Móda a módní trendy hrají roli nejen v oblékání, ale i v kategoriích automobilů. Na jednu z nich se přes její nesporné kvality tak trochu zapomíná.
Pojďme se na chvíli udělat malou exkurzi do módní branže. Přehlídky, světla, krásné modelky, fotografové, módní tvůrci v rolácích, bankety a titulní stránky časopisů. Vanity Fair z jedné strany a Vogue z druhé, rozhovory v luxusních restauracích, kaviár a šampaňské, odjezdy v luxusních limuzínách. Už to vidíte? Už tam jsme? Super. A teď to zkusme přenést na auta. A dokonce, považte, zkusme najít ty opačné, nemódní, neviditelné, nemilované. Přesto skvělé. A o nich bude tento článek.
Jedna kategorie udává módní trendy
Úvodem jedna, vpravdě řečnická otázka: dokázali byste odpovědět na otázku, jaká kategorie aut je nyní nejpopulárnější/nejmódnější? Samozřejmě. Je to tak nesmírně jednoduché, že i průměrně inteligentní kocour z mojí smečky by na tuto otázku byl schopen odpovědět v pauze mezi přechodem od jedné misky žrádla ke druhé. Což je v zásadě denní náplň jeho „práce“. Ale zpět k autům. Ano, jsou to pochopitelně SUV. Sport Utility Vehicle, abychom byli zcela přesní a akurátní.
Co na tom,že drtivá většina dnešních SUV není sportovní ani za mák (čest světlým výjimkám, ponejvíce z německých a italských stájí), s jejich užitkovostí to (speciálně u malých modelů) také není příliš slavné a opravdu terénními schopnostmi jich disponuje též malé procento (jakkoli se mnohé z nich tváří „drsňácky“ a dobrodružně). V čem tedy ve skutečnosti vynikají, proč je kategorie SUV tak oblíbená? Její zastánci na tuto otázku odpoví, že poskytují ideální mix mezi všemi výše uvedenými vlastnostmi.
Tedy od všeho trochu, nic dokonale, ale aspoň něco. Zvláštní. Pojďme k malému srovnání: auto velikosti Škody Kamiq by v přímém „užitkovém“ souboji se Škodou Fabia Combi prohrálo na celé čáře. Karoq pak s Octavií Combi také, a do třetice Kodiaq se Superbem Combi. Když jsme si to tak pěkně srovnali, co z toho vyplývá? Že kombi, kdyby disponovaly alespoň trochu „terénními schopnostmi“ dnešních SUV, by je měla bez problémů porazit. A věřte mi, že by je bez problémů porazila.
K SUV existuje alternativa, a je více než schopná
Pokud pořád zůstaneme doma, tak schopnosti Octavie Scout bude drtivě většině jejich uživatelů stačit, „městské terény“ v podobě obrubníků zvládá s přehledem a v zimě vás díky pohonu všech kol nenechá na holičkách. To stejné o třídu výš, Superb Scout je mimořádně povedené auto, splňující opět drtivou většinu požadavků, jenž na něj mohou jeho majitelé mít. Přesto, kdy jste naposledy na silnici viděli Superb Scout, a kdy Kodiaq? Toho prvního pravděpodobně před dlouhým časem, toho druhého pravděpodobně dneska. Nebo včera.
A víte proč? Protože nejsou v módě. Protože si každý raději koupí SUV. A když se podíváme mimo produkci naší Škody, Audi Allroad (jako jeden ze zakladatelů zvýšených a oplastovaných kombi 4×4) je stejně tak schopný, jako je Audi Q3 nebo Q5. Subaru Outback je opravdu skvěle vymyšlené i vyrobené auto (kdo jej má, potvrdí mi to), stejně jako byla svého času populární Volva XC70, nebo z nabídky Mercedesu All Terrain verze jejich kombi. Ti všichni jsou ryzími, do detailu dotaženými univerzály.
Módu nechte modelkám, vy si užijte skvělá auta
Přesto zůstávají tak trochu stranou zájmu. Myslím si však, že když zahodíte veškerou „módnost“ a najdete odvahu vystoupit z davu a užít si všech předností, které tito rytíři silnic, objemných „kufrů“ a schopnosti projet cestou i necestou nabízí, budete maximálně spokojeni. Lépe jezdí, mají menší odpor vzduchu/menší spotřebu, menší hmotnost, stejné schopnosti. Sám bych se mezi Kodiaqem a Superbem Combi Scout nerozmýšlel ani vteřinu. A nikdy bych si to rozhodnutí tuším nevyčítal. Zkuste to také, uvidíte, že tahle kategorie je opomíjena neprávem.