Elon Musk udělal další revoluční krok a opět mění celý automobilový trh. Dopadne to i na Česko

Jestli se Elonu Muskovi něco nedá upřít, pak je to schopnost zamávat trhem tak, jak to nikdo nečekal. Naposledy přivedl ke kolapsu konkurenci. Jak k tomu ale přijdou zákazníci?

i Zdroj fotografie: Se souhlasem CarLove autopůjčovna
                   

Snižování cen vozů Tesla Model 3 a Y hýbe trhem s elektromobily. Konkurence je však na vážkách ohledně toho, jak k tomuto boji přistoupit. Už nyní totiž na vozidlech moc nevydělávají. Po mnoho let nás analytici ujišťovali, že s rostoucím objemem produkce budou ceny elektrických vozidel postupně klesat a že elektromobily se s konvenčními vozidly cenově srovnají už v roce 2025. To se opravdu nestalo. Nyní však situaci opět mění Elon Musk, jako už po několikáté. Pojďme se na to společně podívat.

Elon Musk zase všem vypálil rybník

Před několika měsíci Tesla odstartovala cenovou válku a rozhodla se snížit ceny svých masových modelů 3 a Y na úroveň, kterou slibovala před několika lety. Původně měla Tesla 3 startovat na ceně 35 000 dolarů (asi 740 tisíc Kč), ale nakonec byla mnohem dražší. Důvodem bylo především to, že Elon Musk potřeboval udržet firmu nad vodou a financovat výstavbu nových Gigafactory v Číně a Německu. Později k tomu přibyla i pandemie a čipová krize, které omezily možnosti výroby v celém automobilovém průmyslu. Nyní má však Musk v rukou silné karty, protože nové továrny stojí a výroba jede.

iZdroj fotografie: Tesla

Během posledních tří měsíců snížila Tesla cenu modelu Y v USA o 29 %. Tento trend se také přenesl do Číny a Evropy. Například v České republice začíná Tesla 3 na 35 490 eurech (830 tisíc Kč) a SUV Y na 39 990 eurech (940 tisíc Kč) bez DPH, což je v rámci světa elektromobilů nevídané. Naopak Renault prodává svůj Mégane E-Tech za 46 700 eur (1,1 mil. Kč) a Ford svůj Mustang Mach-E za 55 990 eur (1,3 mil. Kč). Pro mnohé manažery jsou ceníky Tesly velkým konkurenčním problémem, a proto museli na tento krok reagovat.

ČTĚTE TAKÉ: Video: Naštvaní zákazníci spáchali pogrom na showroom Tesly, vytočily je slevy a oškubání o peníze

Čína zareagovat může, Evropa nemá moc prostor

V Číně se automobilky Xpeng a Seres rozhodly snížit ceny svých elektromobilů, stejně jako Ford, který rychleji reagoval na tlak Tesly a snížil cenu svého elektromobilu Mustang Mach-E o 5 900 dolarů. Tento krok bude ale Ford stát tři miliardy dolarů. Zatímco Mercedes-Benz zatím snižoval ceny pouze v Číně, generální ředitel Fordu Jim Farley předpokládá, že cenová válka se rozšíří i do ostatních zemí. Renault také zvažuje snížení cen svého elektromobilu Mégane E-Tech, ale plánuje to jen mírně, ne dramaticky.

iZdroj fotografie: Volkswagen

Podle portálu Automotive News Europe mnozí němečtí manažeři nejsou ochotni Teslu následovat v dalším snižování cen. Například šéf Mercedesu-Benz Ola Kallenius, jehož automobilce se s elektromobily daří a v prvním čtvrtletí dosáhla lepších výsledků, než se očekávalo díky odolným cenám. Podobně ani VW neplánuje snižovat ceny rodiny ID. Renault také nevidí velkou motivaci snižovat ceny a jít do spirály, kterou někteří konkurenti roztáčejí. Finanční ředitel Renaultu Thierry Piéton uvedl, že plánují pouze mírné snížení cen pro svůj elektromobil Mégane E-Tech. Analytik Daniel Roeska se navíc domnívá, že snižování cen se může Tesle vymstít.

Zákazníkům se tato „válka“ velmi líbí

Zákazníkům se však určitě líbí snižování cen a konkurenční válka by jim mohla být ku prospěchu. Mít Teslu Model 3 za cenu Peugeotu e-2008 nebo Teslu Model Y za cenu nižší než Kia e-Niro nebo Škoda Enyaq iV je prostě lákavé. Konkurenti Tesly možná nakonec nebudou mít na výběr a ceny stáhnou také. Otázkou zůstává, jak dlouho budou konkurenti odolávat cenovému tlaku a jak dlouho bude Tesla pokračovat v „dumpingu“. Jak to vidíte vy, kdo z tohoto souboje vyjde jako vítěz? Napište nám do diskuse pod článkem, děkujeme!

Jak tipujete výsledek souboje Tesla vs. zbytek světa?

Diskuze Vstoupit do diskuze
88 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články