Video: „Nejvíce špinavé auto, jaké jsem kdy viděl.“ Rodinnou KIA čistil 18 hodin, udělal z ní voňavou novotu

Jídlo zapadané do spár a za sedačky, sladkosti, hračky a nekonečné nánosy prachu. Tohle v autě nikdo nechce mít, jde o hazard se zdravím.

i Zdroj fotografie: The Detail Geek / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Detailing je v posledních letech naprostým hitem v oblasti mytí aut. Důležité je vědět, že detailing není určen pouze pro nová a drahá auta, dejme tomu sportovní či luxusní. Tento styl péče je vhodný pro každý automobil, samozřejmě vzhledem k ceně. Služba může být u těch nejdražších procedur a komplexních řešeních klidně v řádech desítek tisíc korun, tak je otázkou, jestli třeba na starém Fordu v hodnotě 30 tisíc Kč se detailing vyplatí.

Detailing je nákladný, ale vyplatí se do něj investovat

A zda na něj majitel má rozpočet. Nicméně nejde jen o výstřelek, který má majiteli auta zvýšit obdiv u lidí, kteří se na jeho auto podívají. Jde o ošetření karoserie, zbavení všech nečistot. A také o aplikaci různých ochranných vrstev, třeba včetně keramiky, která auta reálně chrání. A detailní péče se kromě karoserie samozřejmě týká i interiéru. Základem je auto nejprve umýt.

iZdroj fotografie: The Detail Geek / Creative Commons / CC-BY-SA

To bylo velké sousto pro experta na detailing, pro zaskočeného pracovníka mycího centra, do kterého přijela řidička s MPV značky KIA. Jeden by se radši ani neptal, jak dlouho nebylo auto čištěno. A také z jakého důvodu byla podlaha vozu využívána jako odpadkový koš. Ten nepořádek byl neskutečný. Nešťastník v myčce nechápal, kde se vzalo v autě tolik zapadaných smažených hranolků. Musel použít na prostory pod podlahou vodní trysku. „Nejvíce špinavé auto, jaké jsem kdy viděl“ zděšeně na níže přiloženém videu pronesl a pustil se do práce.

Drobný nepořádek? Ne, vrstvy starého jídla a sladkostí

Gumové koberečky označil za nechutné, nečistoty byly tak přilepené, že je odstraňoval ruční kartáčovou bruskou. Než mohlo dojít na detailing, vyžadovalo základní čistění hodiny práce s mytím a vysavačem. Ve videu je patrné, jaké nánosy neskutečného odpadu v autě byly. Kdyby nic jiného, tak vyvstává otázka, zda řidička, která v autě vozí děti, chápe, že se ve všech zbytcích od jídla množí bakterie. V jednu chvíli je na záběrech vysypávání nádrže vysavačem vysátého odpadu do kontejneru.

Člověk, který by neznal souvislosti, by jistě nehádal, že jde o nechutný nepořádek z auta. Opět musí zaznít to, že všechna špína, kterou sebou řidička vozidla, také dýchala. Ona i její děti. Což je motivace pro všechny řidiče, aby své auto myli nejenom zvenku, pro udržení kondice karoserie. Ale také zevnitř, kdy kromě údržby automobilu dojde také k zajištění vhodného prostoru pro cestující.

Bakterie, prach, špína, hmyz. Nic, co by člověk chtěl dýchat

Nikdo jistě nechce dýchat prach a částečky zašlých potravin. O hmyzu nemluvě. Kia Sedona je americká variace na nám známou Kiu Carnival. Automobil, který je sice určen k náročnému využití v rodině s několika dětmi, ale to, co zažil vůz na videu, si jistě nezaslouží žádný vůz. Řidička se při přebírání vyčištěného vozidla ještě smála, že už v kabině nejsou žádné bramborové hranolky.

Nicméně video se dá také pochopit jako ukázka toho, že i skutečně zašpiněný automobil se dá dostat do stavu, kdy bude vypadat jako nový. Dnes existují technologie, které dovedou materiály v interiéru odmastit, zrenovovat, zakrýt drobné oděrky. Který zvládnou vyčistit zanesené čalounění i omakané obložení kabiny. Je nutné znovu akcentovat zdravotní rizika dlouhodobého ježdění ve vysoce znečištěném automobilu. Hrozí dýchání vzduchu, který je zamořen bakteriemi, hmyzem, roztoči. Pokud motorista nemá čas nebo nezvládá sám se o automobil starat, měl by pravidelně jezdit do komerční myčky. Nejde jenom o vzhled, jde o zdraví.

Jak myjete auto vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
98 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články