Servisáci ukázali ceny výměny baterií do elektromobilů. Vypadá to, že tudy cesta opravdu nepovede

Baterie bývají zdaleka nejdražší položkou u ojetého elektromobilu. Jejich cena často přesahuje zůstatkovou hodnotu vozu a staví majitele před těžké dilema.

i Zdroj fotografie: Toyota
                   

Že jsou baterie zdaleka jednou z nejdražších položek u elektromobilů ví dnes dítě na prvním stupni základní školy. Při nákupu nového vozu vás poměr ceny tohoto „srdce automobilu“ a zbytku nemusí nijak trápit ani zajímat, neb zkrátka platíte za celek a vše funguje. Karty se však začnou povážlivě otáčet v okamžiku, kdy baterie přestane fungovat, nebo ztratí natolik na své kapacitě, že s ní elektromobil přestane dávat smysl. A vy jste nuceni zajet do servisu s onou klíčovou otázkou: za kolik? Pojďme se na to podívat společně.

Nejdražší položka ojetého elektormobilu

Úvodem se ale asi nevyhneme malému zamyšlení. Kupujeme si dobrovolně výrobek, jehož klíčová (a nejdražší součástka) z principu stárne a mění svoje parametry natolik, až značně sníží hodnotu celého vozu / výrobku. A co víc, o okamžiku, kdy náš vůz již baterii „nepřijme“ a zahlásí nutnost její výměny nerozhodujeme v některých případech my, ale software vašeho vozu. Internet je plný příběhů majitelů vozů Tesla, jež byli postaveni před vpravdě hamletovskou volbu: vyměnit, nebo zahodit?

iZdroj fotografie: S vědomím Yildiz Autos

Protože jejich Tesla zkrátka se starou baterií odmítala fungovat a cena nové převyšovala zůstatkovou hodnotu vozu. V tom okamžiku se celá výhodnost elektromobility vzdálí kamsi do odlehlé galaxie a celkem chápu ty adrenalinověji založené jedince, co celou milou Teslu raději zapálí. S trochou šikovného PR a marketingu ve finále vydělají na sledovanosti videa na YouTube, protože na hořící Teslu se každý podívá rád. Možná kromě Elona Muska, ale ten YouTube tuším nesleduje.

S rostoucí výrobou by cena baterií mohla klesat

A to zcela pomíjím jakoukoli ekologickou rovinu. Tesla ani jiní výrobci vám samozřejmě nebudou sdělovat, co se dál děje s vaší vyměněnou (a krvavě draze zaplacenou) baterií. Její renovace je pak ještě ta lepší stránka (z ekologického hlediska). A úplně ideálně, pokud se dají měnit jednotlivé články baterií. Na celém procesu se ukazuje určitá nevyzrálost, každý výrobce si to dělá tak trochu po svém. Což se dá pochopit, pohybujeme se pořád v pionýrských, navíc zcela neprobádaných dobách.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Jednoduchou matematikou se navíc dá dostat k alespoň přibližnému odhadu ceny nové baterie, kde samozřejmě větší kapacita rovná se větší cena. Dobrou zprávou alespoň zůstává, že s postupným vývojem a rostoucí výrobní kapacitou cena baterií klesá. A tak jestli byla v roce 2016 cena za kilowatthodinu v průměru 5 600 Kč a v roce 2020 3 400 korun, dá se v roce 2030 očekávat zhruba 1 200 až 1 900 za kilowatthodinu. I u baterií to je tedy jako se vším novým a technickým – jakmile se toho začnou vyrábět kvanta, cena klesne.

A jak se liší přístupy výrobců k servisu/výměnám bateriií, liší se pochopitelně i jejich cena. Několik nejznámějších přinášíme obrazem:

BMW i3

Nejmenší – a již nevyráběný – vpravdě revoluční elektromobil od BMW se pro svoje neotřelá řešení těší stálé popularitě. Výměna baterie může vyjít od rozumných 60-80 tisíc Kč, pokud zvolíte funkční, nicméně použitý díl až po zhruba 320 000 za novou baterii.

iZdroj fotografie: BMW

Chevrolet Bolt

Opravdové „mini-elektro“ nemá popravdě nijak mini cenu za baterie: v roce 2017 za ní chtěl Chevrolet zhruba 290 000 korun.

iZdroj fotografie: Gregory Varnum / Creative Commons / CC-BY-SA

Nissan Leaf II

Druhá generace japonského elektro bestselleru má ceny baterií odstupňované podle kapacity: za 30kWh baterii o skromném dojezdu zaplatíte něco mezi 70 a 90 tisíci korun, za 40 kWh to bude již 130 tisíc a za nejvyšší kapacitu 62 kWh pak skoro k dvěma stům tisícům.

iZdroj fotografie: Nissan

Tesla Model 3

Nejmenší model ze stáje Elona Muska umí provětrat peněženky svých majitelů: začínáme na 200 tisících a končíme ještě o sto tisíc víc. Model S začíná na 240 tisících a končí téměř na půl milionu. Doporučujeme videa na YouTube, kde vám nešťastní majitelé vysvětlí, jak jejich sen jménem Tesla skončil právě tady.

i

VW e-Golf

Závěrem něco lidového z Wolfsburgu. Tedy kdysi lidového. Jak se pomalu, ale jistě vzdálil „běžný“ Golf svým tradičním zákazníkům, je i jeho elektrická varianta cokoli, jen ne lidová. Jeho 35,8kWh baterie přijde na mastných cca. 350 tisíc korun (respektive od 250 tisíc do necelého půlmilionu), což se často blíží zůstatkové ceně tohoto staršího elektromobilu. A jsme tam, kde jsme začali. Že by nás čekalo video s hořícím e-Golfem?

iZdroj fotografie: Harry_nl / Creative Commons / CC-BY-SA

Mimořádně vtipně pak působí právě tato fotografie e-Golfu z Prahy, stará jen několik let. Tehdy ale ještě v duchu bezbřehého nadšení z čehokoli elektrického. Jak již dnes víme, od všemožných výhod pro majitele elektromobilů se pomalu ustupuje, to ale nic nemění na skutečnosti, že výměna baterie i do tohoto „optimisticky polepeného“ Golfu přijde na celkem zásadní „balík“. Jak byste podobnou šlamastyku s výměnou baterie řešili vy? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Jak byste řešili starší/nefunkční baterii?

Zdroj: Allianz
Diskuze Vstoupit do diskuze
70 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články