Ostrý 7denní test KIA ProCeed GT: Korejci jsou schopnější než zlaté české Škoda ručičky

Jak se předvedl „shooting brake“ z dílny Kia na reálné vozovce v rámci týdenního ostrého testování? Čím nás nadchl a co je naopak vada na jeho celkové uživatelské kráse?

i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
Dalších 17 fotografií
Dalších 17 fotografií
                   

Při testování každého vozu mám rád, když mě dokáže něčím hodně mile překvapit. A přesně to se mi stalo v případě Kia ProCeed GT, která mi už během první jízdy předvedla své výrazné a doslova komplexní kvality. Tento vůz v provedení kombi (respektive shooting brake, čímž se označuje jakási kombinace mezi reálným kombi a kupé) nám zapůjčila na testování společnost AUTO Z DOVOZU a my si ho právě teď důkladně „proklepneme“. 

Velmi zdařilý vnější design

A ještě než se s ProCeedem vrhneme na silnice, pojďme si ho pořádně prohlédnout z exteriérového pohledu. Máme tu před sebou opravdu moc pěkné kompaktní kombi (ano, dovolím si zůstat u tohoto termínu), které je líbivé za všech úhlů pohledu. Předku vévodí typická Kiácká maska s voštinovou mřížkou spolu s předními natáčecími LED matrixovými světlomety (mimochodem moc pěkně stylizovanými) protaženými až do oblasti blatníků. Nárazník je výrazný, masivní a na spodku přikrášlený „lízátkem“ s výrazným červeným pruhem, který předku sluší přímo geniálně. Profilování víka motoru je decentní a plně koresponduje s kombinací oblých až hranatých tvarů předku.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Z boku vypadá vůz výrazně aerodynamicky, nepřehlédnutelný je vysoký formát dveří, stejně jako příjemně oblá linie horního rámu oken. Stříbrné olištování oken graduje výrazným stříbrným „zubem“ situovaným za zadním bočním oknem a v zásadě celý stříbrný segment k vizualitě boku výborně pasuje. Oceňuji výraznou sportovní vizualitu 18ti palcových kol, kterou rozsvěcuje červený střed a také červené brzdiče. Také boční prahový spliter je laděný do červené a líbí se mi ze všech červených prvků na voze rozhodně nejvíce. 

Záď Kia ProCeed GT je koncipovaná z celé řady slušivých součástí, které jí v celkovém souhrnu dávají výrazně sportovní charakter – mohutné „koncovky“ výfuků, difuzor, nízký spojler nad oknem pátých dveří, ale také dominantní nárazník a především krásně plasticky modelované zadní světlomety propojené výraznou světelnou linií (ano, skutečně vzdáleně připomínají zadní světlomety modelů Porsche). Z vnějšího pohledu je Kia ProCeed GT rozhodně krásný designově dotažený kousek, na který je radost se dívat. Sportovně moderní ráz je zde zvládnutý výborně a je to jeden z nejhezčích kombíků ve své třídě na aktuálním trhu. 

Sportovně puristický interiér s top sedačkami

Musím říct, že interiér Kia ProCeed GT s vnější vizualitou vozu velmi dobře koresponduje, a to především ve smyslu jeho konkrétních sportovně řešených součástí. Mluvím o krásných kožených sedačkách s červeným prošíváním, které mají v přední části vozu výrazné sportovní tvarování, velmi slušné boční vedení a ve finále jsou až nečekaně pohodlné i na dlouhé trasy. Sedačky mají dobře řešené elektrické polohování a v případě té řidičovy nechybí ani dvě pozice pro uložení napolohování. Ale také mám na mysli vnitřní řešení dveří, na kterých „svítí“ červené prošívání v oblasti kožené plochy nad opěrkou a pěkně vypadá i hliníková klička dveří v zajímavé 3D koncepci. Na dveřních reprácích si nelze nevšimnou znáčku JBL, který signalizuje, že sound systém je zde na velmi solidní úrovni, což ve finále z jeho poslechu potvrzuji. 

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Palubní deska zde působí trochu moc puristicky a musím říct, že jsem od ní očekával vizuálně trochu více. Na druhou stranu je rozumně osazena řadou tlačítkových ovladačů, (jako například ovládáním klimatizace s otočnými teplotními voliči), což mám rád, protože je toto řešení velmi rychlé a efektivní ve srovnání s ovládacími prvky v rámci dotykových displejů. V rámci palubky nechybí plocha pro bezdrátové nabíjení telefonu, ani dva nemalé displeje (kaplička a centrální pozice s dotykovým ovládáním na palubce) řešící zde rychlý infotainment založený na kvalitní moderní grafice i srozumitelném a vysoce přehledném systému. Materiály v interiéru mají pěkné zpracování, jsou dobře spasované a nezlobí žádnými zásadními vrzajícími zvuky. 

