Video: Hazardér předjížděl ve tmě kamion, špatně vypočítal vzdálenost protijedoucího auta. Shodou náhod to byla policie

Pokud se někdo rozhodne předjíždět a vyrazí vpřed bez ohledu na protijedoucí vozidla, mohou být následky tragické. A nezabrání tomu ani policie přímo na místě.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Dnešní video je po dlouhé době opět noční, o to lépe však na něm vynikne situace, kterou způsobil hazardér „s povolením předjíždět“. V jeho případě bychom možná to povolení na nějaký čas odebrali, potkat se s podobným jedincem ve stokilometrové rychlosti opravdu, ale opravdu nechcete. Pokud tedy přitom nesedíte v tanku Leopard. Většina z nás ale nejsou tankisté, a smrtelní jsme úplně všichni. Tady ještě zaúřadovala „instatní karma“, a majáky v noci. Tak se na to pojďte podívat s námi.

Konec plné čáry neznamená volnou cestu

A ačkoli dokážeme pochopit, že někdo spěchá i v noci, kdy se většina lidí se po celodenním shonu spíše zklidní, neřku-li se chystá spánku, velmi špatně pochopíme někoho, kdo se v plné rychlosti pustí do předjíždění, aniž by se aspoň podíval, jestli třeba nejede někdo v protisměru. Jak je z našeho videa (zveřejněného díky spolupráci s kanálem Plzeňská Jehlárenská) patrné, náš řidič hazardér jakoby jenom čekal, až skončí plná čára na silnici. A jakmile skončila, dal levý blinkr a jal se nekompromisně předjíždět.

Nejsem si jistý, jestli dotyčnému jedinci někdo vysvětlil, že přerušovaná čára neznamená automaticky volnou cestu. A že je potřeba se VŽDY A DŮKLADNĚ se přesvědčit o tom, jestli předjíždět vůbec mohu. Tedy, v tomto případě mu to někdo asi opravdu rychle vysvětlil, a zřejmě to ani nebylo levné. Zaúřadovala totiž „instantní karma“, jak se v těchto případech uvádí, a protijedoucí auto jej pozdravilo bliknutím modrého a červeného majáku. Děs v očích a případný komentář, který ten okamžik provázel, by bylo možná zábavné vidět a slyšet.

Řidič porušil v podstatě všechno, co mu ukládá zákon

Méně zábavné je však pochopitelně celá situace očima řidiče, na kterého se takovéto předjíždějící auto nečekaně vyřítí. A jen rychlá reakce policisty za volantem pravděpodobně zabránila apokalypse, která by čelním střetu následovala. Jak slyšíme i v komentáři ve videu, posádka auta s kamerou čekala, jestli se policisté „otočí“ za naším hazardérem a pustí se do pronásledování. Když se totiž podíváme na znění Zákona o provozu na sillničních komunikacích, je v paragrafu 17, věnovaném předjíždění, uvedeno mimo jiné toto:

§ 17

Předjíždění

(5) Řidič nesmí předjíždět

a) nemá-li před sebe rozhled na takovou vzdálenost, která je nutná k bezpečnému předjetí,

b) jestliže by se nemohl bezpečně zařadit před vozidlo nebo vozidla, která hodlá předjet,

c) jestliže by ohrozil nebo omezil protijedoucí řidiče nebo ohrozil jiné účastníky provozu na pozemních komunikacích,

Z čehož je patrné, že řidič v podstatě porušil všechny tři písmena odstavce 5, a jeho argumentace před policií tak mohla být v podstatě nulová. Na tohle se nedá moc co říct, kromě „promiňte“. A jak z videa vidíme, vysvětlování jej nakonec opravdu neminulo – karma zaúřadovala dokonale. Nevíme, jestli to byla přímo ono policejní auto, vytěsněné mimo silnici, nebo jen jeho posádka poslali avízo kolegům, kteří se už o vykonání spravedlnosti postarali. Na každý pád to budiž pro řidiče výstrahou – příště už by to mohlo skončit tragicky.

Neblikejte zbytečně na hazardéry, oslnění vše zhorší

A ještě jeden moment je na celé situaci zajímavý. Všimněte si, že policisté bliknou jenom jednou. Čistě pro výstrahu. Mohli by majáky nechat zapnuté, patrně ale dobře věděli, že ten proti se nachází (svojí vinou) také ve šlamastyce a nemá smysl mu jí komplikovat tím, že ho ještě oslníme. Budiž to návodem pro ty, kdo na podobné jedince mohutně blikají dálkovými světly – nedělejte to. Oslněním dotyčného celou věc jen ztížíte. Držíme však především palce, ať se do podobné situace nikdy nedostanete!

Nebylo by už na místě zpřísnění trestů za podobné přestupky?

Diskuze Vstoupit do diskuze
81 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články