Jednoduchá křižovatka, která se dá správně projet i bez znalosti pravidel. Jen je třeba použít zdravý rozum.
Uvedenou křižovatku jsme zaslali do newsletteru našim čtenářům, aby si otestovali, zda ji projedou správně. Test absolvovalo 1 042 respondentů, ale data, která z něj vyšla, jsou více než smutná. Pouze 8 % dotázaných řidičů by křižovatku projelo správně. Rozhodli jsme se ji proto detailně vysvětlit níže.
Když dostanou žadatelé o řidičský průkaz v autoškole v testu otázku s podobnou situací, jako je na obrázku, velmi často jsou bezradní. Zbytečně, nechají se zviklat a znejistět samotnou otázkou a výběrem odpovědí. Jde o jednu z mála situací, ve kterých stačí používat selský rozum. Zvládne to i řidič začátečník bez znalostí předpisů. I když samozřejmě zákon ošetřuje přednosti při kombinaci řidiče v automobilu, křižovatky, semaforu a chodců na přechodu vcelku přesně.
Chyták, který vznikne zbytečnou nervozitou řidiče
Zadání v autoškole by mohlo znít tak, že dotazovaný je v modrém autě a má tři možnosti, jak křižovatku projet, respektive jak na otázku, jak se zachová, správně odpovědět. Na výběr je, že smí odbočit vlevo, aniž by někomu dával přednost. Nebo že nesmí odbočit vlevo, protože zelený kruh na semaforu umožňuje projet křižovatku pouze v přímém směru. A do třetice, že smí odbočit vlevo, ale musí dát přednost chodcům přecházejícím ve volném směru na přechodu pro chodce.
Ohledně semaforu a šipek na něm. Výklad značek se řídí dle zákona o silničním provozu č. 361/2000 Sb., respektive předpisu o řízení provozu světelnými signály. Semafor je obvykle tvořen trojicí barevných kruhů. Červená znamená stůj, oranžová nabádá k připravenosti, zelená barva znamená pokyn k jízdě. Pokud se po rozsvícení zobrazí v barevném kruhu obrys šipky, definuje, kterým směrem může řidič jet. Nedává pak přednost v jízdě protijedoucím automobilům, ty by totiž neměly vůbec do křižovatky vjet.
Naopak platí, že pokud na semaforu není šipka a situace na křižovatce není nijak upravena svislým dopravním značením, může odbočit motorista do jakéhokoli směru. Neplatí tedy varianta, že by musel projet křižovatku pouze rovně. Věc s chodci se má tak, že mají na přechodu řízeném světelným semaforem přednost. Přesto je ale zapotřebí, aby se před vstupem do vozovky rozhlédli.
Řidiči někdy zapomínají, že chodci vejdou do křižovatky
Z pohledu řidiče, který odbočuje, zejména vpravo, se může stát, že si řidič mylně myslí, že „za rohem“ chodci na přechod nevstoupí. Není to pravidlem, velmi často mají zelenou jak automobily, tak chodci v kolmém směru. Chodci jsou samozřejmě těmi nejzranitelnějšími účastníky v silničním provozu. Chodec na přechodu morálně vítězí, ale fyzicky podléhá. Podle toho by se měl vždy chovat a nepodléhat mylnému pocitu jistoty ani na přechodu pro chodce.
Povinností chodce je, pokud je u přechodu semafor, respektovat světelná znamení. Na červenou do vozovky nevstupovat. Řidič v modrém automobilu tedy může projet křižovatku vlevo, ale musí dát přednost chodcům na přechodu pro chodce. Jak bylo řečeno, stačí v tomto ohledu myslet, nikoho neohrozit a neomezit a v klidu dopravní situaci projet.