Porazit světového velikána Toyotu na jeho vlastním a současně nejcennějším hřišti – v segmentu SUV – je mimořádně cenná trofej. Škodě se to povedlo s Kodiaqem.
Úvodem něco strohých, statistických dat: „Toyota ztratila vedoucí postavení v segmentu středně velkých SUV poté, co měla vážné problémy s dodávkami RAV4. Ztráta Toyoty je ziskem Škody, protože Kodiaq se v prvním čtvrtletí 2023 dostal na pozici evropské jedničky v prodeji středních SUV.“ Tak to bychom měli. Jinými slovy, domácí značka si dovede „zařídit“ výrobu lépe než japonský gigant, který efektivní „lean production“ vyučuje po celém světě. Kdo by to kdy řekl, že tahle situace jednou nastane. Pojďme se na ni společně podívat.
Jedna z nejprestižnějších částí trhu nyní patří Škodě
Tento segment je přitom jedním z nejrozmanitějších v Evropě, pokud jde o mix pohonných jednotek. A to včetně plně elektrických variant, které podle údajů tržních analytiků DataForce zaujímají největší podíl se 40 procenty. V prvním čtvrtletí však vzrostly i prodeje benzinu a nafty, zatímco prodeje hybridů a plug-in hybridů klesly. Prodeje v segmentu vzrostly za tři měsíce o 15 procent na 148 628 kusů, na čele s Kodiaqem s 21 408 kusy. Když to člověk takto vidí v číslech, tak by snad v duchu odpustil všechno, co se mu na Kodiaqu kdy nelíbilo.
Porážet Toyotu na jejím domácím hřišti je totiž mimořádně cenné. Přitom celkový tržní podíl tohoto segmentu v Evropě je podle DataForce relativně malý, 4,6 procenta. Význam segmentu však převažuje nad jeho podílem, protože velcí hráči v oboru se často rozhodli uvést na trh větší, globálně relevantnější elektrická SUV ještě před modely pro Evropu. Z čehož plyne, že pokud se vám podaří uspět v Evropě, máte velmi velkou šanci uspět i na globálním trhu. A to je něco, co je dnes, v mírně kritické době celého automotivu, obzvláště žádoucí.
Čísla hovoří jasně: Škoda je v segmentu SUV první
Pořadí | Model | Prodeje 1.kvartál | Změna oproti Q1 2022 |
1. | Skoda Kodiaq | 21 408 | 23% |
2. | VW ID4 | 17 027 | 55% |
3. | Toyota RAV4 | 15 461 | -43% |
4. | Peugeot 5008 | 12 761 | 9.5% |
5. | Skoda Enyaq iV | 10 653 | 20% |
6. | Hyundai Ioniq 5 | 8 206 | -17% |
7. | Kia EV6 | 7 368 | -12% |
8. | Mazda CX-60 | 7 316 | Nový |
9. | VW Tiguan Allspace | 6 171 | 6.4% |
10. | Nissan X-Trail | 5 740 | Nový |
Toyota byla na vrcholu segmentu v roce 2022, ale prodeje modelu RAV4, dostupného jako hybrid a plug-in hybrid, klesly kvůli problémům s dodávkami o 43 procent na rekordních 13 429 v prvním čtvrtletí. Čímž se tento dostal na třetí místo za Kodiaq a plně elektrický Volkswagen ID4. Zajímavé je páté místo, na kterém je plně elektrický Enyaq iV. Znamená to tedy, že Škoda má v první pětce hned dvojí zastoupení včetně vavřínové pozice. Wow. Na automobilku, která v době vzniku první Toyoty RAV 4 měla v nabídce Felicii a Octavii první generace, je to skvělý výsledek.
Škoda je „Rolls-Roycem“ mezi SUV střední třídy
Problémy Toyoty s dodávkami jsou zodpovědné za velkou část poklesu prodejů hybridů a plug-in hybridů v tomto segmentu (aktuálně 7,6 procenta), přičemž prodeje klesly o 8,8 procenta. To by se letos mělo změnit poté, co Škoda přidá plug-in hybridní verzi Kodiaqu. Pochopitelně nové generace, která bude uvedena na trh na podzim. Těšíme se na srovnání už nyní.