Podstatně větší nástupce Nissanu Serena je nyní k dispozici s moderními motory a až osmi místy, navíc za zcela přiměřenou cenovkou. Zbývá otázka, kdy dorazí do Čech.
Pokud je mezi vámi někdo, kdo si pamatuje původní Nissan Serena ještě v běžném provozu na silnicích, doporučoval bych se zamyslet nad sepsáním závěti a provedením dalších nezbytných úkonů, souvisejících s podzimem života. Neb ten u vás buďto již přišel, nebo co nevidět přijde. Pravdou totiž zůstává, že poslední model Sereny se na evropských silnicích proháněl dobré tři desítky let zpátky. A pamatují si jej většinou opravdu jen ti, kdo se orientují v nabídce Nissanu.
První generace definovala spojení „kompaktní minivan“
Tento úzký a opravdu vysoký van se svého času stal oblíbeným u početnějších rodin, ve své cargo verzi pak i u živnostníků. Jak postupně stárnul a dostávalo se mu menší a menší péče u stále méně a méně movitějších zájemců, mizel nenávratně na vrakovištích. Letmý pohled na německé inzertní servery přesto několik kousků nabídne, navíc v nečekaně dobré kondici. Sám jsem se kdysi s jedním svezl a byl to poměrně zajímavý zážitek. Motor neměl s lehkou konstrukcí příliš mnoho práce a interiér nabízel nespočet variant pro umístění sedaček.
Popravdě i dnes by se podle mého soudu podobné auto bez problémů prodávalo. Tedy nic zbytečně velkého a drahého, přesto schopného posloužit opravdu početné rodině i s kamarády dětí. Stejně jako svézt hotelové zákazníky z letiště nebo zastat roli firemního auta s flexibilním využitím. Stejného názoru je pravděpodobně i Nissan, když uvádí novou inkarnaci Sereny pro modelový rok 2023. A na první pohled jde o více než důstojného nástupce. Třicet let časového odstupu je pochopitelně znát, a jestli by ještě někdo dnes uvažoval nad „pradědečkem“, pak novou Serenu by si mohl zamilovat.
Důsledné využití každého milimetru je v ceně
Na rozvoru 2870 mm (pro srovnání Kodiaq: 2791 mm) se Japoncům podařilo vystavět obytný prostor pro 7 nebo 8 pasažérů, proti původnímu řešení však již cestující ve třetí řadě nemusí sedět na nouzových sedačkách kolmo ve směru jízdy, ale standardně jako pasažéři v ostatních dvou řadách. Pro dnešní přísné bezpečnostní předpisy by sezení kolmo ke směru jízdy bylo asi opravdu v zásadním nesouladu. Celé auto je také pochopitelně prostornější, s délkou 4695 mm je o nezanedbatelných 340 mm delší než první generace (4355 mm), širší je však jen nepatrně (1715 vs. 1695 mm)
Dva motory i dva způsoby pohonu za férovou cenu
Pod kapotou může mít nová Serena zatím dva motory: buďto standardní 2,0litrový benzínový čtyřválec o výkonu 150 koní, nebo hybridní sestavu složenou z elektromotoru o výkonu 163 k a benzinového motoru 1,4 litru o výkonu 98 k, který funguje jako generátor. K dispozici budou verze s pohonem předních nebo všech kol. Cena přitom začíná v přepočtu na necelých 500 tisících korunách, což se jeví jako vcelku seriózní nabídka. Zbývá otázka, kdy bude k mání v Evropě, nicméně z našeho čtenářského průzkumu je jasné, že ho Češi milují už teď. Pokud dorazí verze s volantem vlevo, nezapomeneme se o první dojmy podělit.