Pravidlo 2 sekund je při jízdě nutností. V autoškole ho neučí, 70 % českých řidičů na silnicích chybuje

Dodržet bezpečnou vzdálenost mezi vozidly je snadné stačí znát pravidlo dvou sekund. Anebo sledovat dopravní značení.

i Zdroj fotografie: Ministerstvo dopravy ČR
                   

Jízda autem v minimální vzdálenosti za vozem vpředu je vysoce riskantní. Dodržují čeští řidiči bezpečnou vzdálenost od ostatních vozidel? Bohužel ne. Tento prohřešek patří k nejčastějším příčinám dopravních nehod. Co je horší, tak také ještě zhoršuje následky havárií, které byly zaviněny z jiné příčiny. Doporučený odstup dvě sekundy od ostatních vozidel přitom nedodržuje sedmdesát procent řidičů. V dnešní době je absolutní nutností, přesto ho v autoškolách neučí.

Jednoduché pravidlo, řidiči je ale nedodržují a riskují

To vyplývá z oficiálních statistik Ministerstva dopravy. Co vlastně pravidlo dvou sekund je? Toto jednoduché, ale důležité pravidlo říká, že by měl řidič udržovat odstup od vpředu jedoucího vozidla dvě sekundy. Měl by sledovat automobil před sebou a jet tak, aby do místa, ve kterém je první vůz v daném okamžiku, přijel s odstupem dvou sekund.

iZdroj fotografie: MyFriend / Creative Commons / CC BY-SA

Polopaticky řečeno, když řidič vidí, že je auto vpředu na úrovni nějakého bodu, třeba značky nebo sloupu, měl by do tohoto místa vjet teprve až když si v duchu řekne „jednadvacet, jednadvacet.“ Tento jednoduchý princip byl vědecky potvrzen, například výzkumem Massachusettského technologického institutu. Tam byly provedeny studie možnosti řidičů pro systémy autonomního řízení. Ukázalo se, že problém souvisí i s věkem, čím je člověk starší, tím je reakční doba horší.

Zkušenost řidiče nehraje roli. Čím starší, tím horší

Motoristům starším 55 let trvalo v průměru 403 milisekund, než zaregistrovali nebezpečí a 605 milisekund, než se rozhodli zareagovat.  Řidiči ve věku 20 až 25 let potřebovali 220, respektive 388 milisekund. To znamená, že reakční doba mladých řidičů byla 0,6 sekundy a dalšími 0,1-0,2 sekundy bylo třeba na akci. Starší řidiči potřebovaly asi 1,5 sekundy. Když se k tomu připočítá doba na aktivování brzdového systému cca 0,3 sekundy, jsou to v právě cca 2 sekundy pro správný odstup.

Jiné výzkumy uvádějí jinou metodiku a jiné dílčí hodnoty, na dvou sekundách se ale shodnou všechny analýzy. Existuje i jiná pomůcka, že by měl řidič udržovat vzdálenost v metrech rovnou polovině rychlosti v kilometrech za hodinu. Tedy například pokud jede 120 km/h, mě by mít odstup od vozidla před sebou 60 metrů. Což je ale obtížné určit. Navíc za jízdy, když se musí řidič soustředit, snadnější je odhadnout časový úsek. Pomůckou pro co nejjednodušší dodržování bezpečného vzdálenosti jsou značky instalované na dálnicích. Jde o systém bílých šipek v jednotlivých pruzích. Jsou od sebe ve vzdálenosti, kterou by měla auta při průjezdu dodržovat.

Dodržujete bezpečnou vzdálenost?

Diskuze Vstoupit do diskuze
84 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články