„Dolil jsem vodu do ostřikovače a nasypal tam ještě trochu soli.“ Sezóna cyklistů na českých silnicích může začít

Existuje málo názornějších příkladů pro vzájemnou netoleranci, než jaké se najdou mezi cyklisty a motoristy. Zkusíme najít způsob, jak věc zlepšit ku prospěchu obou stran.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
                   

Jakkoli je náš úvodní titulek poměrně kontroverzní a pevně věřím, že podobné „obohacení“ letní směsi do ostřikovače udělá opravdu málokdo, nemohu současně nevidět, že rozevření pomyslných nůžek mezi cyklisty a motoristy se opravdu nezmenšuje. Mám to štěstí (někdy pravda spíše smůlu, ponejvíce pochopitelně na kole), že situaci vnímám z obou stran někdy opravdu znepřátelených táborů. A tak se vám pokusím přinést něco tipů, jak rok 2023 strávit společně a pokud možno bez konfliktů. Pojďme se na ně podívat.

Největším problémem je nedostatek tolerance

Řešení je možná jednodušší, než to někdy vypadá, ale kus pravdy na něm zřejmě bude. Co kdybychom si do úvodu nové sezony slíbili, jedni i druzí, že se pokusíme navzájem více tolerovat? Ti, kterým bylo 20 a více let a mají už alespoň minimální zkušenosti z jakéhokoli partnerského svazku, moc dobře vědí, že bez tolerance to zkrátka nejde. Nikdo nejsme ideální, a pokud je nám z jakýchkoli důvodů souzeno „koexistovat“ spolu v jednom společenství, bez respektu k tomu druhému to nepůjde.

Udělali jsme si v té souvislosti malý redakční průzkum mezi našimi přáteli a známými, často cyklisty i motoristy současně. K našemu překvapení se v drtivé většině shodují na tom, že cyklisté vycházejí ze souboje jako poražení – pochopitelně. Velká většina (76 %) se také setkala s tím, že řidiči rádi „opláchnou“ cyklisty ostřikovačem, zkrátka jen tak, pro „radost“. A podobně velké procento (82 %) respondentů je toho názoru, že by se obě strany měly především respektovat, v každé situaci.

iZdroj fotografie: Se souhlasem CNN Prima News

Cyklisté by měli pochopit, že ti v autech (a někdy i na motocyklech) je opravdu nechtějí zabít ani zmrzačit. Nikdo si nechce komplikovat život, a už vůbec ne ten, kdo sedí za volantem nebo řídítky. Stačí, že se musí potýkat s denním provozem na silnicích, to je komplikace někdy zcela dostačující. Na druhou stranu, cyklisté se někdy dovedou motat tak neuvěřitelně nešikovně před autem (tramvají, traktorem, čímkoli), že člověk potřebuje ne jednoho, ale hned minimálně dva strážné anděly, aby předešel havárii.

Cyklisté jsou z principu násobně více ohroženi

Motoristé by pak měli mít denně na paměti, že v případném „souboji“ to žel vždy cyklista odnese výrazně více. A když píšu výrazně, myslím opravdu velmi výrazně. I samotný pád z kola je pro netrénovaného jedince někdy hodně nepříjemnou záležitostí a klíční kost, stejně jako zápěstní kůstky dostávají zabrat na doraz. A to jsme jen u pádu na silnici nebo na chodník. Pokud vás srazí a současně přejede auto, začíná jít o život. Tohle prosím mějme na paměti, ještě než otočíme klíčkem startéru.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Jenom tolerance nestačí, denní práce je nezbytná

Tolerance a vzájemný respekt jsou ale jen jedním z prvků „cyklisticko-motoristické skládanky“, po jejímž sestavení by se mělo vzájemné setkávání obou táborů na našich silnicích zlepšit. Těmi dalšími jsou pak objektivní, motoristy i cyklisty někdy neovlivnitelné skutečnosti, jež jsou spíše námětem někdy pro místní samosprávu, někdy pro zákonodárce. Věříme, že jejich neustálým připomínáním (je to nekonečný boj, uznávám) se podaří situaci na našich cestách zlepšit. Tady je jejich stručný výčet:

  • Zlepšení infrastruktury: Vybudování více cyklopruhů a oddělených stezek pro cyklisty opravdu snižuje konflikty mezi cyklisty a motoristy. Minimálně tím, že oběma stranám poskytne samostatné prostory. Zároveň je důležité zlepšit parkovací možnosti pro kola a zvýšit dostupnost veřejné dopravy pro cyklisty.
  • Vzdělávací kampaně: Neustále přinášet nové a nové osvětové kampaně, které by upozorňovaly na důležitost vzájemného respektování a bezpečného chování na silnicích. Tyto kampaně by měly cílit na obě skupiny – cyklisty i motoristy – a zdůrazňovat zodpovědnosti a práva obou stran.
  • Školení a vzdělávání: Začlenění témat týkajících se bezpečného soužití cyklistů a motoristů do školení řidičů i cyklistů. Včetně specifických situací, se kterými se mohou setkat. Přinášet návody, jak se v nich chovat, aby obě strany minimalizovaly rizika a zlepšily soužití na silnicích.
  • Zvýšení povědomí o pravidlech silničního provozu: Zlepšit znalosti pravidel silničního provozu týkajících se cyklistů a motoristů prostřednictvím informačních materiálů, které by byly snadno dostupné a srozumitelné pro všechny účastníky provozu.
  • Podpora cyklistické kultury: Podpora místních iniciativ a komunitních skupin, které se snaží o rozvoj cyklistické kultury a zvýšení povědomí o výhodách cyklistiky pro zdraví, životní prostředí a mobilitu.
  • Zlepšení policejního dohledu a vymáhání pravidel: Zvýšení policejního dohledu a zlepšení vymáhání pravidel silničního provozu. Nekompromisně postihovat opravdu nebezpečné chování místo jednoduchého „výběru daní“ s radarem za stromem před koncem obce.

Jakou máte zkušenost s cyklisty na silnicích?

Zdroj: Policie ČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
127 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články