Čínské SUV zkopírovalo design Audi, kvalitu Mercedesu a cenu Škody. Je to úspěch, Češi už na něj stojí fronty

Číně se nedá upřít jedna vlastnost: dokáže nás systematicky přesvědčovat o tom, že moderní a kvalitně vyrobená auta dokáže nabídnout citelně levněji, než to umíme v Evropě.

i Zdroj fotografie: Geely
                   

Koncern Geely patří mezi top pětku čínských automobilek a na jejich výrobcích je to „sakra znát“. Všechny vtipy o nedokonalostech a špatných lepidlech opravdu nechte doma, tady jste ve společnosti, která by mohla v interiérech vyučovat Audi. Ostatně, podívejte se na jakékoli „novodobé“ Volvo dovnitř. To, co jsme na švédských vozech vždy tak milovali, totiž propracované, kvalitní a funkční interiéry, se u jejich vozů opakuje se železnou pravidelností. A majitelem Volva je právě čínské Geely. Pojďme se na jedno prémiové SUV podívat společně.

Inspirace africkou horou přímo v Evropě

V Číně jej Geely pojmenovalo jako „Xing Yue L“, ale uznejte, že na našem kontinentu by s tím mohl mít leckdo problémy. V Evropě se tedy bude jmenovat Geely Monjaro. Pokud to jméno vyslovíte nahlas, uslyšíte něco jako „Kilimandžáro“, což je přesně to, čeho chtěli Číňané dosáhnout. Netuším, nakolik jsou v Číně zběhlí v zeměpisu a proč auto do Evropy pojmenovali po nejvyšší hoře Afriky, ale budiž. Marketing je nevyzpytatelný. Stačí jeden pohled na fotografie v naší galerii, aby vám bylo jasné, kam Geely s tímto vozem míří.

iZdroj fotografie: Geely

Na Kilimandžáro to zřejmě nebude, na to je toto SUV příliš městské a příliš málo „off road“, zato na zavedenou konkurenci prémiových značek to bude myslím stačit. Speciálně když je známá cenová politika Geely. Vozy ne nepodobné Audi nebo Mercedesu za cenu Škody. Nekupte to. Ale k ceně se ještě dostaneme. Zajímavá je totiž i skutečnost, že přes masivní elektrifikaci (jíž se nevyhnulo ani Volvo) si Geely stále drží klasiky. Možná dobře ví, jak jsme v Evropě konzervativní.

Tady je svět ještě v pořádku

A jak některé z nás dráždí avizovaný konec zážehových motorů, nařízený „vrchností“ z EU v roce 2035 a některými automobilkami (zdravíme do Wolfsburgu) plánovaný ještě o dost dříve. Pod kapotou „Kilimandžára“, postaveného na platformě CMA od Volva, se tak nachází 2.0 turbo motory o výkonu 218 koní s pohonem předních kol a 7stupňovou převodovkou. V silnější konfiguraci má motor 238 koní, pohon všech kol a 8stupňový automat. Nabíječku netřeba, „dobití“ na každé benzince za 5 minut.

iZdroj fotografie: Geely

Chcete další důkaz prémiového zaměření? Celou palubní desku zakrývají tři přímo propojené displeje. Jeden slouží jako přístrojový štít, druhý jako infotainment pro řidiče a třetí jako zábavní systém pouze pro spolucestující. A teď to nejdůležitější: za kolik. V základní výbavě je Monjaro k mání v přepočtu za 400 tisíc korun, nejvyšší výbava se vším pak nepřesáhne 600 tisíc. I s příplatky a poplatky se tak dá čekat, že cena v Evropě bude velmi konkurenceschopná. Už nyní se Češi předbíhají, kdo bude první na seznamu a stojí fronty v pořadníku.

Geely svoje SUV momentálně nabízí v Rusku (což je samo o sobě zajímavé), s ohledem na důvěrnou znalost evropských reálií je pravděpodobně jen otázka času, kdy zakotví i v nám bližších zemích. S plánovanou cenovkou se o úspěchu tuším nedá pochybovat.

Taky stále nechápete, proč jsou auta v Evropě tak drahá?

Diskuze Vstoupit do diskuze
117 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články