Interiér je dostatečně prostorný (a díky velkému panoramatickému oknu i dostatečně prosvětlený) v přední i zadní partii, řidič má dostatek místa v oblasti kolen, nad hlavou i kolem ramen. Na zadní sedačce v pozici za řidičem (nastavení řidičova sedadla na můj formát s výškou 183 cm) mám před koleny pár centimetrů vůle, a kdyby tu bylo ještě dalších 5 cm navíc, vůbec bych se nezlobil. Také bych tu přivítal možnost ovládat klimatizaci pro zadní část interiéru a nějaký ten USB vstup pro nabití telefonu apod. Jinak si ovšem nemám na co stěžovat, i zadní sedačky jsou pohodlné a tvarově přívětivé.

Bohaté odkládací plochy i delikátní volant

Odkládacích ploch nacházím v Kia ProCeed GT dostatek a v pěkném objemu a pochválil bych také přehlednost ve smyslu výhledu do zrcátek, ovšem zda je jeden kámen úrazu. Zatímco boční zrcátka mohu jedině chválit, tak v rámci vnitřního zpětného zrcátka je výhled opravdu špatný, což je dáno především malým formátem oken na pátých dveřích. Viditelnost dozadu je tak velmi krátká ve srovnání s jinými vozy. Ale jinak se mi líbí dosti bohatá výbava tohoto auta, ve které nacházím adaptivní tempomat, efektivní jízdní asistenty, vyhřívání volantu a sedaček, bezklíčové odemykání i startování, nezávislé topení, satelitní navigaci i parkovací kameru s asistentem (a řadu dalších prvků výbavy). 

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Volant je zde velmi zajímavá kapitola. Má moc dobrou ergonomii, vypadá opravdu sportovně a nepostrádá kvalitní multifunkční tlačítka. Jen má hodně tenký věnec, takže je třeba si na úchop volantu nějaký ten čas zvykat. Pak ale zjistíte, že to vlastně vůbec není špatné držet takto delikátní jemný volant, který á ve finále i velmi pěknou citlivost a tak si vlastně není nač stěžovat. Poměrně specifický je i řadič automatické převodovky, který sice dobře padne do ruky a nepracuje se s ním špatně, jen na mě působí svým vhledem tak trochu lacině. Toho hliníku je kolem něj nějak moc, navíc tvarově vypadá řadič trochu zastarale. 

Nadmíru praktický zavazadelník

Kde si ale dovolím být podstatně pozitivnější, tak v případě charakteristiky zavazadelníku. Ten nabízí objem 594 litrů (což pokládám za vyhovující na shooting brake formát vozu) a při sklopených sedačkách až 1 545 litrů pro převoz zavazadel. Největším benefitem zavazadlového prostoru je ovšem jeho segmentování do palety schránek umístěných v „podlaze“ zavazadelníku, které jsou v rámci denního ježdění s vozem hodně ale opravu hodně praktické. A pak tu máme ještě dvě věci – jednak je možné ze zavazadelníku sklopit zadní sedačky, což je příjemné, ale také si musím postěžovat na roletku zavazadelníku, která se nezatahuje úplně jako po másle a je třeba se trefit do bočních pojezdů, což mě v průběhu testování tohoto vozu několikrát řádně pozlobilo. 

Solidní zrychlení, výborná agilita a fenomenální zvuk

No a můžeme se konečně vrhnout na samotnou jízdu, na kterou jsem byl v případě Kia ProCeed GT sám extrémně zvědavý. Takže sedáme za volant. Za ten tenký, ale citlivý volant, se kterým je nakonec radost tento vůz „kočírovat“. Vůz je osazený přeplňovaným řadovým čtyřválcem s objemem 1 591 ccm, maximálním točivým omentem 265 Nm a výkonem 150 kW / 204 koní. V rámci těchto hodnot dokáže Kia ProCeed GT akcelerovat z 0 na 100 km/h za 7,5 vteřiny (což nám potvrdilo měření na –Dragy), a to bez nějaké výraznější turbodíry. Zajímavé je, že za jízdy je pocitově zrychlení tohoto auta vyšší a rozhodně motorizace nepůsobí silově nedostatečně (ale nebudu zastírat, že kdyby měl vůz o dalších 70 kW více, byl bych ještě raději). V režimu Sport vnímám dostatečnou agilitu, příjemný tah motoru a především si užívám ten fenomenální zvuk motoru a výfukové soustavy. Ano, nepřeháním, užívám! 

