Jakým autem bude jezdit generál Pavel, pokud vyhraje volby? Po Zemanovi mu toho moc nezbyde

Prezidentské limuzíny jsou velmi zvláštní kategorií vozů. Nabízí netušené možnosti ochrany posádky, přesto blednou v porovnání s opravdovými „pancéřovými“ vozy.

i Zdroj fotografie: Autor Tommy G / Creative Commons / CC-BY-SA
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Depositphotos
i Zdroj fotografie: Depositphotos
Dalších 9 fotografií
Dalších 9 fotografií
                   

Tento víkend se konečně dozvíme, kdo bude příštích pět let českým prezidentem. Skončí jedna dlouhá předvolební kampaň, která se zejména ve svém závěru stala možná více agresivní a nepřátelskou, než jsme čekali. Ale také jsme se díky ní nakonec dozvěděli možná víc o sobě, než o samotných kandidátech. Nyní nás však bude nyní především zajímat, čím bude další nájemce Pražského hradu jezdit. A protože oba kandidáti nemohou být rozdílnější, rozdílná bude pravděpodobně i jejich volba. Co mají k dispozici? Pojďme se na to podívat.

Jedny z opravdu důležitých voleb České republiky 21. století

Je pátek, 27. ledna 2023 a v době, kdy píšu tento článek se teprve otevřely volební místnosti. Není tedy ještě vůbec zřejmé, koho budeme moci zítra večer nazvat poprvé „pane prezidente“ a titulovat jej tak po dalších pět let. Stačí však letmý pohled na vypsané kursy sázkových kanceláří, aby se dalo víceméně odhadnout, jak volba zřejmě dopadne. Zkusme se tedy (zatím hypoteticky) podívat, co čeká generála Pavla v garážích Pražského hradu a jaké mohou být alternativy. A to i v případě, že by se prezidentem stal Andrej Babiš.

iZdroj fotografie: Škoda

Jak je obecně známo, právě končící prezident Miloš Zeman si liboval v českých vozech a využíval služeb Škody Auto. A z ní především Superb třetí generace, Škoda ostatně žádný větší automobil nemá. A i když je Superb spíše vozem vyšší střední třídy, než vyloženě státnickou limuzínou, díky nadstandardně velkému prostoru na zadních sedadlech se v zásadě jako „kompaktní limuzína“ dá používat. Ostatně v této disciplíně Superb vynikal vždy a byl to jeden z hlavních faktorů, jimiž se dokázal vymezit například proti Passatu.

Prezident pouze v „domácím“ autě

A můžeme si o odcházejícím prezidentovi myslet cokoli, ale minimálně s touto svojí umanutostí a zarputilostí směrem k využívání vozů domácí provenience nám musí být alespoň trochu sympatický. Ostatně není v takovém počínání osamocený. Například většina francouzských prezidentů jezdila podobně pouze ve vozech francouzské výroby, před Elysejským palácem tedy v minulosti parkovaly namátkou Citroen DS (Charles de Gaulle), Citroen XM (Francois Mitterrand), Citroen C6 (Nicolas Sarkozy) a další.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Superby Laurin & Klement (se standartou a vysílačkou)

Vozy, jenž aktuálně parkují v garážích Hradu byly dodány Škodou Auto v roce 2019 u příležitosti 75. narozenin Miloše Zemana. Jsou vybavené dvoulitrovými přeplňovanými motory o výkonu 272 koní, spolu s nimi dodaná SUV Kodiaq mají tentýž motor o výkonu 200 koní. Kromě nosiče prezidentské standarty a komunikačních prostředků na palubě vozu, specifikovaných policejním Útvarem pro ochranu prezidenta České republiky nejsou k nejvyšší výbavě Laurin a Klement dodávány žádné další výbavové položky.

iZdroj fotografie: Škoda

V tom případě jsou tedy pravděpodobně i bez balistické ochrany. Lze tedy předpokládat, že kromě vozů domácí provenience, dodaných Škodou Auto, disponuje Útvar pro ochranu prezidenta České republiky i dalšími vozy prezidentské flotily, které alespoň nějakou balistickou ochranou disponují. Jak jsou na tom vlastně současná vozidla, převážející státníky a další osoby mimořádného významu, neboli V.I.P? Jaké stupně ochrany musí auto splňovat, aby bylo opravdu „neprůstřelné“?

Ochrana proti útočné pušce i granátu

Současné moderní vozy nabízejí balistickou ochranu ve stupních VR 10 pro dveře a ostatní díly karoserie automobilu, VR 9 pak pro okna. Což jsou stupně ochrany, zajišťující ochranu proti střelivu z útočných pušek nebo ručním granátům. Dokáží však současně svojí posádce poskytnout mnohem více, než jen prostou „neprůstřelnost“. Co tedy všechno umí moderní „pancéřovaná“ auta? Pojďme se podívat pod balistické pláty jednoho z nejnovějších: Audi A8L Security.

iZdroj fotografie: Audi

Krom už zmíněné ochrany proti zbraním je uvnitř Audi vytvořen další samostatný prostor pro posádku, jakási integrovaná prostorová buňka, chránící před výbuchy a otřesy. Je speciálně ukotvená k původní karoserii a nabízí mimořádnou odolnost v případ, že by vozidlo bylo vystaveno například výbuchu nálože nebo granátu. 400 hodin navíc, které zabere výroba této speciální Security verze je třeba tady dobře patrných, vozidlo se totiž celé montuje a sestavuje jinak už „od základu“.

