Občas v autě děláme zakázané věci. I když za ně hrozí 2 body a 2 000 korun pokuty

Ne vždy se za volantem chováme tak, jak bychom měli, jsme jenom lidé a máme svoje potřeby. Je však jedna situace, kterou policie netoleruje nikdy. Tohle v autě nikdy nedělejte.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě
                   

Na českých silnicích probíhají vcelku pravidelně dopravně bezpečnostní akce, v překladu „častější kontroly řidičů ze strany policie“. Kdysi tak populární „Akce Kryštof“ se nyní odehrává v režii jednotlivých krajských ředitelství, a řidiči je celkem snadno poznají i bez informací v médiích: policisté náhle stávají a kontrolují na místech, kde jinak téměř nestávají, nebo velmi málo. A je jich v terénu podstatně více. Krom obligátního měření povolené rychlosti nebo použití bezpečnostních pásů se policisté téměř vždy zaměřují ještě na jeden častý prohřešek.

Udržet koncentraci na řízení je občas výzva

A nutno dodat, že zcela právem. Řízení automobilu, obzvláště třeba v hustém městském provozu je poměrně velký nápor na naši koncentraci, udržet jí stále ve střehu je potom poměrně výzva. K tomu si připočtěte velké množství informací, které se k nám každý den dostává, ty také snižují naši schopnost soustředit se. A pokud se k tomu přidá ještě vědomé rozptylování za volantem, je od maléru už jen malý kousek. Nepozornost a nesoustředěnost bývá jako „základní kámen“ přítomna u mnoha nehod, menších i větších.

iZdroj fotografie: Pixabay

Je už dokázáno, že každé „rozptýlení“ a odvedení pozornosti od řízení vozidla je srovnatelné se stavem lehké opilosti, kdy jsou reflexy člověk za volantem citelně zpomaleny a neadekvátní podnětům, přicházejícím během jízdy. Většina z nás je zkrátka nastavena na omezený „multitasking“, a i když se domníváme, že zvládáme více věcí najednou, je pravda taková, že některou z těchto věci začneme vykonávat „napůl“, budeme ji zkrátka šidit. A pokud tento „Černý Petr“ připadne na řízení automobilu, je zaděláno na opravdový malér.

Vyhrocené emoce jsou nepřítelem dobrého řidiče

Nejvíce pak naši pozornost omezují činnosti nebo situace, při kterých jsou naše emoce vyhrocenější, ať již pozitivním, nebo negativním směrem. Je to pochopitelné: pokud budete za jízdy rozptylováni něčím, co ve vás vyvolává libé pocity a vyplaví hormony štěstí, půjde řízení auta a koncentrace na něj velmi rychle na „druhou kolej“. To stejné platí i opačně. Hádka s partnerem či partnerkou, po které vidíte „rudě“ vám na soustředění a pečlivím sledování okolního provozu opravdu nepřidá.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Můžete si to ověřit v denním provozu. Když vidíte někoho za volantem, kdo právě prožívá mimořádně pozitivní a radostný telefonát, typicky od drahé polovičky a je přitom samý úsměv a nadšený hovor, je celkem jasné, že jeho koncentrace na řízení na sto procentech rozhodně nebude. Stejně tak někdo, kdo se v telefonu hádá například s kolegou nebo rodinným příslušníkem „do krve“. Aby pak zlostně zahodil aparát někam za sebe na sedačku – ani ten tuším nebude v ideální konstelaci na řízení automobilu.

Policie v těchto případech nemívá slitování

A i proto policisté reagují na telefon v rukách řidiče (nebo třeba stisknutý mezi ramenem a hlavou) nekompromisně. A tedy červeným terčíkem a následnou pokutou (na místě 1000 korun, ve správním řízení 1500 až 2000, v obou případech 2 body do karty řidiče). Domluva se tady většinou opravdu nekoná. Telefon v rukách a nesoustředění na jízdu už způsobilo tolik nehod, že se jim nakonec není co divit. Mimochodem, přesná formulace přestupku dle § 125c / 1f) 1 je následující:

§ 125c / 1f) 1

Řidič při řízení vozidla v rozporu s § 7 odst. 1 písm. c) drží v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj nebo jiné hovorové nebo záznamové zařízení.

Všimněte si prosím onoho „drží v ruce nebo jiným způsobem“. Z toho plyne, že pokud si telefon přidržujete mezi hlavou či ramenem, nebo jej máte položený na stehnech a domníváte se, že ruce na volantu vám zajistí „beztrestnost“, není tomu tak. Policisté touto formulací přestupku rádi vyškolí všechny, kdo by se s nimi chtěli poustit do podobné diskuse. Především ale: jde o životy a o zdraví, bez ohledu na pokuty nechte telefon za jízdy být, všechno počká. Raději o 15 minut později, než na půl roku do nemocnice.

Kolikrát během týdne „zhřešíte“ s telefonem za volantem?

Zdroj: Policie ČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
119 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články