Zpropadené koloběžky dostanou na českých silnicích vyhrazené koridory. Co to znamená pro řidiče aut

Elektrokoloběžky v silničním provozu jsou noční můrou řidičů, kteří musí sledovat jejich kličkování mezi auty. Nebezpečí střetů a zranění lze přitom jednoduše eliminovat.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje názor autora.

Mnozí to známe: v přeplněných městech se dopravním provozem proplétají jezdci na elektrokoloběžkách a často riskují minimálně pád a zranění, pokud ne něco horšího. Jako řidiči je vnímáme krajně nelibě, používáme klakson, snažíme se je dostat ze silnic. Na chodnících jsou naopak terčem nevybíravých poznámek ze strany chodců a vděčným „sponzorem“ městské policie na pokutách. Tak trochu schizofrenní situace. Přitom řešení je celkem jednoduché. Pojďme se na to podívat společně.

Zranění jsou vážnější na silnicích, častější na chodnících

Nová studie pojišťovacího institutu pro bezpečnost na silnicích IIHS naznačuje, že přísnější rychlostní limity mohou vytlačit cestující na elektrických skútrech na chodníky. Nezisková výzkumná organizace porovnala používání skútrů v mnoha městech Evropy a Ameriky, kde jsou často rozdílné rychlostní limity. Tam, kde současně nejsou na silnicích cyklostezky, byla o 44 procent vyšší pravděpodobnost, že „koloběžkáři“ pojedou po chodníku místo po silnici. Což důvěrně známe z mnoha českých měst.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Elektrokoloběžky nebo elektrické skútry se přitom nacházejí v rychle se vyvíjející oblasti mikromobility, kde jezdci jsou pomalejší než tradiční vozidla, ale rychlejší než pěší provoz. A současně velmi žádoucí pro ekologii každého většího urbanistického celku. Rozdíl v rychlosti v obou situacích představuje problémy, uvedla pro Automotive News Jessica Cicchino, autorka studie IIHS. Samostatná studie IIHS také zjistila, že zatímco zranění na koloběžkách jsou vážnější na silnicích, dochází k nim častěji na chodnících.

Řešením jsou samostatné koridory pro koloběžky i auta

„Vytváření příležitostí pro jezdce na koloběžkách, aby cestovali spolu s těmi, kteří se pohybují podobnou rychlostí, jakou jezdí oni sami (a to jsou především cyklisté), je další potenciální strategií, jak omezit nebezpečné interakce,“ řekla Cicchino. Studie rychlostních limitů IIHS zjistila, že 80 procent jezdců na elektrických koloběžkách se rozhodlo použít jízdní pruh pro cyklisty. Pokud byl tedy v daném úseku k dispozici. Z tak značného procenta vyplývá poměrně jasné řešení stávajících i budoucích kolizí.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Jinými slovy: navrhujme, případně upravme cyklostezky a cyklopruhy tak, aby se tam vedle sebe bez problémů vměstnali jak cyklisté, tak koloběžkáři. „Čím zranitelnější jsou účastníci silničního provozu, kteří mohou interagovat s auty, tím důležitější je navrhovat silnice způsobem, který sníží nebezpečí. A zajistí větší zklidnění provozu a definuje rychlosti, které budou vhodné pro každého, kdo používá silnici,“ dodala Cicchino. Neboli auta větší rychlostí ve svém pruhu, cyklisté a koloběžkáři menší rychlostí zase ve svém. Co myslíte, bylo by to řešením? Napište nám do diskuse pod článkem, děkujeme!

Kam podle vás patří elektrokoloběžky?

Diskuze Vstoupit do diskuze
55 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články