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Absolutně jsem nečekal, že po zvolení sportovního jízdního režimu nastoupí takový výrazný zvukový koncert, který mě bude ale hodně bavit poslouchat. A je to v zásadě úsměvné, protože naopak v režimu Normal se mi zvuková kulisa motoru moc nelíbí. Působí utlumeně, trochu nepřirozeně až uměle. Škoda, že si po vypnutí motoru vůz nepamatuje zvolený jízdní režim, já bych s vozem jezdil jen a pouze na režim Sport. Ano, s o kousek vyšší spotřebou, ale zato s mnohem zajímavějšími dojmy z jízdy (tužší volant, podvozek a hlavně ten zvuk). 

Velmi stabilní s výborným podvozkem

Kromě zvuku ale chválím také výraznou stabilitu auta na vozovce, která vám dává v ostřejších zatáčkách velmi sebejistý dojem. Vůz má pěkný grip a celkově velmi dobrou ovladatelnost. Jsem spokojený s Nexeny, na kterých je obutý a velmi mě baví podvozek Kia ProCeed GT, který je ideálně nastavený v rámci kompromisu komfort/sportovní jízda. Netrpím při jízdě přes nerovnosti, ale také mám solidní kontakt s vozovkou, takže paráda. Vůz váží 1 544 kg a váhu v průběhu jízdy neregistruji jako něco negativního, co by jízdu ovlivňovalo nežádoucím způsobem. Brzdová soustava pracuje velmi spolehlivě i promptně a dobře vyvažuje sportovním srdce vozu.

Úplně spokojený tu nejsem v rámci řízení se dvěma věcmi. První je samotná automatická převodovka (mimochodem 7-stupňová), která jde místy zbytečně moc do otáček a sem tam nezařadí tak přesně, jak bych potřeboval. A druhá záležitost jsou pádla pod volantem, která by mohla pracovat rychleji – tedy s rychlejší odezvou na požadované rychlostní stupně. 

Uspokojivá spotřeba i cenovka

Ale jinak mě na voze baví solidní spotřeba, která se pohybovala na okreskách v rámci poklidné jízdy na sedmi litrech a ve městě na necelých devíti litrech. Když jsme vozu pořádně šlápli na krk, dostali jsme se se spotřebou podstatně výše, a to přes 12 – 13 litrů, ale to není styl jízdy, který bychom při jeho reálném užívání patrně využívali nějak četně. Na dvousetkoňový stroj s váhou 1,5 tuny je tedy spotřeba velmi přívětivá. 

Z celkového pohledu je Kia ProCeed GT pravdu velmi komplexní vůz, který je nejen vysoce praktický pro denní rodinné, nebo i profesní užívání (dostatek prostoru, pěkná spotřeba, bohatá výbava), ale také je moc pěkný z exteriérové i interiérového pohledu. Co je ovšem nejzásadnější, tak nabízí opravdu moc dobré jízdní vlastnosti, díky kterým je vůz velmi zábavný. No a ten zvuk ve sportovním režimu, tak to je přímo třešinka na dortu jeho celkových kvalit. Tento vůz stojí nový 835 000 korun a to je cenovka, která mi k tomuto autu připadá více než adekvátní. 

Za zapůjčení Kia ProCeed GT děkuji společnosti AUTO Z DOVOZU, která nám zapůjčila i další auto ze své prodejní stáje. A tak se můžete brzy těšit na další recenzi, ale také videorecenzi, které vám přinášíme s velkou radostí. Chceme vám tak nabídnout co nějvěrnější dojmy z jednotlivých testovaných aut. 

Kia Proceed GT 1,6 T-GDi přehledně:

Motorpřeplňovaný řadový čtyřválec
Objem1 591 ccm
Výkon150 kW / 204 koní
Maximální točivý moment265 Nm
Převodovkaautomatická 7-stupňová
Pohonpřední kola
Zrychlení z 0 na 100 km/h7,5 s
Nejvyšší rychlost230 km/h
Objem zavazadelníku594 litrů (1 545 l při sklopených zadních sedačkách)
Objem palivové nádrže50 litrů
Rozměry4 605 mm (délka) x 1 800 mm (šířka) x 1 422 milimetrů
Rozvor2 650 mm
Hmotnost (pohotovostní)1 544 kg
Nájezd19 000 km
Cena testovaného vozu699 900 Kč vč. DPH
Cena nového vozu835 000 Kč vč. DPH

Galerie

Dalších 17 fotografií
Dalších 17 fotografií

Koupili byste ProCeed GT nebo Octavii RS?

Zdroj: Autozdovozu
Diskuze Vstoupit do diskuze
132 lidí právě čte
Autor článku

Jiří Louthan

Zkušený automobilový novinář, který seděl za volantem více než 500 různých aut, přináší svůj bohatý repertoár zkušeností do nového pořadu AutoŽivě. Můžete ho sledovat na české službě Stream i YouTube.

Zobrazit další články