Čekat na odbočení s vytočenými koly „do rejdu“ se může zdát jako dobrý nápad, dokud si neuvědomíte některé souvislosti. Přinášíme tři hlavní důvody, proč to nedělat.
Některé z dobrých doporučení, jež se vám mohou dnes a denně hodit a ušetřit vám i případné komplikace s dopravní nehodou, se nedozvíte ani při „biflování“ se otázek a přípravě k testům v autoškole, ani vám je neřekne tamní instruktor. V prvním případě nelze vše dostat do učebnic pro autoškoly, v tom druhém vás má instruktor většinou více. A podobné „tipy pro denní praxi“ zkrátka nemá čas rozebírat. Možná doufá, že vás to „naučí život“. A protože se jmenujeme AutoŽivě, tak jeden z těch opravdu dobrých tipů nyní přinášíme my. Potvrdil nám ho i instruktor brněnské autoškoly. Pojďme se na něj podívat.
Nechat kola rovně je jediný správný postup
Úvodem malá otázka: co uděláte, když chcete odbočit vlevo ze silnice a stojíte a čekáte, až bude v protisměru volno? Stojíte s volantem a koly v rovném směru, nebo máte kola již „předpřipravena“ na odbočení, a tedy stočena vlevo? Jakkoli by to mohlo vypadat jako dobrý nápad a ve finále především úspora času při nezbytném „kroucení volantem“, není tomu tak. Je tomu přesně naopak, a když dočtete tento krátký článek, pochopíte, že je to navíc docela nebezpečné. Tady jsou tři hlavní důvody, proč nechat kola rovně:
Důvod č. 1: žádný čas ve skutečnosti neušetříte
Úspora času a zachování plynulosti provozu. I když je tohle jeden z nejčastějších argumentů, je ve skutečnosti zcela mylný. Pojďme si vysvětlit proč. Pokud stočíte kola do „rejdu“ (a často to řidiči udělají „do plného rejdu“, kam až to podvozek dovolí) a za chvíli se budete moci rozjet, stejně budou nutné korekce volantu pro odbočení, ať už vlevo, nebo vpravo. Museli byste stát na centimetr přesně v ideálním bodě a mít přesně vytočena kola v daném úhlu, abyste odbočili „bez doteku volantu“. Ideálního ale v dopravě není nic, ani toto. Důvod č. 1 tedy „padá“, neušetříte nic.
Důvod č. 2: velké bezpečnostní riziko
Toto je možná ten hlavní a zásadní důvod, proč nikdy nestát s vytočenými koly (ať již doleva, nebo doprava): bezpečnost především. Když do vašeho vozidla narazí zezadu jiné vozidlo, téměř jistě se pohnete a dostanete do protisměru. Kde v tom okamžiku může projíždět kamion, který ohrozí na životě vás, nebo naopak motocyklista, jehož ohrozíte na životě vy. A i když budete argumentovat, že před odbočením „stojíte na brzdě“: v okamžiku silného nárazu zezadu nemáte své tělo pod kontrolou. Superman nebo Batman jsou v komiksech a ve filmu, ne v realitě.
Důvod č. 3: bezpečnost podruhé
A podruhé souvislost s prvním argumentem: pokud máte kola vytočená do rejdu a z jakéhokoli důvodu akcelerujete naplno, může se vaše aktuální trajektorie natolik lišit od té ideální (pro vjetí do silnice kolmé k té vaší), že to bude vyžadovat rychlé korekce volantem. Které se ne vždy musí povést. A je jedno, jestli máte volant stočený hodně, nebo málo: při přehnaném rejdu v prvním případě se můžete dostat do protisměru k cestě kolmé na tu vaši, při malém natočení zase do protisměru vašeho vlastního.
Jinými slovy: při odbočování čekat VŽDY A POUZE S KOLY ROVNĚ, tak, jak jste na křižovatku přijeli. V okamžiku uvolnění cesty se pomalu rozjedete a korigujete volantem přesně tam, kam je třeba. Výsledkem je celkem zásadní snížení rizika. A větší bezpečnost pro vás i pro všechny okolo. Mimochodem, jak odbočujete vy? S rovnými koly, nebo je máte „v rejdu“? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!