle a terče pro takovéto „pokrokové myšlenky?“ Nebylo by lepší počkat, až se povede vyvinout systémy s menší chybovostí a ty poté instalovat, než instalovat „polotovary“ i s tlačítkem „OFF“ pro jejich rychlou deaktivaci? Odpověď je myslím jasná.