Nová auta jsou opravdu horší než stará. Verdikt od německého ADAC je výsledkem testování 580 vozů

Týmy marketérů a drahá reklamní videa se nás snaží přesvědčit, že aktuální, nejnovější model je ten nejlepší v celé dlouhé historii modelu. Jak je tomu ale ve skutečnosti?

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Znáte ten pocit určitě sami. Sedíte ve zcela novém autě a nemůžete se zbavit plíživého pocitu, že tu něco nehraje. Je to úplně nové, mělo by to tedy být po všech směrech lepší? Mělo. Jenže není. Tu a tam na vás vykouknou levnější, tvrdé plasty, které v předchozí (nebo dokonce v předminulé) generaci byly ještě měkčené, tady se místo skvělých jednoúčelových spínačů musíte ponořit do hloubky menu na displeji, v kufru je levný, obyčejný koberec. Zkrátka se šetřilo, a někdy je to žel poznat na první pohled.

Výrobci dělají, co mohou. I co nemohou

Proč nám vlastně výrobci nabízejí něco nového, co je horší, než bylo to „staré“? Dobrá otázka. Na níž už ale není tak jednoduchá odpověď. A i když se jinak u automobilek (resp. u jejich přešlapů) nebojím nazvat věci pravými jmény, tady bych byl s okamžitým a příkrým odsouzením opatrný. Jako vždy, i tady má totiž celá věc několik rovin a jakkoli můžeme skuhrat nad tím, že nové je horší, než bylo to staré, můžeme se ve skutečnosti mýlit. Respektive můžeme plakat na špatném hrobě, doslova a do písmene.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Jsem si totiž jist, že automobilky to vědí také. Co vědí? Že nám někdy s novou generací předloží poněkud „ošizený“ produkt v „light verzi“, byť jsme si light verzi na jídelníčku neobjednávali. Naopak, zaplatili jsme plnotučnou verzi se smetanou, dvojitým sýrem a taštičkou navrch. A i přes všechny akce a slevy to opravdu nebylo levné, pohled do ceníku například VW vás opravdu vrátí nohama na zem. A že jsme místo plnotučné verze dostali výrazně dietní „pokrm“ – vědí výrobci stejně dobře, jako to víme my.

Stohy nařízení a požadavků vedou k šizení, žel

Jedno vysvětlení se nabízí. Tento nepoměr mezi novými (a tedy po všech stránkách lepšími vozy) a tím, co nám občas výrobci naservírují v nové generaci aktuálního modelu existuje zhruba 10 let, možná nepatrně méně. Což se vzácně kryje se stále přísnějšími požadavky na výrobce automobilů, se stále se utahujícími „šrouby“ v oblasti všech možných i nemožných bezpečnostních asistentů a dalšími nařízeními, vzešlými spíše od úřednických stolů, než z konstrukčních oddělení jednotlivých značek.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Pokud se totiž snažíte splnit všechna tato nařízení, začínají se vaše vozy nebezpečně prodražovat. A pokud nechcete výrazně zdražit cenu, a tím pádem se stát méně konkurenceschopný, zbývá vám v podstatě jediná možnost: ubrat na kvalitě/provedení někde jinde. Nakonec i tak zdražíte, protože tento stav je dlouhodobě neudržitelný, nicméně ono ubrání na kvalitě už se stalo. A pak jenom čtete testy a recenze, kde vám to samozřejmě všichni „omlátí o hlavu“. Nice job, chtělo by se dodat.

Nižší kvalita neunikne testovacím týmům

A pochopitelně si toho všimnou i testovací týmy, stejně jako týmy pro hodnocení kvality. Německý autoklub ADAC není výjimkou a jeho zpráva je výsledkem testování 580 vozů. Ukazuje se, že dražší modely nejsou v tomto ohledu lepší než levnější. Inženýři ADAC navíc upozorňují na skutečnost, že v posledních letech došlo k prudkému nárůstu množství palubní elektroniky. A aby ceny vozidel nebyly přemrštěné, museli jejich konstruktéři na něčem šetřit. A jsme zpátky na začátku.

iZdroj fotografie: Volkswagen

Cenový tlak je přitom největší v té nejlevnější kategorii, kde „je poznat každé euro“, což je zcela pochopitelné. U velkých a drahých aut se nějakých 100 nebo 200 euro ztratí, u VW Golfu jsou žel vidět. Koncern je v „očividném“ šetření zdatným přeborníkem, byť se nám jeho marketéři a reklamní gurové snaží namluvit opak. Kdo ale někdy jezdil v Golfu VII a poté přesednul do Golfu VIII, nemusel mu žádný marketér nic vykládat. Ten rozdíl je patrný na první pohled. Podobně je na tom Audi A3.

Řešení situace je v zásadě v nedohlednu

Níže přikládáme tabulku, ukazující rozdíly v kvalitě zpracování u několika vybraných aut zcela aktuálních a starších modelových ročníků. Výsledky nejsou příliš lichotivé pro „poslední výkřiky techniky a kvality“. Jak z této situace ven? Obávám se, že je to otázka za miliardu dolarů, navíc tak trochu ve stylu neřešitelného rébusu. Zdražení trh dostihlo i tak, levná auta v podstatě nemá smysl vyrábět, drahá jsou OPRAVDU drahá a Euro 7 je za dveřmi… Najde se někdo s optimistickým pohledem do budoucna? Autor těchto řádků jím, popravdě, pomalu přestává být.

ModelAktuální modelPředchůdceZměna
Audi A3 Sportback2,51,51,0
Hyundai i203,83,10,7
VW Golf VIII2,72,20,5
Hyundai i104,03,50,5
Mercedes CLA2,31,90,4
Známky jsou jako ve škole od 1 do 5, 5 je nejhorší

Souhlasíte, že starší auta byla lepší?

Zdroj: ADAC
Diskuze Vstoupit do diskuze
81 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články