I ty nejvíc „rozežrané“ automobily jsou v porovnání s tímto „drobečkem“ mistry ekorallye. Tady se na nějaký litr nebo deset litrů opravdu nehledí, nafta teče proudem.
Napadlo vás někdy, jak vlastně vypadá motor z tanku, který pohání více než 60 tun oceli cestou necestou a často ne zrovna malou rychlostí? Jakou spotřebu má „drobeček“, jehož jeden válec (z dvanácti) má větší objem než tři motory z Fabie dohromady? A konečně, kolik vlastně tank ujede na plnou nádrž? A jak dlouho trvá tank natankovat? To jsou otázky zajímavé i v běžných dobách mírových, v té dnešní s válečným konfliktem na Ukrajině ale pravděpodobně napadnou mnohé o to víc. Pojďme se na ně společně podívat.
Leopard 2 se dlouhým vývojem dostal na špici
Bojový tank Leopard 2 je produktem německé zbrojovky Krauss-Maffei Wegman (KMW) a navazuje na svého předchůdce Leopard 1. Je vybaven kanonem ráže 120 mm Rheinmetall L/44 (L/55) s hladkým vývrtem hlavně. To mimo jiné znamená, že kromě klasické dělostřelecké munice může používat i protitankové rakety. Čísla v závorkách udávají délku hlavně, jedná se o násobky její ráže. Dělostřelecké granáty pak mají u kanonu s prodlouženou hlavní L/55 účinný dostřel až 4 000 metrů.
S ohledem na dlouhý vývoj a neustálé vylepšování patří aktuální verze Leopardu 2A6 (2A7) mezi to nejlepší, co se v tankovém světě dá najít. Nás však nebude zajímat tank jako takový, to necháme kolegům z redakce Armádního zpravodaje, my se coby nadšenci do všeho benzínového (a v tomto případě naftového) zaměříme na jeho samotné srdce: dvanáctiválcový vidlicový turbodiesel s dvěma turbodmychadly od výrobce MTU o objemu 47,7 litru a výkonu 1 500 koní.
Tak trochu jiné „tédéíčko“
Šokující čísla? Jdeme na další. Suchá hmotnost je 2 200 kilogramů, čili více, než váží většina osobních aut. Spotřeba? Jak už prozrazuje titulek, kdo by čekal hodnoty spotřeby podobné čemukoli, na co jsme jako motoristé zvyklí, ocitne se u tanku rázem v jiném světě. Jezdí vaše velké SUV za 13 litrů a zdá se se vám to hodně? Nad spotřebou tahače s návěsem (40 l/100 km) zakroutíte hlavou? A „vojenská“ spotřeba „100/100“, tedy sto litrů na sto kilometrů, se vám zdála jako vrchol smysluplnosti?
Tak tady jsme ještě úplně jinde. Leopard 2 má na silnici spotřebu od 300 do 340 litrů na sto kilometrů. Jakmile ale tank sjede do terénu, může se palivoměr na palubní desce „uběhat“. Spotřeba v tom okamžiku letí k 500–550 litrům na 100 kilometrů a palivo se do válců nevstřikuje, ale spíše „dolévá“. Čtyři nádrže mají objem 1 160 litrů a jednoduchou matematikou tak zjistíme, že v terénu je dojezd maximálně 250 km. Zajímavé, člověk by čekal u tanku, jenž opravdu nemůže „na benzinku za městem“, o něco více.
Dojezd se řídí účelem použití
Je tedy 250 km hodně, nebo málo? Jak se to vezme. Leopard 2 není určen pro dlouhé přesuny, v takovém případě je pochopitelně smysluplnější jej naložit na podval. V terénu na druhou stranu kilometry nenaskakují tak rychle, navíc hlavní „prací“ tanku je střelba nebo doprovod a obrana pěchoty. V tomto kontextu se 250 kilometrů v lesním a polním terénu nejeví zas tak málo. Maximální rychlost činí 68 km/h při jízdě vpřed a 31 km/h při jízdě vzad. Na skoro 62 tun hmotnosti to není vůbec špatné.
Nejvyšší výkon tanku (už zmíněných 1 500 koní) není nic, z čeho by se průměrně znalý petrolhead kácel k zemi. Veyron nemá o moc méně. Jenže to hlavní číslo je skryté pochopitelně v kroutícím momentu. 4 999 neboli bez jednoho pět tisíc Nm dostupných při 2 000 otáčkách za minutu je už hodnota, která by mohla leckoho probudit. Biturbo V12 tady ukazuje svoji opravdovou sílu, schopnou rozhýbat více než 63 tuny oceli a pancíře. Mimochodem přes čtyřstupňovou převodovku Renkl HSWL 354, se čtyřmi stupni vpřed a dvěma vzad. Jenom „čtyřkvalt“? Zdá se, že to stačí.
Dva vpravdě ohromné filtry vzduchu, usazené horizontálně na motoru, zajišťují čištění i v extrémně prašných podmínkách, ve kterých se tanky pohybují. Jako celek to vše funguje už po desítky let poměrně dobře, čísla prodejů ostatně hovoří za vše. A i když by nás údaje o spotřebě mohly třeba šokovat, v bojovém nasazení se na litr nehledí, tohle není „TDI do 5/100“, tady rozhodují i jiné parametry. A v nich je Leopard 2 více než dobrý. Závěrem tedy asi nezbývá než popřát: „Hodně štěstí a jenom plné nádrže, Leo.“