Za nemalou cenu české dálniční známky dostane český řidič možnost vjezdu na dálnice. Ten slovenský má v ceně non-stop asistenci v případě jakéhokoli problému. Proč my ne?
Že bylo Slovensko v oblasti dálničních známek vždy o kus před námi ví všichni, co v minulých letech (s poctivě nalepenou českou samolepkou na čelním skle) kupovali dálniční známku na Slovensku – a stačilo jim jen vypsat svoji registrační značku na účtenku. Zadáno do systému, kamery snímají, vše OK. My jsme se k tomu dopracovali až po několika letech, kdy si u nás mezitím rakouský Kapsch se svými mýtnými branami, povinnými jednotkami pro nákladní auta a samolepkami citelně vylepšoval svoje roční bilance.
Kapsch měl u nás skvělý byznys, bezpochyby
Popravdě by mne dodnes zajímalo, kdo si z tehdejších politiků přišel na své „všimné“ a kolik to „všimné“ obnášelo, při těch miliardách, které u nás Kapsch vydělal. To už se ale tuším nikdy nedozvíme, ne každý francouzský zámeček nebo nemovitost na Floridě je v Čechách mediálně prezentována. Co je myslím podstatně zajímavější je to, co Slováci v ceně své elektronické dálniční známky také dostávají. Kromě přístupu na dálniční úseky svých komunikací také mimo jiné „Diaľničnú patrolu“, překlad myslím netřeba.
Což není nic jiného, než asistenční služba pro všechny, co se na dálnicích pohybují. Včetně těch, co jsou od dálniční známky ze zákona osvobozeni a neplatili tedy nic. Dálniční patrola přitom funguje od roku 2015 a za tu dobu její hlídky najezdili téměř 13 milionů kilometrů, absolvovali 110 000 kontrolních výjezdů a okruhů, asistovali u 11 tisíc poruch automobilů stejně jako zasahovali při 9 tisících nehodách a požárů. To je velmi slušná bilance, co říkáte? A všechno „all inclusive“, v ceně známky.
Ceny slovenských dálničních známek
Délka platnosti | Cena |
---|---|
10 dní | 10 EUR |
30 dní | 14 EUR |
365 dní | 50 EUR |
Která je přitom nižší, než jsou ceny českých známek, jak je ostatně patrné i z přiložené tabulky. Dálniční patrola má navíc kromě asistence motoristům a reagování na nehody za úlohu kontrolovat stav dálnic stejně jako se například starat o čistotu odpočívadel. To našim českým uším musí znít trochu jako pohádka, tím spíš, když to není pohádkou, ale pravdou u našich východních bratří. S nimiž máme takřka společný nejen jazyk, ale i některé kapitoly z historie. Stejně jako národnost některých ústavních činitelů. Dost však nekorektního politického humoru, jak se k Dálničním patrolám staví sami Slováci?
Asistenční služba, kde je vše v ceně dálniční známky
Nadmíru pozitivně. Slováci si takovouto službu ze strany státu nemohou vynachválit, což je celkem pochopitelné. My v Čechách si jí musíme v platit v různých formách pojištění, případně jako součást bankovních či leasingových služeb. Jinými slovy, kromě dálniční známky si ji zaplatíme podruhé. Na Slovensku přitom v případě nehody stačí vytočit 800 100 007, případně událost nahlásit přes mobilní aplikaci Pomoc na dálnici. Zbytek je v režii státu. Zdá se vám to jako sci-fi? Nám také. „Zemědělské Slovensko“? Nenechte se vysmát.
Zásahová vozidla a jejich posádky jsou přitom na vysoké úrovni. Každé z vozidel je vybavené mobilním dopravním značením, sadou kompletního nářadí (v podstatě minidílnou), hasícími přístroji, navijákem, prostředky na odstraňování ropných havárií stejně jako kompletní lékařskou výbavou. Posádka má také patřičné vzdělání v záchranářské oblasti a poskytování první pomoci. Jako zajímavý bonus je na palubě každého auta karta pomoci řidičům v 13 jazycích. Zkrátka „žlutý anděl“ par excellence. Inspirace německými ADAC vozy? Možná.
Zbývá už jen poslední otázka: Proč tohle nemáme i u nás? Proč platíme dražší známku, než Slováci a máme za ní v zásadě nulové služby, krom vjezdu na dálnice? Naše otázka směřuje na Ministerstvo dopravy ČR, pochopitelně.