Špatné parkování v roce 2023 přijde draho. Stát nemá peníze, každá koruna se počítá

V některých městech ČR to místy vypadá, jako by špatné parkování bylo naším národním sportem. V roce 2023 bychom nicméně toleranci úředníků raději netestovali.

i Zdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Kdybychom měli posuzovat nás Čechy podle toho, jak umíme parkovat, budete se mnou asi v drtivé většině souhlasit, že na příliš velké vyskakování a příliš dobré vysvědčení by to asi nebylo. Nedosahujeme sice ještě parametrů některých národů a zemí, kde se v podstatě stojí tam, kde je místo, bez ohledu na předpisy, ale někdy se jim začínáme nebezpečně přibližovat. V roce 2023 bychom se však možná zamysleli nad tím, než auto „jenom na chviličku“ opustíme, stojíce přitom na zákazu. Nemuselo by to vyjít levně. Tak se na to pojďme podívat.

Rok 2023 – rok chudé státní kasy

Není totiž opravdu výjimkou, že řidiči v Čechách přistoupí k neoprávněnému parkování na místech, kde to není povoleno. Což může mít negativní dopad nejen na jejich peněženky, ale také vliv na provoz v ulicích a na bezpečnost dopravy. Zákon o silničním provozu definuje, za jakých podmínek může být vozidlo odstraněno z cesty na náklady majitele. Například pokud vozidlo blokuje provoz nebo když je zaparkováno na místě, kde to není dovoleno, hrozí vlastníkům pokuta a uhrazení nákladů na odtah.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě.cz

A protože jsme v roce 2023, v roce ekonomických změn a nikterak dobrého stavu státní kasy, dá se s pravděpodobností hraničící s jistotou očekávat o něco menší tolerance úředníků a policistů při vymáhání pokut. Jak vám totiž každý, kdo někdy pracoval ve státní správě a měl na starosti pokutování a výběry poplatků, potvrdí, jakmile je horší ekonomika, začnou chodit tzv. metodické pokyny. A v nich bývá zcela bez okolků napsáno, že doba tolerance a chápání „hříšníků“ není aktuálně v kursu, naopak se snažte vybrat a „zkasírovat“ cokoli, co jen trochu jde.

Jsme někdy mistry ve vynalézavosti, jak obejít zákon

Pochopitelně nějak tu děravou kasu naplnit musíme. A pokud se nám plátci takto dobrovolně přímo „nabízí“, to by v tom byl čert, abychom je nevyužili. Využijeme, každá koruna dobrá. A že se řidiči nabízí dnes a denně, je při průjezdu jakýmkoli českým městem docela zřejmé. Ze sbírky „originálních“ potvrzení a oprávnění, skrývaných za okny automobilů, by šla sestavit poměrně rozsáhlá výstava kuriozit. Nouze by přitom nebyla ani o opravdu absurdní výmluvy.

iZdroj fotografie: Depositphotos

A schopnost „zneviditelnění“ jsme schopni leckdy dotáhnout do pomyslné dokonalosti: sundáním registrační značky, „jako že tam nejsme“. Něco jako pštros s hlavou v písku. V tomto případě zákon sice hovoří nejednoznačně, nicméně ve správním řízení v drtivé většině případů řidič musí zaplatit pokutu. Majitelé automobilů mohou být potrestáni i v případě, že parkují na místech vyhrazených pro jiné vozy, například pro vozidla osob se zdravotním postižením nebo pro nákladní vozy.

Ceny nejsou malé, slevu nečekejte, toleranci už vůbec ne

Aktuální cena za odtah vozidla v případě neoprávněného parkování se pohybuje v rozmezí 2 500 – 4 000 Kč v závislosti na tom, v jakém regionu ČR žijete. Pokud k tomu připočtete úschovné, může celková cena rychle narůstat tempem až 1 000 Kč za den, v závislosti na místě. A jak jsme již psali: nečekejme v tomto roce žádné ohledy ze strany úřadů. Rada je jediná: snažte se parkovat tak, aby to bylo pokud možno legální, a nedávejte tak úředníkům šanci vás na čemkoli „nachytat“. Plynulost dopravy, stejně jako vaše peněženka, vám poděkují.

Nahlásili byste někoho, kdo by parkoval špatně?

Diskuze Vstoupit do diskuze
130 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články