Někteří výrobci umí vyrobit skvělá auta a nabídnout je za skvělé ceny. VW k nim rozhodně patří a Sagitar je důkazem, že zcela moderní vozy nemusí stát závratné sumy.
Když se před čtením tohoto článku podíváte do galerie, jste současně aspoň trochu fanda klasických tvarů a nejlépe těch v podání německých výrobců, a zrovna třeba uvažujete o novém autě, zřejmě zbystříte pozornost. Přiznám se bez mučení – udělal jsem to taky. Líbí se mi velké rozvory (Passat B3/B4 budiž pochválen, vzadu bylo místo jako v limuzíně), líbí se mi VW interiéry, ten vycizelovaný mix mezi modernou a klasikou. Pojďte se s námi podívat na jednu žhavou novinku.
Volkswagen, na slovíčko, bitte, musíme si promluvit
A současně se rovnou zamyslet, proč podobná novinka za podobné peníze (v přepočtu za 400 000) nestojí v Čechách v každém VW showroomu. Kde je problém, přátelé od VW? Proč u nás stojí podobná auta částky násobně vyšší, a navíc nám začínáte velmi urputně servírovat elektromobilitu (za poměrně nekřesťanské peníze), když v Číně si vesele vyrábíte spalovací motory, žádné zákazy v roce 2035 na vás nedolehnou a ještě je dokážete vyrobit a nabídnout za opravdu hodně zajímavé ceny? A co my v Evropě, milí wolfsburští?
Pocházíte přeci z Wolfsburgu, nebo se mýlím? Jaký hrad byl na starších znacích Volkswagenu, třeba ještě na první a druhém Golfu GTI? Wolfsburg, správně. V Německu, nikoli v Šhanghai nebo v Pekingu. Jaké že jsou kořeny VW? Jsou poměrně temné, to víme, Käfer (neboli Brouk) jste začali vyrábět podle Hitlerova zadání, což věru není nic do kvalitního promo videa. Ale dávno jsme odpustili a chápeme to, nemohli jste v té době jinak. Nikdo nemohl jinak, kořeny některých úžasných věcí bývají občas docela smutné.
Proč preferujete čínský trh před tím evropským? Jsme snad méněcenní?
Co ale chápeme podstatně hůř je to, jak se z evropské, ryze kontinentální automobilky stala automobilka, která svoje tradiční, evropské zákazníky začíná mít někde na posledním místě. Vždyť jste na nich vyrostli! Němci a další Evropané vám dávali peníze na rozvoj a další fungování firmy v době, kdy jste ještě o nějaké Číně neuvažovali ani v náznacích. Ostatně v té době tam jezdily převážně rikši. Přeháním, dobrá. Ale zas tak moc ne. Ale peníze jste z Číny v těch dobách neměli, to vám byli Evropané dobří?
Evidentně byli. V minulém čase. Jinak si totiž neumím vysvětlit vaši bezbřehou lásku k východu, a naopak evidentní „ždímání a holení“ všech svých evropských, často po desetiletí vám věrných zákazníků. Jak mi vysvětlíte, že vaše nabídka dostupných automobilů se v Evropě stává stále užší a užší, že vaše entry-level modely už dávno nejsou entry-level a ani se netajíte tím, že chcete vyrábět jedině dražší a profitovější modely (čtěte: na kterých si můžeme víc přisadit a jejichž servis je taky dražší), zatímco v Číně je auto velikosti Passatu za peníze Fabie?
V pracovní síle a její ceně to opravdu nebude
To je přeci absurdní disproporce. A jestli teď uslyším smršť argumentů o drahé pracovní síle, vysokém clu, tak rovnou říkám prr. Zabrzděte. Podobnou argumentaci jste mohli mít možná v roce 2015. Možná dokonce ještě v roce 2018. Ale ne v roce 2023. Byly to rychlé roky, časy se mění. Nevím, milé VW, jestli jste si ve Wolfsburgu stihli všimnout, že do Evropy se poměrně hladce dostaly čínské automobilky s čínskými auty, dovezenými sem lodí. Nejčastěji lodí.
A co je zajímavé, nabízí se tady s plnou homologací a se všemi náležitostmi za pořád velmi konkurenceschopné ceny. Co z toho plyne? Evidentně se to musí vyplatit, v Číně vyrobit, do Evropy dovézt, proclít, zdanit a prodat. A pořád ještě vydělat. Tak proč to nejde u vás? Pokud umíte vyrobit něco jako VW Sagitar, což je v Číně váš zdaleka nejprodávanější vůz, a prodat ho v Číně za ekvialent 400 000 korun, tak my klidně zvládneme těch 100-150 tisíc korun, co by stál jeho dovoz a případná evropská homologace.
Technika zcela evropská. Ceny zcela čínské.
Aneb auto velikosti Passatu za cenu Golfu. Hodně chudého Golfu. Co myslíte, nezkusíme to? Věřte mému odhadu – to auto by se v Evropě prodávalo jako teplé žemle na krámu. Ostatně, není divu, jen se podívejte: 4 791 mm na délku, 1 801 mm na šířku a 1 465 mm na výšku. Rozvor 2 731 mm. Osvědčené motory 1,2 TSI / 115 koní, 1,5 TSI / 150 nebo 160 koní. A podvozková plošina milionkrát prověřená MQB, stejná, jakou najdeme v Passatu nebo Superbu. Naprosto současná, moderní, „evropská“ technika.
A bohatá výbava „v plné palbě“ rovnou „v základu“ bez příplatků: hliníková kola, panoramatické střešní okno, LED světlomety a všechny myslitelné asistenty, 8palcový multimediální displej, tempomat a vysokorychlostní přístup k internetu. Kvalitně zpracovaný interiér, díky dlouhému rozvoru s více než dostatečným místem vzadu. Já vím, čínští zákazníci to tak mají rádi. Milé VW, ani ti evropští by proti tomu nic nenamítali, to mi můžeš věřit. Podobné auto za takovéto peníze? V showroomech by ho nestíhali vozit z parkovišť k předání.
Konec dialogu. Vyslyší jej někdo?
A tady někde můj pomyslný „dialog s VW“ končí. I když to byl vlastně spíše monolog. Vyslyší jej někdy někdo? Je aspoň nějaká šance, že bychom také měli podobné nabídky, jaké mají v Číně? Desítky let jsme platili do kasy VW nemalé peníze, a na konci nám zůstanou oči pro pláč? Skoro to tak vypadá. Ale třeba se to ještě změní, co myslíte? Napište nám do diskuse pod článkem svůj názor na automobilky, pro něž začíná být Evropa a běžní motoristé nezajímaví, děkujeme!