Jízda smykem na sněhu je oblíbená zábava snad všech řidičů. Včetně těch, co jsou v policejní uniformě?
Obecně se dá říct, že existují asi dva tábory řidičů s ohledem na vnímaní policie. Jedna skupina lidí považuje policii za orgán, který je nadřazený všemu. Který nikdy nechybuje, zastupuje sílu srovnatelnou s všehomírem. Druhá skupina ví, že policie tady je pro lidi, je placená z peněz daňových poplatníků a těm se v zásadě zodpovídá. Že má pomáhat a chránit, a ne buzerovat a pokutovat.
Policie není všemocná a nemůže si dělat, co chce
Jinak řečeno, i policisté někdy vystoupí ze své pozice uniformovaných strážců zákona a ukážou, že jsou jenom lidi. Tak jako na videu, které proniklo na sociální sítě. Pomyslná rovnice má tyto členy: velké volné parkoviště, sníh kolem dokola, auto s plnou nádrží. Výsledkem je jízda bokem.
Bohužel zmiňované auto je policejním vozem. Driftování je styl jízdy autem v cíleně vyvolaném a řízeném smyku. Pokud řidič jede smykem na veřejné silnici, stává se trnem v oku policie, je považován za hříšníka, a i když český zákon pojem „driftování“ nezná, policie se snaží driftery pokutovat. Vyžívá k tomu nejrůznější možné předpisy.
Driftování není přestupek. I když by to policie tak jistě chtěla
Zákon o provozu na pozemních komunikacích driftování nezakazuje ale třeba říká, že při účasti na provozu na pozemních komunikacích je každý povinen chovat se ohleduplně a ukázněně, aby svým jednáním neohrožoval život, zdraví nebo majetek. Podle toho tedy drifter porušuje definici ohleduplné jízdy.
Postih lze navléci i na nepřizpůsobení jízdy situaci v provozu, ale to už je dost na hraně. Zejména pokud se nestane nic špatného. Problémem může být, pokud řidiči při smyku vjede do protisměru. To už není v pořádku. Pokuta, kterou lze obdržet, pokud řidič připustí, že by něco z výše uvedeného porušil, může být o 1 000 do 2 500 Kč. Nadšenec do aut a do sportovní jízdy v driftování obvykle nevidí nic špatného.
Jízda smykem je zábava. I pro policii, jak se zdá
Kdyby nic jiného, řidič se díky tomu naučí ovládat své auto. Zjistí, jaké to je, řídit auto na limitu. Ideální je driftovat na uzavřené ploše, okruhu, polygonu. Ale i na silnici se dá sklouznout, pokud tím řidič reálně nikoho neohrozí. Nikoho neohrozili ani policisté na videu, kteří na zasněženém parkovišti honili svou Škodu Octavia bokem. Nebýt to policejní auto, jeden by se nad tím vlastně ani nepozastavil.
Takhle ale podbízí video minimálně k zamyšlení, jestli to, co policisté na videu dělají, je v pořádku. A vlastně se dá říct, že to v pořádku je. Názor tolerantního člověka může být takový, že se vlastně nic nestalo, pokud si policisté trochu zakroužili na sněhu, zadriftovali, vyzkoušeli, co jejich auto dělá. Bylo by ale vhodné, když by se policie stejně tolerantně chovali k ostatním běžným řidičům, kteří se tu a tam rozhodnou, že své auto sportovně protáhnou zatáčkami. A nenechala se u driftování natáčet.