Nejlepší auto ve své třídě jde na český trh. Na chvilku, pak ho EU zakáže a zákazníci mají smůlu

Reálně není důvod auto zakázat, se skvělým bezpečnostním systémem je auto maximálně bezpečné. Přesto jej ale evropské bezpečností regule zakážou.

i Zdroj fotografie: Chanokchon / Creative Commons / CC-BY-SA
i Zdroj fotografie: Subaru
i Zdroj fotografie: Subaru
i Zdroj fotografie: Subaru
i Zdroj fotografie: Subaru
i Zdroj fotografie: Subaru
Další 2 fotografie
Další 2 fotografie
                   

Už teď je jisté, že nabídka, která dorazí na českých trh, nedokáže uspokojit poptávku. Prostě a jednoduše je tady u nás víc lidí, co si chtějí nové auto koupit, než kolik exemplářů bude dovezeno. Řeč je o Subaru BRZ. Už první generace Subaru BRZ byla v Česku fenomén, dá se předpokládat, že jde o obecně známý automobil. Dvoudvéřové kupé s pohonem zadních kol a atmosférickým motorem. Za dostupnou cenu.

Poptávka u nás vysoce převyšuje možnosti dovozu

Subaru BRZ se v předchozí generaci prodávalo extrémně dobře. Tak dobře, že rozlučkové Final Edition bylo pro český trh vyhrazeno přes 40 kusů. To, je více než čtvrtina všech vyrobených aut. A nejvíc v Evropě. Po BRZ Final Edition se zaprášilo takovým způsobem, jako ve svých dobách po WRX STI. Teď jde na trh druhá generace s řadou vylepšení, a bohužel tako s jedním zásadním a smutným faktem.

iZdroj fotografie: Subaru

Subaru bylo po dlouhé dekády synonymem pro auta s plochým motorem a pohonem všech kol. BRZ má také agregát typu boxer, ovšem jde o zadokolku, skvělou zadokolku, dokonalé řidičské auto. To není laciná snaha o nějakou reklamu, to je prostý fakt, stačí se podívat na recenze, diskuzní fóra, čísla prodejů. Teď je tady nová generace, která má řadu pozitiv a jednu vyloženě špatnou věc. Za kterou ale nemůže.

Skvělé auto. A teď je ještě lepší, jedna chyba tady ale je

Nové BRZ má větší motor než když přišlo před lety na trh, už nejde o dvoulitr, ale o 2,4litrový plochý čtyřválec. Ten díky většímu zdvihovému objemu a zvýšené účinností sání i výfuku přináší o 15 % vyšší točivý moment. Vyšší je torzní tuhost karoserie, nápravy mají pevnější prvky. To by mělo přinášet lepší odezvu a ovladatelnost, ale také větší odolnost při nárazu.

S výztuhami a větším motorem došlo ke zvýšení hmotnosti o 75 kg, ovšem hliník použitý na střeše a předních částech karoserie zase ušetřil 65 kg. Nárůst je tedy pouhých 10 kg hmotnosti, a hmotnost je u sportovního automobilu zásadní. A co je úplně vynikající, došlo ke snížení těžiště o 4 mm na 456 mm. Rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu je 53:47. S automatem může být vůz vybaven systémem EyeSight.

Kolik přijde aut na českých trh? Málo, velmi málo

Do Evropy přijde nové Subaru BRZ pouze na několik vybraných trhů. mimo České republiky to bude Německo, Švýcarsko, Itálie, Polsko a Maďarsko. Zbytek kontinentu má smůlu. Cena? Vůz bude v prodeji za 1 030 000 Kč v jediné výbavové úrovni. Kromě žádaného manuálu bude v nabídce i automat, se systémem EyeSight stojí 50 000 Kč. Připlatit lze ještě za metalický či perleťový lak pak 12 000 Kč.

iZdroj fotografie: Subaru

Volitelně je k dispozici také STI paket se spoilery na předním i zadním nárazníku, prazích a víku zavazadelníku, speciální hlavicí řadicí páky a koberečky STI. Ten vyjde na 60 500 Kč. Možná že automobilu nepropůjčí ještě lepší vlastnosti, ale o něco atraktivnější vzhled určitě. Tolik k těm kladným věcem a základním informacím o ceně. Teď ta jediná záporná skutečnost.

Na Slovensku, v Rakousku, ve Francii mají třeba smůlu

Nedostane se na všechny. Evropská unie se svými regulacemi, bezpečnostními normami a všemožnými pseudochytrostmi zajistila, že se Subaru BRZ bude prodávat pouze do poloviny tohoto roku. Auta, která se nestihnout pro Evropu vyrobit, už později nebude možné dodat. A kolik že vozů se na náš trh dostane? Vůbec to není jisté.

iZdroj fotografie: Subaru

Snažíme se z výroby urvat co nejvíce aut, protože zájem je opravdu velký. Situace v automobilové výrobě je ale stále složitá a alokace se neustále mění. Už nyní naši dealeři hlásí přes 170 zájemců a my jsme výrobci deklarovali, že si věříme minimálně na 150-200 aut. Aktuálně však pracujeme spíše s reálnějšími pesimističtějšími odhady dodávek, které jsou na polovině tohoto počtu. Pořád ale věříme na zázraky a děláme maximum,“ řekl Zdeněk Zikmund, ředitel Subaru ČR.

Konec skvělého auta, díky evropským zákazům

Je to smutné, že auto, které je ve své třídě skutečným unikátem a nabízí za skvělou cenu vynikající jízdní zážitky, kvůli razítku na papíře nakonec definitivně z našeho trhu zmizí. Pokud někdo má zájem o tento automobil, neměl by asi váhat, skutečně se může stát, že by se na něj nedostalo. Dá se dokonce spekulovat i o tom, že se budou snažit zájemci ze zahraničí uspokojit na našem trhu. 

Galerie

Další 2 fotografie
Další 2 fotografie

Co říkáte na zákazy prodeje aut?

Zdroj: Subaru
Diskuze Vstoupit do diskuze
50 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články