Pořadí nejvíc ceněných značek podle agentury BRAND FINANCE ukázalo, že proti roku 2022 je opět všechno jinak. A ti, kdo se před rokem plácali po ramenou, mohou zpytovat svědomí.
Žebříček nejcennějších automobilových značek americké agentury BRAND FINANCE je vždy jakýmsi lakmusovým papírkem v automobilové branži. Neomylně ukazuje, komu se v minulém roce vedlo a kdo třeba zaváhal s jedním či dvěma modely, výsledkem čehož byl propad o několik pozic žebříčku. Minulý rok jsme se nad výsledky roku 2022 utěšovali, jak „klasické“ značky Toyota a Mercedes-Benz, v druhém případě více než sto let budované, zaslouženě sklízí plody svojí práce a jsou vpředu i před „digitálními“ lídry.
Změna je zřejmě neodvratná
Jenže jak už to bývá, nic není staršího než včerejší zprávy. Včetně těch agenturních a žebříčkových. Podle stejné metodiky se aktuální pořadí pro rok 2023 změnilo zejména na předních příčkách, kdy Tesla předběhla z třetí pozice právě Mercedes i Toyotu. A dostala se tak s kapitalizací 66,2 miliardy amerických dolarů (vloni 46,01 miliardy) na první místo. Data dále ukazují, že na druhém místě zůstává Mercedes-Benz s odhadem 58,79 mld. dolarů (60,76 mld. v roce 2022) a na třetím místě je Toyota s 52,49 mld. dolarů (64,28 mld. v roce 2022).
O čem to svědčí? Když pomineme eskamotérství s čísly, penězi a investicemi, kterými je Elon Musk proslulý, dají se v nynější změně vystopovat prvky skutečného odklonu od spalovacích motorů a „tradičních firem“? Těžko říci. Na jednu stranu je možné, že jde jen o šikovný tah Elona Muska, kterých jsme již viděli desítky. Na druhou stranu se na čelní pozice může co nevidět probojovat některý z dalších asijských „elektro tygrů“. BYD by byla jasným kandidátem, Geely nebo Chery podobně.
Klasika vs. elektromobily, stálé dilema
„Tradiční“ verzi by zatím nahrávalo i to, že na čtvrtém místě je BMW s 40,36 miliardami dolarů a na páté Porsche s 36,75 miliardami dolarů. V TOP 10 najdeme také Volkswagen (33,95 miliardy), Hondu (24,21 miliardy), Ford (22,26 miliardy), Hyundai (15,86 miliardy) a Audi (13,89 miliardy). Tři značky patřící do koncernu VW (VW, Audi a Porsche) již nicméně mohutnou „elektrifikaci“ ohlásily a také na ní intenzivně pracují. Pochopitelně až na 911 u Porsche, pro ni se naopak vyvíjejí syntetická e-paliva.
Rok 2023 tedy potěšil Elona Muska. Tesla již po několikáté dokázala, že se umí „otřepat“ v podstatě z jakýchkoli problémů a znovu vítězit. Navíc BRAND FINANCE zdůrazňuje skutečnost, a sice že Tesla je první automobilovou značkou, která zaujala nejvyšší pozici, aniž by byla výrobcem vozů se spalovacím motorem. I tak musíme před jejími marketingovými schopnostmi jen smeknout. Mohla by z nich vyučovat kohokoli ze zbylých devíti hráčů první desítky. To speciálně pro „staré, tradiční“ německé labely nezní zrovna dvakrát lichotivě, co myslíte?