Pokud v autě nebude alkotester, hrozí pokuta nebo vězení. Inspirace pro naše soudy a řidiče

Není asi pochyb o tom, že alkotester je v zásadě nadmíru užitečná věc, zabraňující tomu, aby někdo pod vlivem alkoholu vůbec vyjel na silnici. Pokud tedy nechce rovnou do vězení.

i Zdroj fotografie: Jørgen Schyberg / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Mít v autě instalovaný tzv. alkotester, tedy zařízení zabraňující nastartování vozu bez provedení zkoušky dechu, se může jevit jako dobrý nápad pro ty, kdo si rádi dopřejí něco alkoholu i před jízdou. Pochopitelně výsledek zkoušky musí být negativní. A dokonce existuje situace, kdy je toto zařízení v autě povinné a nerespektování tohoto postupu může vést k vysoké pokutě. Přitom je to celé míněné jako snaha o snížení trestu a pomoc řidičům. Zdá se vám to nelogické? Pojďme se na to společně podívat.

Naše zákony místy dokonalostí opravdu nevynikají

Nemám žádné velké iluze o našem soudním systému, stejně jako nemám iluze o některých našich zákonech. Ony jen věrně kopírovaly politické eskapády (nebo propady), kterých se naše politická scéna od zavedení demokracie zkrátka občas nevyvarovala. Respektive jich bylo možná více, než bychom asi všichni chtěli. S důsledky nevalně napsaných zákonů se tak potýkáme dodnes. Neb jak mnozí soudci správně podotýkají, soudit mohou jen a pouze v intencích platných zákonů.

iZdroj fotografie: Depositphotos

A za někdy mírně řečeno nelogické judikáty z českých soudních síní tedy opravdu nemohou. Trestat například dokonané znásilnění podmínkou je naprostý výsměch oběti i celé společnosti a dává pachatelům jasný signál, že ani příště se jim nemusí nic moc stát. Podobně jako vršení a řetězení zákazů řízení motorových vozidel dává signál jeho notorickým porušovatelům, že příště to opět skončí „jenom“ dalším zákazem. Což tedy zrovna odstrašujícím nebo výchovným způsobem nepůsobí.

Nadmíru zajímavá alternativa trestu pro „alkoholové hříšníky“

Je ale pravdou, že v poslední době se trestání nepoučitelných řidičů bez povolení řídit citelně zpřísnilo, mnozí z nich poznali zdi vazební věznice zevnitř, kde si navíc počkali na výsledný verdikt. A ten, k překvapení mnohých, skončil nepodmíněným trestem. Jak je vidět, když se chce, tak to jde. Ještě o kus dál jsou ale v sousedním Polsku, kde k zákazu řízení na konto jízdy pod vlivem alkoholu přidávají specifickou možnost, jak to nakonec celé „přežít o něco snadněji“. A možnost je to jistě zajímavá.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Soudy totiž po uplynutí poloviny trestu umožňují hříšníkům podmínečné vrácení řidičského oprávnění s tím, že řídit ale budou pouze vozidlo nebo vozidla, která mají oficiálně nainstalovaný, odzkoušený a schválený alkohol tester. Řidičům se vrátí vytoužené oprávnění, společnost by přitom měla být ochráněna od dalších opilců za volantem. Netřeba dodávat, že nákup přístroje a jeho veškerá instalace jdou za dotyčnými řidiči. Tato hojně využívaná a následování hodná varianta má však jedno úskalí.

Znevážení shovívavosti soudu mívá tvrdé důsledky

Které spočívá v nutnosti opravdu dlouhého „sepětí s kontrolním mechanismem“. Povinnost mít v autě nainstalovaný alkotester (a také jej řádně užívat) totiž platí minimálně 10 let poté, co soud přistoupil ke zkrácení trestu zákazu výměnou za instalaci přístroje. Porušení tohoto nařízení s sebou nese hrozbu nepodmíněného trestu odnětí svobody, zákazu řízení až na 5 let a peněžitého trestu. Přesto by tento způsob trestání opilců za volantem možná nebyl špatnou inspirací pro české soudy, co myslíte? Napište nám do diskuse pod článkem, děkujeme!

Byli byste pro zavedení stejné praxe i u nás?

Zdroj: Policie
Diskuze Vstoupit do diskuze
139 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články