Servisní vozy plynárenských společností, spěchající k případnému úniku plynu musí být na místě co nejdříve. Jak je to ale s jejich předností v jízdě?
Dnešní křižovatka s řešením bude tak trochu netypická, protože se v ní setkáme s vozidlem plynařů. Pro některé z vás to není úplně „denní chleba“ a někteří se s vozidlem plynárenské pohotovosti se zapnutými majáky nesetkali ještě nikdy, naopak můj kamarád bydlí kousek od pobočky plynárenské společnosti a přednost těmto vozidlům dával již nejednou. Kdy tedy má plynárenská pohotovost přednost a kdy se napak musí přizpůsobit pravidlům silničního provozu, stejně jako všichni ostatní? O tom bude dnešní článek.
Majáky jsou na autech různé, přednost mají jen ty modré
Motivací k němu byl dotaz mojí kamarádky, se kterou jsem se nedávno setkal. A ačkoli se opravdu nepovažuji za dopravního experta, vyhrkla na mne otázku, jestli má plynárenská pohotovost, pokud jede s blikajícími majáky‚ přednost. Na což jsem odpověděl, že samozřejmě, v poslední době vídám jejich auta s modrými majáky a ty se pochopitelně řadí mezi vozidla s právem přednostní jízdy. „I s oranžovými?“, zeptala se opět kamarádka. „Aha. Ne, tak ty nemají“.
A bylo jasno. Pravdou totiž je, že na českých silnicích můžeme potkat vozidla „POHOTOVOST PLYN“, opatřené jak modrými, tak oranžovými majáky. Přednost v jízdě však mají pouze vozidla s modrým majákem, podobně jako vozidla patřící pod Integrovaný záchranný systém. Oranžové majáky slouží jen a pouze pro zvýšení viditelnosti daného vozidla, ale pro jejich posádku z nich nevyplývá žádné přednostní právo. Podobné majáky mívají například i vozy odtahové služby nebo servisů.
Dopravní předpisy mluví jasně
Pro některé z nás je však nápis „POHOTOVOST PLYN“ zřejmě symbolem pro cosi neodkladného, pro vozidlo spěchající k havárii, jež by mohla vyústit v katastrofu. Proto máme možná zabudované kdesi v podvědomí „respektování a uhnutí z cesty“, pokud podobně rozblikané vozidlo plynařů uvidíme. To pochopitelně lze, pokud jim můžete uhnout a uhnete jim, rozhodně nic špatně neuděláte. Nemohou si ale svoji přednost vynucovat. Jinými slovy, vozidlu s modrým majákem dát přednost musíte, s oranžovým můžete.
Z čehož také vyplývá jasné řešení dnešní křižovatky z autoškoly: červené vozidlo na něm pojede jako první, následované plynaři s rozblikaným oranžovým majákem a jako poslední křižovatku opustí zelené vozidlo, odbočující vlevo. A v této situaci a s tímto vozovým parkem nemůže být naše závěrečné přání jiné: držíme vám palce, ať zásah plynařské pohotovosti pokud možno nikdy nepotřebujete.