Bezpečnostní pásy by se mohly propojit se zapalováním a motorem. Nezapnete se, neodjedete

Poměrně jednoduchým způsobem, jak docílit striktního používání bezpečnostních pásů, je propojit jejich zámek se zapalováním vozu.

i Zdroj fotografie: Ralf Roletschek / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Jak zlepšit bezpečnost silničního provozu? Tuto otázku si klade mnoho lidí každý den a hledají různé způsoby, jak minimalizovat riziko dopravních nehod. Existují různé technické systémy a elektronika, které dokáží vylepšit bezpečnost. Některé fungují dobře, jiné méně. Jedním z nich je systém, který by nedovolil nastartovat vozidlo, dokud by nebyly připnuté bezpečnostní pásy. Systém detekce připnutých pásů většina aut již má, ale neovlivní to, zda může být auto nastartováno.

Alkohol nás zastavit umí, nezapnuté pásy nikoli

Navíc podobný systém, který dokáže zlepšit bezpečnost na silnicích, už existuje. Jde o všeobecně známý alkohol tester připojený k zapalování. Pokud detektor v něm umístěný potvrdí přítomnost alkoholu v dechu, pak vozidlo není možné nastartovat. Tímto způsobem je možné zabránit nehodám způsobeným řidiči pod vlivem alkoholu, neb s alkoholem v dechu (a tedy v krvi) se zkrátka nerozjedou. Na podobném principu by pak mohl fungovat i tento nově zvažovaný bezpečnostní prvek.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Ovšem jako u všech novátorských a převratných řešení je zde několik „jenže“. Za prvé zákon umožňuje výjimky z povinnosti používat bezpečnostní pásy, jako jsou osoby s lékařským potvrzením, viditelně těhotné ženy nebo instruktoři autoškoly. Toto opatření je stanoveno v § 30 odst. 4 Zákona o silničním provozu. Za druhé systém nezabrání tomu, aby lidé neodpoutávali pásy poté, co bude motor nastartován. I když i to by šlo technicky vyřešit, nicméně nemůže se vám pochopitelně vypnout zapalování poté, co si odpojíte pás.

Nehodová statistika ČR zrovna příznivá není

Jak uvádí server Českého rozhlasu iRozhlas, došlo na českých silnicích jen od začátku roku k 18 000 dopravních nehod, které si vyžádaly celkem 95 životů a škody za 1 485 658 000 Kč. A i když nemáme statistiku, na kolika z těchto nehod měly vliv nezapnuté bezpečnostní pásy, je již desítky let jasné, že pásy v kombinaci s airbagy jsou jedním z nejdůležitějších prvků pasivní bezpečnosti u každého auta. Jejich funkčnost propojená se samotnou funkčností vozidla by možná mohla přispět k nižším číslům, než jsou ta výše uvedená. I jeden jediný život by za to stál.

iZdroj fotografie: Policie

A „věční odpírači“ pásů coby prvku omezujícího jejich osobní a lidské svobody by si možná mohli vyzkoušet náraz například v 30 km/h na simulátoru nehod. Je to taková rána, že ani nechcete vědět, jak to vypadá jen při dvojnásobné rychlosti. O čemkoli vyšším ani nemluvě. Stejně tak překonaný je argument ohledně nemožnosti vyproštění při nehodě. Pokud při opravdovém karambolu nebudete připoutáni a vypadnete z vozu, stejně jako při otočení vozu na střechu, hrozí vám výrazně těžší poranění. Pásy zkrátka k jízdě patří. Jak to vidíte vy? Napište nám do diskuse pod článkem, děkujeme!

Zapínáte si pásy vždy a bez výjimky?

Zdroj: iRozhlas, NHTSA
Diskuze Vstoupit do diskuze
73 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články