Soukromí řidiče bylo porušeno, už neplatí, že co se děje v autě, je tabu. Kamery fotografují, když motorista drží v ruce mobil.
Telefonování za jízdy je velkým nešvarem. Je otázkou, do jaké míry je rozdíl mezi tím, jestli řidič telefonuje prostřednictvím nějaké hands-free sady nebo přes palubní mikrofon, a tím, když drží mobil v ruce. Samotné telefonování totiž zaměstná řidičův mozek bez ohledu na styl telefonátu. Větším problémem než samotná verbální komunikace je ale nesledování provozu, když řidič sleduje displej telefonu.
Telefonování je špatné, ale aktivita na sociálních sítích horší
Extrémní hrozbou pak je to, když motorista nejenom že telefonuje, ale za jízdy píše zprávy či je aktivní na sociálních sítích. Pak čas, kdy nesleduje provoz, ale mobil, je kriticky dlouhý a riziko nehody vysoké. Sama Policie ČR varuje a říká, že „telefon za volant nepatří“. Podle zákona o provozu na pozemních komunikacích řidič nesmí při jízdě vozidlem držet v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj nebo jiné hovorové nebo záznamové zařízení. Zároveň je povinen se plně věnovat řízení vozidla a sledovat situaci v provozu na pozemních komunikacích.
Přesto je ale telefonování, respektive používání mobilu za jízdy, každodenním problémem. Nejenom u nás, ale všude na světě. V Německu je ve fázi testování nové zařízení, které přispěje k udělování pokut každému řidiči, který za jízdy použije telefon. Jedná se o speciální rychlostní kameru, která je tak výkonná, že již zachytila první řidiče. Jinak řečeno je to rychlostní kamera „jako každá jiná“, ovšem tak efektivní, že „vidí“ do kabiny auta. Nový radar s názvem Monocam fotí řidiče, kteří jezdí po silnicích v Německu.
Soud řekl, že to není v pořádku. Pokuty ale nezrušil
Pokutovaní řidiči se proti trestu odvolali, ale bez úspěchu. Argumentovali tím, že neexistovaly žádné zvláštní důvody pro to, aby policie systém používala. A tvrdili, že jde o nelegální postup. Soud v německém Trevíru rozhodl, že neexistuje dostatečný právní základ pro rychlostní radar, který detekuje použití telefonu za jízdy. Kromě toho soud poznamenal, že Monocam zasahuje do práva na soukromí všech zachycených osob.
Přesto ale soud shledal, že dosud pořízené snímky z rychlostních radarů lze použít jako důkaz. Ve třech případech potvrdil oprávněnost pokut, čímž de facto stanovil judikáty. Ale také vytvořil potřebu přesně definovat podmínky pro používání nového rychlostního radaru. Účastníci silničního provozu musí počítat s tím, že budou sledováni a kontrolováni nejenom s ohledem na rychlost, ale i na držení mobilního telefonu. Nový kamerový systém je součástí pilotního projektu ministerstva vnitra Porýní-Falc.
Systém je testován. Zavedení plošně je otázkou času
Speciální kamera byla vyvinuta v Nizozemsku, kde je široce používána. Je umísťována na místa jako běžná zařízení pro měření rychlosti, například na mostech. Tam zaznamenává všechna projíždějící auta a umělá inteligence zjišťuje, zda řidiči používají své telefony. Dělá to mimo jiné sledováním pohybů rukou řidiče. Ve finále lze tedy asi prohlásit, že zavedení takových kamer v širším měřítku je jen otázkou času. Jakmile bude vyřešena legislativní úprava, nic nebude bránit tomu, aby kamera s umělou inteligencí nahlížela do soukromí osobních aut.