Toyota byla vždy na špici, pokud šlo o revoluční, objevná technická řešení. Není asi divu, že i tentokráte si „dala na čas“ a chce přijít se zcela průlomovým řešením.
Určitě znáte ono české přísloví o tom, že kdo se směje naposled, ten se směje nejlíp. Funguje většinou poměrně spolehlivě a lidé, kteří se urputně snaží být někde první a mít všechno pro sebe, často zjistí, že jsou vlastně poslední. Stávající trh s elektromobily se ale v podstatě ani netají tím, že je jakýmsi „přechodovým stadiem“, ve kterém se čeká na to, až se objeví něco opravdu revolučního. A není asi překvapením, že první s touto revolucí přichází japonská Toyota. Tak se na to pojďme podívat společně.
Preference hybridů jako smysluplnější varianty
Toyota se totiž dlouhé roky netajila tím, že není přesvědčena o správnosti nyní nastolené „elektro cesty“. Jinými slovy, že jí zkrátka nepřijde jako dostatečně promyšlená a efektivní. Není divu, od výrobce do dokonalosti dotažených hybridů, fungujících s násobně menšími bateriemi při nízkých spotřebách i emisích, se asi nic jiného nedalo čekat. Ostatně jsme o tom psali nedávno a na argumentech Toyoty bylo a je hodně pravdy. Má je také podložené čísly a s japonskou pečlivostí sobě vlastní je dokáže přenést do praxe.
Tím spíš působilo jako blesk z čistého nebe, když bylo oznámeno, že právě Toyota ukáže koncepční verzi svého dlouho očekávaného Toyota elektromobilu na letošní podzimní Japan Mobility Show. A podle informací ukáže zcela nově koncipovaný a inovativní vůz. O kterém největší světová automobilka doufá, že ji katapultuje do čela celosvětového závodu elektromobilů. To je informace, kterou by u Toyoty bral na lehkou váhu jen ten, kdo o technice a vývoji automobilů neví zhola nic.
Vývoj elektromobilu nebude levný
Generální ředitel Koji Sato ve středu 10. května o podrobnostech plánů také řekl, že Toyota do konce dekády investuje další 1 bilion jenů (zhruba 150 miliard korun) do vývoje a výroby elektromobilů. To zvyšuje celkový závazek Toyoty v daném období na 5 bilionů jenů (zhruba 750 miliard korun). Nový elektromobil, jehož premiéra je plánována na rok 2026, by mohl být podobný upoutávce znázorňující klínovitou siluetu s dlouhým rozvorem, nízkou přídí, výrazně zkoseným čelním sklem a karoserií typu fastback vzadu.
Klíčové bude snížení nákladů. To zní dobře
Toyota říká, že nová architektura vyvíjených elektromobilů umožní zdvojnásobit jejich dojezd díky efektivnějšímu využití baterie a bude vyžadovat poloviční investice a zdroje na vývoj. „Klíčovým bodem bude, jak snížit náklady,“ řekl technologický ředitel Hiroaki Nakajima. „Samotný výrobní proces se zcela změní. Prostřednictvím velmi drastických vylepšení bychom chtěli snížit náklady.“ K tomu není co dodat, v efektivitě výroby byla Toyota vždy lídrem a vyučovala v něm například i manažery Porsche.
Co to znamená pro nás? Nízké náklady by mohly znamenat nízké ceny. A konečně by se mohlo prolomit stávající „prokletí“ elektromobility, která je pro většinu řidičů stále špatně dostupná. Jak to vidíte vy? Oslovily by vás elektromobily, kdyby byly ceny zcela srovnatelné jako u automobilů se spalovacími motory? Napište nám do diskuse pod článkem, děkujeme!