Mít v pořádku palivovou soustavu u automobilu se vznětovým motorem je v zimě obzvlášť důležité. Stejně jako tankovat paliva, která jsou pro zimní provoz speciálně upravena.
Že se nafta od benzínu liší v mnoha parametrech je obecně známo. Mezi ten v zimním období nejviditelnější rozdíl patří schopnost nafty zamrznout výrazně dřív, než benzín. Respektiva nafta jako taková nezamrzá, zamrzá v ní obsažený parafín, jehož krystalky pak zabraňují průtoku nafty palivovým filtrem. A to i přesto, že čerpací stanice od 1. prosince do 28. února povinnost prodávat tzv. zimní naftu s filtrovatelností do -20 stupňů Celsia, která by měla odolat většině mrazů, se kterými se můžeme v českých kotlinách setkat.
Letní nafta v nádrži vás může v zimě zastavit
Přesto se motoristům (zejména těm, co jezdí svátečně, případně nechali vůz odstavený delší čas s nádrží letní nafty) může stát, že už třeba při minus pěti stupních vznětový motor v jejich autě nenastartuje. Pokud totiž obsah jejich nádrže smísí s touto zimní naftou, může být výsledek odolný jen do podstatně menších hodnot. Pak nezbyde opravdu nic jiného, než vozidlo uklidit do teplé garáže a zkrátka počkat. Nemyslíme si, že by to někoho z našich čtenářů napadlo, nicméně historky o „rozmrazování“ nádrže kupříkladu letovací lampou mají namnoze opravdu reálný základ. Co k nim dodat.
Pojďme se raději zaměřit na prevenci těchto nepříjemností, která je přitom velmi snadná. Nejen zkušení řidiči z našeho nadpisu, ale v podstatě všichni, kdo v zimě jezdí hodně vám doporučí jedno: tankujte opravdu kvalitní naftu, naprosto ideálně s aditivy (nebo ještě lépe se speciálními zimními aditivy). Protože teprve v zimě se ukáže kvalita vašeho palivového systému a kvalita nafty, kterou tankujete. A to, co v letních měsících motor může nějak „skousnout“, pak v prvních silnějších mrazech nekompromisně odmítne. Čím dál jemnější vstřikovače, vyšší tlaky a složitější palivové systémy zkrátka kladou na kvalitu nafty zvýšené požadavky.
Aditivovaná nafta se vyplatí
A i když dnes už snad není třeba nikoho podezírat, že by tankoval na naftu ve stylu „odčerpáno v noci z Pepíkovo kombajnu v JZD“, přeci jen je lepší speciálně v zimě opravdu vybírat a klást důraz na moderní technologie paliv a aditiv, které jsou na čerpacích stanicích dnes k mání. A ano, chápeme, že momentálně všichni nezažíváme úplně nejlepší ekonomické roky a že ty opravdu prémiové a aditivované nafty bývají často citelně dražší, přesto se to pořád vyplatí. Když totiž započteme i případné opravy a komplikace, tak ve výsledku šetří starosti i peníze.
Zejména pokud máte novější typ motorů a novější vstřikování, protože ceny za jejich případné opravy dokáží vystoupat do opravdu vysokých výšin. V kontextu k tomu je těch několik korun za litr nafty opravdu zanedbatelných. Navíc budete mít jistotu, že i když uhodí (na české podmínky) opravdu tuhé mrazy, tak vždycky nastartujete. A to se vyplatí, co myslíte?