Má chodec na přechodu vždy přednost? Řidič natočil, jak ho protijedoucí auto sejmulo na zelenou

Diskuse o tom, zda-li má chodec na přechodu „absolutní přednost“ jsou, zdá se, nekonečné. Ve videu je dobře vidět, jak to dopadá, když to někdo naprosto nechápe.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Následující video budiž varováním pro všechny, kdo si myslí, že „to mají za každé situace pod kontrolou“. Ne, nemají. I když si to budou stokrát opakovat a myslet, stejně nemají. Netuším tedy, co si myslel řidič z videa, ale skoro bych si troufl tipnout, co mu naopak chybělo. Tak třeba soustředění. Nebo vyšetření u očního lékaře. Nebo nové brýle, 5 dioptrií namísto 1. Jinak se to nedá pochopit. A co se vůbec nedá pochopit, je to, co udělal po „zákroku“. Tak se na našeho agresivního mistra v odbočování doleva pojďme podívat.

Chodec má na přechodu přednost. Nebo snad nemá?

Jak vidíme z videa, jedná se o zcela běžnou, obyčejnou křižovatku, se zcela obyčejným, nezáživným provozem. Vozidlo z výhledu stojí na červené, chodci padne zelená, začne přecházet. Zprava jede auto, které mu křižuje cestu – a mělo by chodce pustit. Pochopitelně, jinak by přechody byly neustále od krve. Co se však nestane. Asi jen řidič sám, případně policie ví, kam se díval nebo co během toho odbočovacího manévru dělal, že chodce srazí, nabere na kapotu a odhodí na chodník vpravo. A ještě jej „potlačí“ nárazníkem.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Dokázal bych možná, eventuelně, snad, zkrátka dokázal bych nakonec pochopit, kdyby chodec přecházel zprava a on si jej celou dobu držel v zákrytu (se silným předním „A“ sloupkem), a tím pádem mu zmizel z výhledu. Stane se to, chodec měl tmavou bundu. Budiž. Jenže tady přechází ZLEVA, a pokud se řidič aspoň trochu věnoval řízení, jak se mu věnovat měl, tak jej musel vidět. Ono když auto jedu dopředu, tak se zkrátka musím dívat především před sebe. Trapná, triviální poučka. Denně platná.

iZdroj fotografie: Policie ČR

A ještě jeden moment je na tom celém zarážející. Modelová situace: naberete autem člověka, přeletí vám přes kapotu, spadne vedle auta. Co uděláte? Věřím tomu, že drtivá většina zapne výstražné blinkry, zatáhne „ručku“, vypne motor, podívá se za sebe a „vyletí“ za auta rychlostí blesku pomoci tomu, kdo to teď evidentně potřebuje. Co ale vidíme na videu? Spočítali jste vteřiny, než se po srážce něco začlo konečně dít? Usnadním vám to. Bylo jich přesně 7. Sedm vteřin ti dva v autě jen tak seděli – a čekali vlastně na co?

Čekání na zázrak, který se nestal

S dovolením, pokusím se to odhadnout. S trochou cynismu. Dívali se totiž z okénka na toho člověka, kterého před okamžikem srazili, a čekali, jestli se zkrátka nezvedne a nepůjde dál. Někdo umí padat a někdy máte štěstí. Občas i hrůzostrašně vypadající pády končí oklepáním a úsměvem. Tady to ale evidentně nebyl ten případ. Čili se po oněch opravdu předlouhých vteřinách konečně spolujezdec odhodlal a „šel se podívat, co se vlastně stalo“. Mimochodem, řidič mezitím promptně neváhal odjet z přechodu tak, aby „uvolnil místo“.

To je jistě chvályhodný počin. V tomto případě ale nemá co kdo uvolňovat, má nechat vozidlo do příjezdu policie tam, kde zůstalo stát. Teprve poté, co policie vše zadokumentuje a dá pokyn může někdo s autem odjet. Jenže tady měl řidič od samého počátku starost, aby to „tak nevypadalo“. Kamera u auta z výhledu jeho starosti poměrně rychle vyřešila. V polském titulku je napsáno, že řidič čelí poměrně zásadním sankcím. Naprosto zaslouženě, dodávám. A shrnutí na závěr? Najdete jej jako tradičně v našem infoboxu.

Přechody a nehody

Základní poučka zní:

Pokud je už chodec na přechodu a přechází na zelenou, je zcela NEDOTKNUTELNÝ. Neexistuje výjimka.

Zákon č. 361/2000 Sb. hovoří jasně: Řidič nesmí ohrozit ani omezit chodce, který přechází nebo se zjevně chystá přecházet pozemní komunikaci po přechodu pro chodce.

Proto, pokud se chystáte odbočit na křižovatce, kde ve vašem směru je přechod pro chodce:

  • uberte plyn, rozhlédněte se na oba konce přechodu, zda-li se tam nevyskytuje někdo, kdo se chystá vstoupit na přechod
  • vždy počítejte s tím, že vám může někdo vběhnout přímo před kola, buďte připraveni zastavit „na metru“
  • mějte na paměti, že děti neznají zákony a běhají rychle. Následná diskuse nad malou rakví o tom, kdo měl, nebo neměl přednost, je už zcela zbytečná
  • statisticky je nejvíce úmrtí chodců na přechodech, což je paradox. Právě tam by chodci měli být chráněni. Zkusme změnit statistiky.

Také vás zlobí chování některých chodců?

Diskuze Vstoupit do diskuze
101 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články