Písmeno M na automatické převodovce odemyká rychlejší jízdu. A zároveň snižuje spotřebu paliva

Používání režimu označeného písmenem M umí autu udělit vyšší dynamiku. A se správným řidičem také snížit spotřebu.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Automatická převodovka je stále víc a víc oblíbená u řidičů napříč všemi kategoriemi. Komfort, který systém nabízí, je nedocenitelný. Řidič posune volič jízdních režimů do polohy D, šlápne na pedál a jede. Nic neřeší, o správné řazení rychlostních stupňů se stará automatika. Vzhledem k přímo řazenému mechanismu má ale automat jeden nedostatek, neumožňuje řidiči, aby v určitých chvílích sám řadil. Toto tvrzení je pravdivé jen z části, respektive jen u některých aut.

Automat je pohodlný, ale nadšenci preferují manuál

Většina modelů vybavených automatickou převodkou má také režim označený písmenem M. Co to znamená a jak používat tento režim? U mnoha vozů s automatem lze volič převodovky přepnout do polohy M. Systematicky vylepšované automaty jsou stále lepší a lepší ve výběru rychlostních stupňů. Jsou však situace, ve kterých se nejlepších výsledků dosáhne, když řidič vezme věci do svých rukou a rychlostní stupně volí sám. Například při jízdě s naloženým autem do kopce, sjíždění kopce nebo přípravě na efektivní předjížděcí manévr, při podřazování.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Ovladače automatické převodovky tedy lze přepnout do režimu manuální volby převodového stupně po přesunutí voliče do polohy popsané písmenem M (od slova Manual). To platí i pro automatizované manuální převodovky nebo plynule měnitelné převodovky s funkcí simulace převodových poměrů. V režimu M má řidič plnou kontrolu nad volbou rychlostních stupňů – pohybem řadicí páky vpřed a vzad nebo stisknutím pádel za volantem může řadit nižší nebo vyšší rychlostní stupně. U některých aut písmeno M není, jen se páka voliče vyhne do strany ke znakům – a +. Je to snadné.

Režim M je také vhodné volit při práci se spotřebou

Elektronika hlídá, aby nenastala nebezpečná situace – při příliš nízkých otáčkách automaticky podřadí, nedovolí příliš brzké manuální podřazení a u mnoha modelů po vytočení motoru na omezovač přepne na vyšší rychlostní stupeň. Opět existují výjimky, zejména u ryze sportovních aut. Chce-li řidič vypnout režim manuálního řazení, jednoduše přesune řadicí páku z polohy M do polohy D. U ovládání pádly lze deaktivovat manuální režim zatáhnutím za obě pádla současně.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Za připomenutí také stojí, že u mnoha modelů lze manuální režim aktivovat bez přesunutí páky do polohy M. Stačí stisknout řadicí páku za volantem, aby převodovka podřadila nebo přeřadila nahoru, pokud je to v dané situaci možné. Po určité době, nepoužívá-li řidič systém a již neřadí ručně, se převodovka sama vrátí do automatického režimu. Druhým aspektem používání manuálního režimu je práce se spotřebou. Automatika obvykle nepředvídá, nepracuje s profilem cesty tak, jak to umí řidič. Pokud tedy motorista řadí manuálně, ulevuje motoru, nebo se naopak včas před kopcem rozjíždí, může aktivně pracovat na snížení spotřeby paliva.

Jak řadíte v autě vy?

Zdroj: Škoda
Diskuze Vstoupit do diskuze
135 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články