Bezpečný odstup je záležitost, kterou část řidičů ignoruje. Spoléhat se na reflexy chytače hadů se však nevyplácí.
Co je častým důvodem dopravních nehod? Paradoxně to není nepřiměřená rychlost, jak by se mohlo zdát. Byť je to tak velmi často, zejména v televizních zprávách lačnících po krvavé senzaci, prezentováno. Obrovským problémem je nedodržování bezpečné vzdálenosti. To platí jak pro dopravu ve městech, tak také na silnicích mimo obce. Tam jsou pak dopady nehod tragičtější. Nedávno došlo hned ke dvěma nehodám na Rakovnicku.
Bezpečný odstup definuje dostatečnou reakční dobu
Vše zdokumentovala přímo policie, která pak k nehodě uvedla: „Bezpečnou vzdálenost nedodrželi dva řidiči, kteří narazili do vozidel jedoucích před nimi. Naštěstí se tyto nehody obešly bez zranění osob.“ Je zajímavé, že k oběma nehodám došlo na silnici I. třídy č. 6 v katastru obce Kněževes, a to kousek od sebe. Ovšem každá se stala v jiný den. „Třiadvacetiletý řidič nákladního vozidla Iveco nedodržel bezpečnou vzdálenost za před ním jedoucí nákladní soupravou,“ vyplývá z vyjádření nprap. Bc. Michaely Richterové, tiskové mluvčí Policie ČR.
„Řidič nákladní soupravy reagoval na před ním vzniklou situaci odbočujícího vozidla, avšak řidič Iveca již nestihl zareagovat na před ním brzdící soupravu.“ Motorista narazil přední částí vozu do zadní části návěsu nákladní soupravy. Škoda na obou vozidlech byla nemalá, na místě byla předběžně vyčíslena na 110 tisíc korun. Dva dny po první události došlo k dalšímu incidentu, také na silnici I. třídy č. 6.
Pět metrů od auta vpředu je málo, stačí tak do města
„Ve směru od Prahy na Karlovy Vary jel 28letý řidič z Lounska vozidlem VW Passat,“ vysvětluje policejní mluvčí, „přičemž nedodržel bezpečnou vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla taktéž tovární značky VW Passat.“ Řidička Volkswagenu zastavovala z důvodů vyvolaných situací v silničním provozu a osmadvacetiletý řidič svým automobilem do jejího vozu narazil. Škoda? U této nehody se vyšplhala na 130 tisíc korun.
„Dodržení bezpečné vzdálenosti mezi vozidly má své důvody,“ pokračuje mluvčí Policie ČR. „Nedodržením dané vzdálenosti tak dochází ke zbytečným dopravním nehodám. Všichni řidiči jsou povinni dodržovat takovou vzdálenost, na kterou jsou schopni v dané situaci včas a bezpečně zabrzdit.“ Řidičům pomáhá v odhadu vzdálenosti takzvané pravidlo dvou vteřin. Všichni řidiči by ho měli nejen v roce 2023 striktně dodržovat.
Reakční doba se prodlužuje s věkem a horším zdravím
Začne-li brzdit vozidlo vpředu, tak řidič dalšího auta nezačne brzdit ve stejný okamžik, ale se zpožděním. To je dáno reakční dobou. A v tom je celý problém a nutnost bezpečného odstupu. Ten má vytvořit dostatek času na to, aby řidič zareagoval a nenaboural do vozidla před sebou. Přeneseno z času na vzdálenost, podle jednoduchého fyzikálního vzorce to znamená, že v rychlosti 50 km/h jde o 28 metrů odstupu. V tempu 90 km/h už je potřebná vzdálenost 50 metrů a při maximální rychlosti 130 km/h se jedná o 72 metrů.
Pomáhat také může sledování určitých pravidelných bodů v okolí, například sloupy elektrického vedení bývají od sebe ve vzdálenosti 50 metrů. Při jízdě na dálnici v levém pruhu se dá orientovat podle počtu předjížděných aut. Jen pro představu, na 72 metrů mezery v rychlosti 130 km by bylo zapotřebí postavit za sebe asi patnáct vozů Škoda Octavia. Držet se za vozidlem vpředu na dálnici pouze na délku jednoho auta je extrémně riskantní.