Týmy marketérů a drahá reklamní videa se nás snaží přesvědčit, že aktuální, nejnovější model je ten nejlepší v celé dlouhé historii modelu. Jak je tomu ale ve skutečnosti?
Znáte ten pocit určitě sami. Sedíte ve zcela novém autě a nemůžete se zbavit plíživého pocitu, že tu něco nehraje. Je to úplně nové, mělo by to tedy být po všech směrech lepší? Mělo. Jenže není. Tu a tam na vás vykouknou levnější, tvrdé plasty, které v předchozí (nebo dokonce v předminulé) generaci byly ještě měkčené, tady se místo skvělých jednoúčelových spínačů musíte ponořit do hloubky menu na displeji, v kufru je levný, obyčejný koberec. Zkrátka se šetřilo, a někdy je to žel poznat na první pohled.
Výrobci dělají, co mohou. I co nemohou
Proč nám vlastně výrobci nabízejí něco nového, co je horší, než bylo to „staré“? Dobrá otázka. Na níž už ale není tak jednoduchá odpověď. A i když se jinak u automobilek (resp. u jejich přešlapů) nebojím nazvat věci pravými jmény, tady bych byl s okamžitým a příkrým odsouzením opatrný. Jako vždy, i tady má totiž celá věc několik rovin a jakkoli můžeme skuhrat nad tím, že nové je horší, než bylo to staré, můžeme se ve skutečnosti mýlit. Respektive můžeme plakat na špatném hrobě, doslova a do písmene.
Jsem si totiž jist, že automobilky to vědí také. Co vědí? Že nám někdy s novou generací předloží poněkud „ošizený“ produkt v „light verzi“, byť jsme si light verzi na jídelníčku neobjednávali. Naopak, zaplatili jsme plnotučnou verzi se smetanou, dvojitým sýrem a taštičkou navrch. A i přes všechny akce a slevy to opravdu nebylo levné, pohled do ceníku například VW vás opravdu vrátí nohama na zem. A že jsme místo plnotučné verze dostali výrazně dietní „pokrm“ – vědí výrobci stejně dobře, jako to víme my.
Stohy nařízení a požadavků vedou k šizení, žel
Jedno vysvětlení se nabízí. Tento nepoměr mezi novými (a tedy po všech stránkách lepšími vozy) a tím, co nám občas výrobci naservírují v nové generaci aktuálního modelu existuje zhruba 10 let, možná nepatrně méně. Což se vzácně kryje se stále přísnějšími požadavky na výrobce automobilů, se stále se utahujícími „šrouby“ v oblasti všech možných i nemožných bezpečnostních asistentů a dalšími nařízeními, vzešlými spíše od úřednických stolů, než z konstrukčních oddělení jednotlivých značek.
Pokud se totiž snažíte splnit všechna tato nařízení, začínají se vaše vozy nebezpečně prodražovat. A pokud nechcete výrazně zdražit cenu, a tím pádem se stát méně konkurenceschopný, zbývá vám v podstatě jediná možnost: ubrat na kvalitě/provedení někde jinde. Nakonec i tak zdražíte, protože tento stav je dlouhodobě neudržitelný, nicméně ono ubrání na kvalitě už se stalo. A pak jenom čtete testy a recenze, kde vám to samozřejmě všichni „omlátí o hlavu“. Nice job, chtělo by se dodat.
Nižší kvalita neunikne testovacím týmům
A pochopitelně si toho všimnou i testovací týmy, stejně jako týmy pro hodnocení kvality. Německý autoklub ADAC není výjimkou a jeho zpráva je výsledkem testování 580 vozů. Ukazuje se, že dražší modely nejsou v tomto ohledu lepší než levnější. Inženýři ADAC navíc upozorňují na skutečnost, že v posledních letech došlo k prudkému nárůstu množství palubní elektroniky. A aby ceny vozidel nebyly přemrštěné, museli jejich konstruktéři na něčem šetřit. A jsme zpátky na začátku.
Cenový tlak je přitom největší v té nejlevnější kategorii, kde „je poznat každé euro“, což je zcela pochopitelné. U velkých a drahých aut se nějakých 100 nebo 200 euro ztratí, u VW Golfu jsou žel vidět. Koncern je v „očividném“ šetření zdatným přeborníkem, byť se nám jeho marketéři a reklamní gurové snaží namluvit opak. Kdo ale někdy jezdil v Golfu VII a poté přesednul do Golfu VIII, nemusel mu žádný marketér nic vykládat. Ten rozdíl je patrný na první pohled. Podobně je na tom Audi A3.
Řešení situace je v zásadě v nedohlednu
Níže přikládáme tabulku, ukazující rozdíly v kvalitě zpracování u několika vybraných aut zcela aktuálních a starších modelových ročníků. Výsledky nejsou příliš lichotivé pro „poslední výkřiky techniky a kvality“. Jak z této situace ven? Obávám se, že je to otázka za miliardu dolarů, navíc tak trochu ve stylu neřešitelného rébusu. Zdražení trh dostihlo i tak, levná auta v podstatě nemá smysl vyrábět, drahá jsou OPRAVDU drahá a Euro 7 je za dveřmi… Najde se někdo s optimistickým pohledem do budoucna? Autor těchto řádků jím, popravdě, pomalu přestává být.
Model | Aktuální model | Předchůdce | Změna |
Audi A3 Sportback | 2,5 | 1,5 | 1,0 |
Hyundai i20 | 3,8 | 3,1 | 0,7 |
VW Golf VIII | 2,7 | 2,2 | 0,5 |
Hyundai i10 | 4,0 | 3,5 | 0,5 |
Mercedes CLA | 2,3 | 1,9 | 0,4 |