Žebříček nejcennějších automobilek světa: Tesla na prvním místě, předběhla i Mercedes a Toyotu

Pořadí nejvíc ceněných značek podle agentury BRAND FINANCE ukázalo, že proti roku 2022 je opět všechno jinak. A ti, kdo se před rokem plácali po ramenou, mohou zpytovat svědomí.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Žebříček nejcennějších automobilových značek americké agentury BRAND FINANCE je vždy jakýmsi lakmusovým papírkem v automobilové branži. Neomylně ukazuje, komu se v minulém roce vedlo a kdo třeba zaváhal s jedním či dvěma modely, výsledkem čehož byl propad o několik pozic žebříčku. Minulý rok jsme se nad výsledky roku 2022 utěšovali, jak „klasické“ značky Toyota a Mercedes-Benz, v druhém případě více než sto let budované, zaslouženě sklízí plody svojí práce a jsou vpředu i před „digitálními“ lídry.

Změna je zřejmě neodvratná

Jenže jak už to bývá, nic není staršího než včerejší zprávy. Včetně těch agenturních a žebříčkových. Podle stejné metodiky se aktuální pořadí pro rok 2023 změnilo zejména na předních příčkách, kdy Tesla předběhla z třetí pozice právě Mercedes i Toyotu. A dostala se tak s kapitalizací 66,2 miliardy amerických dolarů (vloni 46,01 miliardy) na první místo. Data dále ukazují, že na druhém místě zůstává Mercedes-Benz s odhadem 58,79 mld. dolarů (60,76 mld. v roce 2022) a na třetím místě je Toyota s 52,49 mld. dolarů (64,28 mld. v roce 2022).

iZdroj fotografie: Mercedes

O čem to svědčí? Když pomineme eskamotérství s čísly, penězi a investicemi, kterými je Elon Musk proslulý, dají se v nynější změně vystopovat prvky skutečného odklonu od spalovacích motorů a „tradičních firem“? Těžko říci. Na jednu stranu je možné, že jde jen o šikovný tah Elona Muska, kterých jsme již viděli desítky. Na druhou stranu se na čelní pozice může co nevidět probojovat některý z dalších asijských „elektro tygrů“. BYD by byla jasným kandidátem, Geely nebo Chery podobně.

Klasika vs. elektromobily, stálé dilema

„Tradiční“ verzi by zatím nahrávalo i to, že na čtvrtém místě je BMW s 40,36 miliardami dolarů a na páté Porsche s 36,75 miliardami dolarů. V TOP 10 najdeme také Volkswagen (33,95 miliardy), Hondu (24,21 miliardy), Ford (22,26 miliardy), Hyundai (15,86 miliardy) a Audi (13,89 miliardy). Tři značky patřící do koncernu VW (VW, Audi a Porsche) již nicméně mohutnou „elektrifikaci“ ohlásily a také na ní intenzivně pracují. Pochopitelně až na 911 u Porsche, pro ni se naopak vyvíjejí syntetická e-paliva.

iZdroj fotografie: Se souhlasem CarLove autopůjčovna

Rok 2023 tedy potěšil Elona Muska. Tesla již po několikáté dokázala, že se umí „otřepat“ v podstatě z jakýchkoli problémů a znovu vítězit. Navíc BRAND FINANCE zdůrazňuje skutečnost, a sice že Tesla je první automobilovou značkou, která zaujala nejvyšší pozici, aniž by byla výrobcem vozů se spalovacím motorem. I tak musíme před jejími marketingovými schopnostmi jen smeknout. Mohla by z nich vyučovat kohokoli ze zbylých devíti hráčů první desítky. To speciálně pro „staré, tradiční“ německé labely nezní zrovna dvakrát lichotivě, co myslíte?

Myslíte si, že se Tesla udrží na čele už napořád?

Diskuze Vstoupit do diskuze
117 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články