Kousek od Prahy je k mání praotec všech SUV. Absurdně zachovalou Matru Rancho už dnes znají jen fajnšmekři

O tom, že Francouzi umí postavit opravdu originální a jedinečné stroje, ví každý fanda motorsportu. Od 205 GTI po Alpine A110. V tomto případě byli navíc absolutními vizionáři.

i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
Dalších 19 fotografií
Dalších 19 fotografií
                   

Nemohu popsat, co mi ujelo z úst, když jsem uviděl tuto Matru Rancho na webu Giełda klasyków, který nám na českém trhu exkluzivně povolil souhlas k užití materiálu. Byla to zkrátka nepublikovatelná slova. Domníval jsem se, že v tomhle stavu už tohle auto na světě neexistuje. Tedy kromě muzea Matry ve Francii. Pokud nějaké muzeum Matry existuje. A i tam by nad podobnou Rancho nejspíš zajásali. Pojďme se na toho „praotce SUV“ podívat společně.

Trvanlivost čekáte u Němců, ne u Francouzů

U německých předimenzovaných „Überautos“, jakými jsou Mercedesy W124, W140 nebo třeba „sedma“ E38 od BMW, vás v podstatě nepřekvapí, že se v roce 2023 potkáte s jejich zcela zachovalým exemplářem. S trochou péče a lásky to auto vydrží dalších 2×23 let, to už ale mnohé z nás bude zajímat spíš značka „Pampers for seniors“ než W124 od Mercedesu. Ta auta budou ale stále ve skvělé kondici. Zkrátka je kdysi postavili tak, aby vydržela a jezdila. A přesně to také dělají.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków

Ale u Matry z Francie, představené prvně v roce 1977(!!!), nečekáte, že vydrží déle než deset let, po kterých se nad ní smiluje nějaké vrakoviště. Kde poslouží jako dárce orgánů. Francouzi to v té době s ochranou proti korozi opravdu nepřeháněli (i když se pak velmi zlepšili, nutno dodat). Francois Mitterand jako prezident Francie zastával tak trochu socialistickou linii a vidět to nebylo zdaleka jenom v politice. Vše bylo skvělé, Paříž, Montmartre, bagety a Seina v noci. Kdo by se nějakou korozí u Matry trápil.

Matra stavěla vždy skvělé automobily

Notabene když uměla stavět tak skvělé sporťáky, jakým třeba byla Bagheera. S třemi sedadly vpředu. A žádným vzadu. Inspirativní. A pochopitelně s Matrou Rancho. Tohle auto je nepopiratelně první předloha všech budoucích crossoverů a SUV, co jich jenom napočítáte. Mimochodem, stejně jako většina crossoverů má jenom přední pohon. Jak vidět, už tehdy věděli, co budou Korejci, Japonci a Číňané o téměř 50 let (!!!) později vyrábět. Když se na tohle konkrétní Rancho podíváte, řekli byste, že mu je 43 let?

iZdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków

Ani náhodou. A pokud v jeho karoserii vidíte něco z prvního Range Roveru a prvního a druhého Land Roveru Discovery, vidíte dobře. S nepatrným dovětkem, že speciálně u Discovery v tom případě opisovali Angličané od Francouzů, a ne naopak. Pochopitelně, „Disco“ je mladší. Na každý pád design Matry dokonale uzrál a nezestárnul. Se čtyřválcovou 1,4 pod kapotou (80 koní, 104 Nm) by se se dalo bez problémů žít i dnes. Výbava dále zahrnovala posilovač řízení, centrální zamykání, střešní okno a dělenou zadní sedačku.

Neuvěřitelně zachovalý stav má svoji cenu

Francouzská revoluce? Skoro by se to tak dalo nazvat. Ovšem ta má svoji cenu. Za 100 nebo 200 tisíc se tenhle unikát opravdu koupit nedá. Z aktuálních zhruba 420 000 korun si myslím, že by Adam z Giełdy klasyków dokázal něco slevit, neumím ale odhadnout, kolik přesně. I tak jde o celkem slušnou nabídku pro někoho, kdo si chce do garáže postavit opravdu neskutečně zachovalý unikát. Pokud vás zláká a zajedete si pro ni do Polska, dejte určitě vědět do redakce, tohle si ani my nenecháme ujít!

Galerie

Dalších 19 fotografií
Dalších 19 fotografií

Jak se vám líbí tento „praotec“ všech SUV?

Diskuze Vstoupit do diskuze
111 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články