Pyrotechnika i hasící systém v jednom vozidle

Pro případ požáru je auto vybaveno vlastním hasícím systémem, rozvedeným vlastním požárním vedením ke všem důležitým komponentům vozu. Věci jako vlastní interkom uvnitř i venku, dýmovnice a ohlušující detonace pro možnost rychlého odjezdu nebo pyrotechnicky „odstřelitelné“ dveře pro případ rychlé evakuace se berou za samozřejmost. Stejně jako pneumatiky, umožňující i pro prostřelení ujet dalších až 80 kilometrů rychlostí 80 km/h. Jak vidno, na první pohled nenápadné auto se velmi blíží tomu, co jsme zvyklí vídat v bondovkách.

iZdroj fotografie: Audi

Pod kapotou se ukrývá technika z Audi S8, tedy dvakrát přeplňovaný čtyřlitrový osmiválec produkující nemalých 560 koní a adekvátních 800 Nm. Kdysi se podobné top verze vyráběly s vrcholnými dvanáctiválci, ale masa železa v přední části vozu není nic, co by jakýkoli policista při akci potřeboval. A na image se tady nehraje. Proto se V12 nahrazují stejně výkonnými turbo motory nižších objemů. Ostatně zrychlení 6,4 sekundy je na malý „tank“ poměrně slušné. Maximální rychlost je pak snížena na dostatečných 210 km/h.

Hmotnost adekvátní technice, cena také

Několik „háčků“ se ale pochopitelně najde. Zapomeňte na svůj řidičský průkaz skupiny „B“, Audi A8L Security váží nemalých 3875 kilogramů. Všechna ta technika navíc a desítky plátů kompozitu se zkrátka někde musí promítnout. Policisté, řídící tyto speciály však pochopitelně prochází důkladným výcvikem a kategorie v jejich řidičském oprávnění je úplně to poslední. Dalším z háčků bude cena, a teď si prosím sedněte. I ti, co čekají hodně, bývají překvapeni.

iZdroj fotografie: Audi

Kolik tedy? Přes 19 milionů korun. To je opravdu zásadní částka za jednu limuzínu, i když zřejmě adekvátní za to všechno, co tohle výjimečné Audi umí. Tohle zkrátka nikdy nebyl levný „špás“ a není tomu jinak ani v roce 2023. Nynější volba hlavy je však zajímavá ještě v něčem. Pokud by se prezidentem stal Andrej Babiš, dá se očekávat volba buďto právě této Audi A8L Security, případně některé z alternativ luxusního německého trojlístku Audi – BMW – Mercedes.

Kdyby „pancéřovanou limuzínu“ vybíral generál

Generál Petr Pavel je ale bývalý elitní voják se zkušenostmi z bojových misí a se zbraněmi zacházet opravdu dovede, není to typický „vojenský ouřada“. V historii samostatného státu to bude možná poprvé, co Útvar pro ochranu prezidenta České republiky bude chránit někoho, kdo bude mít velmi podobné zkušenosti se zbraněmi i s ochranou. Co kdyby volil generál Pavel „pancéřované“ vozidlo podle svých zkušeností a preferencí? V tom okamžiku by zřejmě i původně černočerné Audi A8L Security zbledlo závistí.

Neb by na nádvoří Pražského hradu mohlo být vystřídáno například Pandury II, které jsou ve výzbroji naší armády. Popravdě, je možná celkem jedno, jak rychlé (až 105 km/h, což není vůbec málo) nebo vyzbrojené (kanon 30 mm + kulomet) či výkonné (velmi slušných 335 kW) to vozidlo je. Jeho největší „neprůstřelnost“ je v tom, jak vypadá. Nedovedu si představit případné atentátníky, jak se pokouší na Pandur střílet. Ta situace by byla natolik komická, že by to snad raději vzdali.

Na druhou stranu přesun za voliči například na Moravu by zřejmě nebyl tak pohodlný, jako v dokonale odhlučněné limuzíně Audi. A to i když je kapacita Panduru nepatrně větší (12 cestujících + 2 osádka) a bez problémů přeplave řeku. Účty za naftu (zhruba 50 litrů/100km) a parkování (délka 7350 mm) by ale možná hradní účetní nepotěšily. Zůstaneme tedy u limuzín s přáním, ať nikdy nikdo nemusí využít jejich obranných schopností. A nechť prezident slouží lidu, a lid má rád svého prezidenta. Šťastných následujících pět let!

Galerie

Dalších 9 fotografií
Dalších 9 fotografií

V jakých autech byste budoucího prezidenta viděli nejraději?

Diskuze Vstoupit do diskuze
126 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články