Škoda Fabia má najeto přes půl milionu km, přesto vypadá jako nová. Stojí méně než mobilní telefon

Vysoký nájezd řadu kupujících odrazuje, někdy ale zbytečně. Pokud je auto v dobrém stavu, může ještě najet hodně dalších kilometrů.

i Zdroj fotografie: S vědomím Jet Cars
i Zdroj fotografie: S vědomím Jet Cars
i Zdroj fotografie: S vědomím Jet Cars
i Zdroj fotografie: S vědomím Jet Cars
i Zdroj fotografie: S vědomím Jet Cars
i Zdroj fotografie: S vědomím Jet Cars
Další 2 fotografie
Další 2 fotografie
                   

Jak u ojetého auta souvisí nájezd s cenou a celkovým stavem vozu? Obecně se dá říct, že s narůstajícími kilometry na tachometru klesá cena. A logicky se zhoršuje i stav automobilu. Zpomalit stárnutí a opotřebení může pravidelný servisní. Nicméně některé materiály a komponenty degradují v čase bez ohledu na to, jestli auto jezdí nebo nejezdí.

Čím nižší nájezd, tím vyšší cena ojetého auta v bazaru

 „O tom, v jakém stavu je ojetina, nerozhoduje cena,“ říká specialista na servis ojetých aut, pan Pavlíček a pokračuje, „drahý kus může být nepojízdný, naopak levná zrezlotina může jezdit a sloužit ještě desítky tisíc kilometrů.“ V nabídce největšího německého inzertního serveru se objevila Škoda Fabia, která vyjde v přepočtu levněji než sekačka na trávu nebo průměrně chytrý mobilní telefon.

iZdroj fotografie: S vědomím Jet Cars

Tohle auto může mít zájemce, převedeno z EUR, za 19 000 Kč. Samozřejmě musí počítat s určitými kompromisy a těch zjevně nebude málo. Nejprve o jakou specifikaci se jedná. Jde o populární karosářkou variantu kombi. Pod kapotou pracuje naftový motor s objemem 1.4 litru. TDI má výkon 73 koní. „Tedy mělo, dá se předpokládat, že po osmnácti letech v provozu pár koníků ze stáda už nenávratně zmizelo,“ říká expert Pavlíček. 

Motor po delším čase provozu ztratí svůj původní výkon

„Ale to je normální. Reálný stav by ukázalo měření na brzdě. Pokud by auto tedy takový test přežilo,“ doplňuje s určitou ironií v hlase odborník. Nevýhodou je výbava auta. Nejenom že není nijak pestrá, naopak je doslova minimální a spartánská. Na středové konzole si může řidič zapnout vyhřívání zadního skla a klimatizaci. A to je všechno. Daný kus měl zřejmě kdysi dávno vlastní rádio, ale to už sebral zub času. Nebo nějaký zloděj, těžko říct.

Nový majitel si bude muset opatřit nové. Fabia je vybavena tažným zařízením, je otázkou, co by dnes měla tahat. Existují jistě lepší automobily pro transport vlečného vozíku. Ale přívěs s posekanou trávou nebo krabicemi do sběru stroj asi utáhne. Co je zajímavé, tak je stav kabiny. Když si člověk odmyslí chybějící autorádio, nevypadá interiér až tak zašle a opotřebovaně, jak by se dalo předpokládat.

Zvenku špinavá karoserie, ale uvnitř auto nevypadá zle

Volant je mírně odřený na horní části věnce, ale jinak je v pořádku. Čalounění je vcelku udržované a zachovalé. Zvenku také nevypadá Škoda tak, že by jeden nehádal takový nájezd. Karoserie samozřejmě není lesk jako blesk, ale na vině je i zanedbaná hygiena. Z dálky vypadá docela jako nová. Dá se odhadovat, že na exponovaných místech bude koroze. Třeba na víku pátých dveří. Ale znovu, toto je auto, které najelo přes půl milionu kilometrů.

iZdroj fotografie: S vědomím Jet Cars

Má smysl o takovém autě vůbec uvažovat? Je to vozidlo za bratru dvacet tisíc korun a nelze o něm uvažovat jako o bezproblémovém. Naložit do něj rodinu a vyrazit na cestu napříč Evropou by mohlo být poměrně riskantní. Ale také nemuselo. Záleželo by na reálném stavu, a také na investici, kterou by Fabia vyžadovala.

Zde by pořízení takto ojetého automobilu mohlo ospravedlnit to, že by majitel nainvestoval do oprav. Vzhledem k nízké ceně by se ve výsledku dostal na náklady, jako kdyby koupil auto dražší. U opraveného auta by pak měl motorista jistotu, že vše důležité bylo vyřešeno. Ono totiž ani potencionální navýšení rozpočtu o sto, dvě stě procent nezaručuje v dané kategorii jistotu bezproblémového automobilu.

Galerie

Další 2 fotografie
Další 2 fotografie

Jak ojeté auto máte vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
129 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články