Na první pohled hezké auto s nepoškozeným interiérem, ovšem inzerát uvádí nájezd přes milion kilometrů. V čem je chyba?
Kupovat ojetý automobil s sebou vždy nese určitou míru rizika. Ono nebezpečí spočívá v tom, že vůz může být v horším technickém stavu, než je deklarováno. Může mít určité technické vady, o kterých prodávající mlčí. Může mít dokonce najeto víc, než je uvedeno v inzerci, k tomu stočený tachometr. Některé inzeráty však šokují tím, že u relativně mladých aut „straší“ nájezd přes milion kilometrů. Je to reálné?
Najet za pár let milion kilometrů, to není jen tak
Může mít automobil starý zhruba pět let najeto přes milion kilometrů? Jednoduchá matematika říká, že by takový vůz musel najet v průměru 200 000 kilometrů ročně. To znamená asi 4 000 kilometrů týdně. To lze asi zvládnout, záleží ale na autě. Rozhodně toto nenajede taxi nebo auto nějaké městské dopravní společnosti. Možné by to bylo v případě, že by řidič jezdil pravidelně a opakovaně dálkové jízdy.
S ohledem na technické možnosti to reálné je, vzhledem k fyzické kapacitě jednoho člověka by to však dlouhodobě asi nešlo. Firemní automobil, který se otočí několikrát týdně do vzdálených evropských metropolí, s různými řidiči, to už si lze představit. „Najet milion a více kilometrů za pět let, to už je na hranicích reálných možností jak auta, tak řidiče,“ říká specialista na servis evropských a japonských automobilů pan Pavlíček. „Viděl jsem ale taková auta.“
Kurýrní služby mohou svými auty atakovat milion km
„Šlo o sedany s šestiválcovými motory, které fungovaly jako kurýrní vozy po Evropě.“ A odborník pokračuje: „Střídali se na nich řidiči, auta jezdila denně mezi pobočkami firmy v Praze, Bratislavě, Mnichově a Frankfurtu. Nicméně po pěti letech byla taková auta na odpis. Řidiči se k nim nechovali nijak hezky, jen se tankovala nafta a řešil nejnutnější servis. Každému bylo jasné, že takové auto nebude mít dlouhou životnost.“
V nabídce německého inzertního serveru je aktuálně Citroen C3 s motorem o objemu 1,2 litru a výkonem 82 koní. Hnací síla jde na přední kola přes manuální pětistupňovou převodovku. Automobil má docela bohatou výbavu, která zahrnuje zajímavé prvky komfortní nabídky. Například dešťový senzor, tempomat, klimatizaci, navigaci. Je po nekuřákovi a k dispozici je servisní kniha. Ovšem podle inzerátu má vůz najeto brutálních 1 110 234 kilometrů.
Co dělat, když vzhled ani zdaleka neodpovídá nájezdu?
Mohlo auto vůbec takovou porci kilometrů za pět let zdolat? „Neumím si představit,“ říká pan Pavlíček, „že by někdo jezdil týdně tisíce kilometrů v malém autě s nízkým výkonem. To není realizovatelné.“ Automobil podle fotografií vypadá pěkně, interiér se tváří až neuvěřitelně zachovale. Zvenku nejsou patrné žádné zásadní škrábance. Zdá se to neuvěřitelné. Těžko uvěřitelná je ale i cena za automobil, který už tolikrát objel zeměkouli.
Vůz stojí v přepočtu 215 000 Kč. „To je za automobil s takovým nájezdem moc,“ říká expert Pavlíček. „Taková cena odpovídá automobilu s desetinným, v podstatě obvyklým, nájezdem.“ V čem je tedy problém? V překlepu, tedy evidentně pouze v nepozornosti člověka, který inzerát do nabídky zadával. Při pečlivé prohlídce fotografií lze totiž odhalit, že nájezd na tachometru není 1 110 234 km, ale 110 234 km. Je tam jedna jednička navíc.
Překlep se nevyplácí, inzerát de facto vyřadí z hledáčku
Nejde ale v žádném případě o úsměvnou věc. A také o ojedinělou, na takto špatně zadané inzeráty se dá narazit docela často. Znamená to pak jediné, že je takový inzerát vyřazen ze zájmu kupujících. Patrně nejde o podvod, protože se nedá odhalit zájem prodávajícího potenciálního zájemce poškodit. Poškozený je zde majitel. Pokud je to autobazar, který zprostředkovává za úplatu prodej třetí osobě, je to chyba a na první pohled i lež kupujícímu.
Auto se pak zřejmě neprodá, ten, kdo hledá a filtruje podle nájezdu, patrně milion jako maximum nikdy neuvede. Zavedená hodnota je 100 000 km, kterou lidi obvykle zadávají jako první, pak zvyšují na 150 000 či 200 000 km. Ale milion? To je moc. Naopak se ale může stát, že takto prezentované auto se dlouho neprodá, a pokud zájemce prohlédne chybu, může pak docela dobře koupit auto, které by jinak hned zmizelo z prodeje. Autobazar jsme z dobré vůle kontaktovali a na chybu upozornili, po její opravě se auto prodalo do druhého dne.