Čínské automobily již dávno nejsou důvodem k jakémukoli pohrdání. Více než kdo jiný si to uvědomují manažeři evropských značek, kteří z nich v poslední době nemají klidný spánek.
Pamatuji dobu, kdy jsme se čínským automobilům hlasitě smáli a plácali se po zádech s tím, že do něčeho „tak špatně sestaveného a uvnitř páchnoucího laciným lepidlem“ bychom nikdy v životě nesedli. Už jen ze strachu o vlastní bezpečnost, neb crash testy čínských vozů tehdy dopadaly bez výjimky stejně. A tedy stejně špatně. Doba, o které píšu se může datovat tak 15 let zpátky, možná ještě malinko déle. Čas však trhnul oponou stejně překvapivě a razantně, jak to umí právě jen on sám, a všechno je zcela jinak.
Doba se změnila a čínská auta nejsou pro smích
Píšeme rok 2023 a minimálně 5 let už jsou čínské automobily (těch schopnějších a úspěšnějších značek, pochopitelně) minimálně srovnatelné s těmi evropskými, přičemž mnoho modelů naše staré „klasiky“ i bez problému předčí. Jeden můj známý, profesí specialista na materiály a kovy mi při jedné diskusi vmetl celkem logicky poskládanou argumentaci: „Číňané umí vyrobit letadlovou loď, nadzvukovou stíhačku nebo dopravní letoun, myslíš, že by nezvládli něco tak v zásadě primitivního, jako je elektromobil?“ Má úplnou pravdu. Zvládli, pochopitelně, a nejen elektromobil.
Číňané si konstrukci a design automobilů za poslední roky osvojili nad jiné skvěle, poslední modely největší čínské automobily BYD by snesly štítek jakéhokoli evropského prémiového výrobce – a vyjímal by se na nich zcela přirozeně. Mnoho odborníků z evropských automobilek ostatně Číňané „přetáhli“ k sobě, stejně jako designéry předních studií. Výsledek? Opravdu se nad čínskou produkcí není třeba pošklebovat, není k tomu nejmenší důvod. Pro nevěřící doporučujeme link dole pod článkem. Velmi rychle to navíc budeme mít šanci poznat takříkajíc „na vlastní kůži“.
Další značka z Číny se hlásí o slovo
Další ze značek spolu s již zmíněnou BYD, které se vydávají do Evropy (a kromě již v Čechách „zabydlené“ MG) jsou Geely, Chery a nejnověji i Changan. Některé z nich to berou „oklikou“ přes Rusko, kde je momentálně po čínských vozech extrémní poptávka. Přirozeně, s koncem vlastní výroby a exodem evropských výrobců zůstal ruský trh prázdný, a Číňané v těchto situacích neváhají. Pokud někde můžeme dělat byznys, pojeďme tam a dělejme tam byznys. Jednoduché, funkční, efektivní. Jak prosté, milý Watsone.
Do Evropy přijdou sedany Eado Plus, Alsvin, Raeton Plus a Lamore liftback. K dispozici budou také SUV CS75 Plus a Uni-T a také pick-up Hunter Plus. Nezvykle znějící jména jsou zkrátka poplatné zemi vzniku. Aby toho nebylo málo, chystá se i příchod elektromobilu Avatr 11. Ve své domovině je dostupný s bateriemi s kapacitou až 116,8 kWh a výkonem 578 koní. V konečném důsledku si Rusové (a zbytek Evropy po nich) budou moci koupit mnohem více, než by jim nabídla například Škoda Enyaq.
Podobnost s Octavií čistě náhodná
Jako jeden z prvních bude v Evropě k mání sedan Eado Plus, což je vůz dlouhý 4 730 mm a s rozvorem 2 700 mm. Výrobce jej osazuje dvěma motory (z daňových důvodů oblíbenou kubaturou 1,5 l) o výkonech 128 nebo 158 koní. Výkon je přenášen na vozovku předními koly prostřednictvím 8stupňové automatické převodovky. A ačkoli se jedná o klasický sedan a neoplývá tedy praktičností karoseri Octavie typu liftback, za čínskou cenu zhruba 220 000 korun (v přepočtu) to zřejmě mnohým nevadí.
Evropské ceny budou pochopitelně vyšší, nicméně i tak je velmi reálná šance, že budou stále citelně nižší než to, co nám dnes „servírují“ evropští výrobci. A co hlavně: podobných konkurentů Octavie mají čínští výrobci připravených desítky, jeden lepší než druhý. Čím dříve si to evropští výrobci uvědomí, tím lépe pro ně. A ve finále nakonec i pro nás. Jak to vidíte vy, kdy se podle vás čínské automobilky definitivně a natrvalo zabydlí na evropském trhu? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!