Že Čína se svými automobily vstoupila i do těch nejluxusnějších automobilových vod, je už dávno známo. Tenhle k nim přidává kosmický vzhled a famózní terénní schopnosti.
Dalo se to čekat. Doba, kdy jsme se čínským automobilům posmívali (jako před tím korejským a ještě před tím japonským, pamatujete?) je již definitivně pryč a Evropa začíná zjišťovat, co všechno se dá vyrobit a za kolik. A jestli jste připraveni se pořád poplácávat po zádech s tím, že Číňané umí vyrobit jen „jednoduchá, levná auta“, tak doporučujeme znovu se zamyslet. A možná nastavit budíček. Páč ten právě začal zvonit. Dámy a pánové, seznamte se: BYD YangWang U8 je tady.
Kosmické SUV jako z Hvězdných válek
Od pohledu je totiž tohle „kosmické“ SUV cokoli, jen ne jednoduché auto. Kdybyste ho v roce 1977 přivezli Georgi Lucasovi na natáčení Hvězdných Válek, tak jen uznale pokývne hlavou nad dovedností rekvizitářů, otočí se zpátky na plac a zavelí „sound, light, camera…and action!“ A to by ještě ani nevěděl, že tohle auto zvládne tzv. krabí pohyb, nebo že se také umí otočit v podstatě na místě, podobně jako tank. A nevydá přitom ani gram spalin. Ano, pochopitelně, jako většina špičkových vozů z Číny je i YangWang U8 elektromobil.
Ostatně, ještě aby nebyl, když mateřskou společností YangWang je čínský koncern BYD. Tedy společnost, která se do „elektromotivu“ dostala v podstatě z druhé strany – výrobou baterií. A ve finále se z ní stal dodavatel baterií pro Teslu a jeden z největších producentů elektromobilů v Číně. Což opravdu něco znamená. Ostatně, není to tak dávno, co jsme tady psali o BYD (zkratka z „Build Your Dream“) a o jejich revolučních článcích Blade Battery bez nutnosti použití kobaltu. A slibujících životnost až 1,2 milionu kilometrů.
SUV, co přebrodí jezero nebo řeku
To už vypadá jako Blízká setkání třetího druhu, pokud máme dodržet filmovou dikci, zmíněnou v úvodu článku. A nové SUV YangWang U8 z koncernu BYD se tak opravdu může tvářit. Posuďte sami: čtyři elektromotory, každý pro jedno kolo, s odhadovaným celkovým výkonem přes 1 100 koní a točivým momentem přes 1 200 Nm. Pokročilé vektorování točivého momentu, které umožňuje zrychlit z nuly na 100 km/h za 3 sekundy. A to ještě není všechno. I s proraženou pneumatikou může uhánět rychlostí až 120 km/h, brodění také není žádný problém.
Respektive možná spíše plavání. Na působivém přiloženém videu je patrné, jak čínské SUV zajíždí čím dál hlouběji do vody, se kterou si však zcela bez problémů poradí. S ohledem na to, jak důkladné muselo být utěsnění celé elektroinstalace nezbývá, než smeknout klobouk. Tohle opravdu není „mamaauto“ pro rozvoz dětí do školy. S celkovou délkou 5 300 milimetrů a rozvorem 3 050 mm by nicméně zbylo hodně místa na všechny školní pomůcky a případné další kamarády vašich ratolestí.
Zbývá to nejdůležitější: za kolik. S odhadovanou cenou kolem 3,5 milionu korun bude tento model konkurencí pro ty nejlepší v kategorii, například Mercedes-Benz EQG nebo elektrický Land Rover Defender. Bude přitom těžit se spojení z jedním z největších výrobců baterií, z novátorské technologie a v neposlední řadě i opravdových off road schopností. Prodeje budou zahájeny v Číně, při případném přesunu do Evropy by ale možná znejistil přední hráče na trhu. Minimálně kvůli tomu plavání.