Automatické převodovky jsou z principu náchylnější k poruchám. Tato je ale vyloženě jejich generátorem a pro její nespolehlivost bychom se jí určitě vyhnuli.
Jakákoliv – i ta nejlepší – automatická převodovka dlouho nevydrží, pokud jí budete studenou okamžitě zatěžovat na plný výkon, nebudete u ní provádět údržbu, měnit olej a zkrátka se o ní nebudete starat. Pak zkrátíte značně životnost i opravdu odolnému a dobře dimenzovanému stroji. Přesto existuje model, který ani přesný opak výše uvedeného nezachrání od častých návštěv servisu a nemilých účtů za opravu. Navíc se vyskytuje v mnoha dostupných modelech. Tak se na něj pojďme společně podívat.
Francouzská převodovka nejen ve francouzských autech
Tím typem je automatická převodovka AL4 (DP0), kterou v modernizované podobě instaluje do svých vozů například Dacia, a sice do modelů Duster, Logan nebo Sandero. Stejně jako „mateřský“ Renault jí používal v modelech Fluence, Megan nebo Kangoo a k nalezení byla i v mnoha vozech Peugeot nebo Citroen. Na trhu s ojetinami má smysl koupit tato auta s automatickými převodovkami pouze tehdy, pokud mají najeto do 100 000 kilometrů. A to ještě s tím, že další desítky tisíc kilometrů budou přibývat pokud možno pomalu.
Jaké jsou hlavní závady tohoto, chtělo by se říci „zázraku francouzského automobilového inženýrství“? Nechceme být jakkoli sarkastičtí, nemáme vůči automobilové produkci Francie cokoli špatného a třeba takové Dacii (resp. mateřskému Renaultu) naopak velmi fandíme za způsob, s jakým si dosud byla schopna poradit s nařízeními Evropské unie a dokázala postavit auta bez prvků, zbytečně zvyšujících jejich cenu. Někdy se ale zkrátka ne všechno vydaří tak, jak by mělo a tento „automat“ je toho zářným příkladem.
Špatné chlazení příčinou většiny obtíží
Jednou z jeho hlavních příčin jeho poruchovosti je pravděpodobně chybně vyřešené chlazení celé skříně, v čehož důsledku dochází k přehřátí a zničení hlavního selenoidu. Servisy dokáží sice provést relativně jednoduchou výměnu, nicméně příčina se neodstraní (zejména pokud máte převodovku do roku výroby 2009). Stejně tak se nadměrně opotřebovávají pouzdra hřídelí, a náchylná k nečekanému kolapsu je i elektronika a celá řídící jednotka převodovky.
V roce 2009 došlo k modernizaci skříně, čtyřstupňový automat je od té doby značen jako AT8 (případně DP2 u Renaultu). Při přehřívání „spadne“ celá jednotka do nouzového režimu, čímž se alespoň ochrání další součásti. Přišel také pokročilejší chladící systém a měnič točivého momentu od ZF. Nicméně stále se jedná o poruchovější zařízení, pokud tedy stojíte před volbou ojetého francouzského vozu z výše uvedeného seznamu a volíte mezi tímto automatem a manuální převodovkou, určitě bychom se přikláněli na stranu manuálu. Proč si také komplikovat život s něčím, co se od samého počátku nepovedlo?