Kdysi proslulá kvalita vzala za své, moderní německá auta už nejsou spolehlivá jako dřív. Mohou za to manažeři prodeje.
Nic není jako dřív. Známé přísloví o tom, že pořádek musí být, zejména ve spojení s německou precizností a kvalitou, už mnohdy neplatí. Jakkoli jsou německé vozy již dlouhé dekády známé svou vysokou odolností, je v poslední době patrná snižující se kvalita. Situace se tak prudce zhoršila, že v různých hodnoceních spolehlivosti německé značky už mnohdy neobsazují první místa.
Příslovečná německá kvalita už není taková jako dřív
Německo je považováno za kolébku automobilu, právě tam Karl Benz postavil první samohybný kočár. Nemá smysl dohadovat se o vlivu české stopy na tento segment, o to zde teď nejde. Od 70. let dvacátého století si německá auta budovala image robustnosti a nezničitelnosti. Mercedesy třídy E W124 a třídy S W140 se staly symboly spolehlivosti a často vydržely více než milion kilometrů bez vážnějších poruch. Kdesi na africkém kontinentu jezdí dodnes.
Stalo se ale, že kvalita německých vozů začala postupně klesat. V žebříčku kvality za rok 2022 americké agentury JD Power je BMW na 9. místě, Mercedes-Benz na 19., Porsche na 24., Volkswagen na 29. a Audi na 30. místě. Kdo patří mezi špičky tabulky? Jsou to americké, japonské a korejské značky. Ty německé přišly o své pozice na výsluní a je otázkou, zda dočasně, nebo definitivně.
Japonec až na konec? Ve spolehlivosti je to naopak
Podle Jacka Dolana z JD Power je pokles spolehlivosti způsoben používáním moderních technologií. Inovace je obtížné implementovat. Navíc nové technologie německá auta zdražily. A aby se cena udržela na stejné úrovni, začalo se tlačit na snížení nákladů. To znamená horší materiály, levnější díly, nižší výdaje za vývoj. Podtrženo a sečteno, výsledkem je horší kvalita. Dříve auta měla vydržet co nejdéle, inženýři je vyvíjeli co nejodolnější.
Dnes jsou u kormidla ředitelé prodeje a ti chtějí jinou věc. Aby majitelé co nejvíce kupovali nová auta. Odolnost a výdrž nejsou žádoucí. Současnost zdá se staví všechny výrobce znovu na stejný výchozí bod. Po desetiletích vývojů a výroby aut se spalovacími motory jsou tady elektromobily, se kterými téměř každá značka začíná. Boj o nejvyšší pozice na trhu byl znovu vyhlášen.