Tovární závady u nových i ojetých aut: Značky a modely, které i tak zákazníci rádi kupují

Nové auto není zárukou toho, že majitel okamžitě nezamíří do servisu nebo zpátky k prodejci s reklamací. Jsou značky a modely, kterým je třeba se vyhnout.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě.cz
                   

Koupit si automobil a hned od začátku řešit problémy s technickým stavem, to je asi tou největší noční můrou každého, kdo o pořízení vozu uvažuje. Nezáleží na tom, jestli se jedná o automobil zbrusu nový, nebo jde o ojetý vůz z druhé ruky. Potencionální technické závady se mohou vyskytnout v obou případech. U nových automobilů jde obvykle o skryté výrobní problémy a tovární vady.

Skryté závady u nových aut zákazník nemá šanci zjistit

U ojetin též, ale k těm se přidávají technické potíže způsobené používáním automobilu, jeho nájezdem a dlouhodobým opotřebením. Lze vysledovat souvislost mezi značkou automobilu a množstvím jeho závad? Samozřejmě, že lze. Portál L’Argus zveřejnil žebříček automobilů s nejvyšším počtem továrních závad. Šlo o studii, v rámci které autoři požádali prodejce o prodejní data. Potřebovali znát počet prodaných nových automobilů, které byly reklamovány a vráceny kvůli výrobním vadám.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček

Koupit si nové auto a ihned ho muset odvézt do servisu, to je skutečně frustrující. Majitele jakých značek a modelů to obvykle čeká? Nejméně problémů podle tohoto průzkumu způsobila svým zákazníkům značka Volvo, tam bylo v pořádku 8,28 automobilů z 10. Švédská značka se tak dostala do vedení žebříčku před loňského vítěze, automobilku Suzuki. Ta obsadila tentokrát druhé místo s 8,15 bezproblémovými vozy z 10. Další v řadě jsou pak Toyota se 7,9 body a Honda s 7,67 body.

Japonec patří až na konec? Ano i ne, záleží na značce

Ne všechny automobilky z Japonska prokázaly vysokou spolehlivost, například Nissan s 6,19 a Mazda s 6,0 body se propadly na konec žebříčku a obsadily dvanácté a třinácté místo. První evropskou značkou v tabulce je na pátém místě Mini s 7,48 body, se 7,38 spolehlivými vozy z 10 následuje sesterské BMW. Mitsubishi, které ovšem dalo našemu trhu sbohem, je se 7,13 body na dalším místě.

iZdroj fotografie: L’Argus
iZdroj fotografie: L’Argus

Zajímavá je Dacia na osmém místě s 6,69 bezporuchovými vozy. Koncernové značky začínají svým bodovým ohodnocením pětkou, Seat má 5,96 bodu z 10, Škoda 5,92 bodu z 10, Volkswagen bodu 5,02 z 10 jen těsně před Audi s 5,0 body z 10. Na samotném chvostu je podle očekávání značka Jaguar/Land Rover, kde bylo v pořádku podle zmíněného průzkumu pouze 1,86 nových automobilů z 10.

Vozy koncernu VW mohou vykazovat dle průzkumu vady

Jak je to s ojetinami? Zde se opřeme o dlouhodobý průzkum společnosti CarVertical, která monitoruje trh s ojetými automobily. Hodnocení za sebe řadí jednotlivé značky podle poškození. Nejde tedy vyloženě o tzv. bouračky, jak by se mohlo na trhu s ojetými vozy zdát. Potíže se obvykle týkají poruch elektrické instalace, filtru pevných částic, převodovky či řízení. Na prvním místě se umístila korejská značka KIA.

iZdroj fotografie: CarVertical

Bylo u ní zjištěno poškození u 23,47 % aut z testovaného vzorku. Šlo zejména o běžné poruchy elektrického posilovače řízení, poruchu parkovací brzdy a selhání DPF. Jako druhá se umístila automobilka Hyundai s 26,36 % porouchanými vozy. Zde bylo detekováno hlavně poškození zadního pomocného rámu a parkovací brzdy. Bylo upozorněno na křehké čelní sklo. Třetí místo obsadil Volkswagen s podílem 27,27 % poškozených aut ze 100 % testovaných.

Poškození u ojetin se často týká elektroinstalace

Potíže? Selhání dvouhmotového setrvačníku, selhání manuální převodovky, problémy s modulem ABS/ESP. Zde je prostor upozornit na výsledky u ojetin a nových aut z úvodu článku. Lze říci, že pokud Volkswagen „přežije“ prvotní prodej a nedojde-li k reklamaci s výrobní vadou, dlouhodobě se naopak jedná o velmi spolehlivá auta. S tím pak souvisí i cena na trhu ojetin, kdy se například Volkswagen Passat s nízkým nájezdem svou cenou příliš nevzdaluje od ceny nového vozu.

Podobná situace je i u Nissanu s 27,79 % a Mazdy 29,89 %. Stejný případ, mezi nově prodanými automobily obě značky pohořely, mezi ojetinami naopak platí za vysoce kvalitní a spolehlivé. Pokud dojde na poruchy, jde zejména o poruchy diferenciálu, strukturální korozi na středním příčníku podvozku a poruchy u výměníku tepla automatické převodovky. Respektive poruchy turba na motorech Skyactive D, poškozené těsnění vstřikovače paliva u naftových pohonných jednotek a potíže s ABS.

Závadovost mezi novými a ojetými auty je rozdílná

Druhou pětku otevírá značka Audi, opět v kontrastu s výše uvedenou statistikou u nových aut, konkrétně s 30,08 % poškozenými ojetými vozy. Problémy lze najít v rámci opotřebení spojky, poruchy posilovače řízení či obtíží manuálních převodovek. Oba průzkumy lze spojit do jednoho závěru a prohlásit, že se na našem trhu dá vysledovat rozdílný trend mezi zájmem o jednotlivé značky a jejich spolehlivostí. U tuzemských zákazníků v rámci nových automobilů vede v mnoha kategoriích značka Škoda. Byť ji žebříček L’Argus nehodnotí právě pozitivně.

iZdroj fotografie: CarVertical

Naopak mezi ojetinami zákazníci velmi často kupují vozy prémiových značek, které jsou evidentně poruchovější než ostatní. Převládá emocionální preference nad tou racionální. Obecně platí, že u ojetých aut je nutností každé auto hodnotit u prodejce zvlášť, s ohledem na jeho historii, předchozí servis a aktuální technický stav. Výjimky existují a i mezi značkami a modely považovanými statisticky za bezporuchové lze narazit na kus, který bude vyžadovat nadstandardní servis a zvýšené náklady.

Jak spolehlivé je vaše auto?

Diskuze Vstoupit do diskuze
116 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články