Tesla poprvé zveřejnila, kolik vydělá na každém prodaném autě. Elon Musk se směje, do pár let budeme všichni nabíjet

Když drahý prémiový automobil v prodejích překoná levný hatchback, je to vždy důvod k zamyšlení, na obou stranách. A pokud ten drahý jezdí na elektřinu, pak tím spíš.

i Zdroj fotografie: Steve Jurvetson / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Modelu Tesla Y se za první čtvrtletí roku 2023 prodalo skoro 66 000 kusů, což tento vůz staví na první místo, co se prodeje v Evropě týče. Porazil tak mimochodem Dacii Sandero již v únoru, kdy překonal tento levný malý hatchback o téměř 21 tisíc kusů. Vyplývá z předběžných údajů průzkumu trhu společnosti Dataforce. Tak to bychom měli. Nevím, kdo z vás kdy čekal, že si podobnou informaci jednou přečte ráno u kávy, ale je zkrátka tady. Drahé elektro od vysmívané Tesly poráží low cost od Dacie. To se na to pojďme podívat.

Model Y letí strmě nahoru

V Evropě začalo v lednu snižování cen, což se stalo nejvýraznějším marketingovým nástrojem na podporu prodeje Modelu Y. Tesla tak v období ledna a února zaznamenala více než dvojnásobný nárůst prodejů SUV a tuto úspěšnou tendenci dokázala udržet od února do března.

Podle statistik sdružení ACEA se Tesla v březnu mohla pochlubit nárůstem celkových prodejů o 43 % na 60 866 kusů, což ji posunulo jen o 700 kusů za Fordem. Celkový počet prodaných vozů Tesly v prvním čtvrtletí vzrostl o 58 % na 93 714 kusů. Marketingové tažení značky Tesla v nejbližším období zřejmě nepoleví a pravděpodobně bude konkurenci vystavovat ještě většímu tlaku než dosud. Nevím, jak se podobné zprávy čtou evropským tradičním automobilkám, ale možná by bylo načase se zvednout ze židlí.

iZdroj fotografie: Tesla

Podle nedávných zpráv chce generální ředitel Tesly Elon Musk v krátkodobém horizontu upřednostnit vyšší objem prodejů před ziskem a opět potvrdil snahu automobilky snížit ceny. Tento krok byl motivován skutečností, že Tesla v prvním čtvrtletí letošního roku nedosáhla očekávání v oblasti celkové hrubé marže, která se podle analytiků agentury Reuters odhadovala na 22 %, zatímco skutečně dosažená marže byla pouze 19 %. Čistý příjem Tesly v tomto období klesl o 24 % na částku 2,5 miliardy dolarů.

Generování zisku díky autonomii

Dospěli jsme k názoru, že prosazování vyšších objemů a větší flotily je zde správnou volbou oproti nižšímu objemu a vyšší marži,“ řekl Musk na čtvrtletním prohlášení o zisku tuto středu. „Očekáváme však, že naše vozy budou časem schopny generovat značný zisk prostřednictvím autonomie. I když jsme na začátku Q1 značně snížili ceny, stojí za zmínku, že naše provozní marže zůstává mezi nejlepšími v tomto odvětví,“ řekl Musk a dodal, že globální produkce by letos měla dosáhnout 1,8 až 2 milionů.

iZdroj fotografie: Tesla

Podle agentury Reuters společnost Tesla ohlásila, že tržby v prvním čtvrtletí vzrostly o 24 % na částku 23,3 miliardy dolarů, což těsně nedosáhlo konsenzuálního odhadu 23,2 miliardy dolarů, který poskytlo 14 analytiků oslovených společností Refinitiv. Tesla dále informovala, že ziskovost byla ovlivněna vyššími náklady na suroviny, logistiku a nedostatečným využitím nových továren. Co z toho plyne? Můžete si o Elonovi myslet, co chcete, a o Tesle 10x tolik. Jenže čísla rozhodují. A ta mu hrají do karet. Jak to vidíte vy, kdy se Evropa „přepne“ na většinovou elektromobilitu?

Myslíte, že do pár let budeme opravdu všichni dobíjet (auta)?

Diskuze Vstoupit do diskuze
130 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články