Renaultu je ouzko, čelí kauze století. Rychle si zkontrolujte, zda nemáte vadný motor. Nejen Češi podávají trestní oznámení

Když se některé komponenty automobilů nepovedou, jak si výrobci přejí, nezbývá než přiznat chybu a zajistit svolávací akci. Pokud se tedy nechcete dostat do problémů.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Vyrábět automobily je, když se všechno daří, skvělý byznys. Zákazníci milují vaše výrobky, denně je používají, fotí se s nimi, točí videa a vám tak dělají zdarma reklamu na sociálních sítích. Kdo by takové klienty nechtěl? Smůla je, když se vám „povede“ vyrobit sérii vozů, kde se naopak něco nepovedlo, a než jste na to přišli, jsou stovky tisíc „zmetků“ na silnicích a v ulicích měst. A jejich majitelé vás začínají proklínat. To se pak karta rychle otáčí, a právníci začínají neomylně cítit žně. Pojďme se na novodobou „francouzskou spojku“ podívat společně.

Ford svolává 1,3 milionu aut na bezplatný servis, hrozí kritické problémy s brzdami. Možná máte některý z nich

Z technického problému soudní kauza

Jak uvedla evropská odnož magazínu Automotive News, Renault začne čelit žalobě kvůli vadným motorům, protože skupina zákazníků plánuje příští týden podat na automobilku trestní oznámení, jak tvrdí právník skupiny. „V pondělí podáme stížnost jménem nejméně několika desítek lidí,“ řekl Christophe Leguevaques v pátek agentuře Reuters. A současně dodal, že se k ní může připojit mnoho dalších majitelů vozidel Renault – stejně jako těch, které má značka Dacia a partner Nissan.

iZdroj fotografie: Renault

Stížnost, o níž jako první informoval list Le Parisien, bude podána u trestního soudu v Nanterre. „Bude zahrnovat žaloby od údajných přitěžujících podvodů, pochybných obchodních praktik, až po podvod a ohrožení života druhých,“ uvedl právník. „Rozhodnutí podat žalobu následuje po sérii neúspěšných diskuzích mezi Renaultem a žalobci ohledně vadných motorů,“ dodal. Bude na státních zástupcích, aby rozhodli, zda zahájí formální vyšetřování. Mluvčí Renaultu řekl, že společnost poskytovala technickou podporu a finanční pomoc postiženým zákazníkům.

Vypadalo to jako „olejový problém“, ale jde o víc

„Skupina Renault se nikdy nezřekla odpovědnosti a pokračuje ve zkoumání požadavků, které dostává,“ řekl mluvčí. Popravdě řečeno, co jiného by člověk od mluvčího skupiny Renault čekal. Přiznání a omluvu zatím evidentně nikoli. Přestože jsme o tomto problému na našich stránkách psali již nejméně před rokem, situace se od té doby nejenže nevyřešila, ale spíše ještě vyostřila. Přitom nejde o žádnou „malichernost“, nikdo by se nepozastavil nad nepasujícím krytem, který v servisu vymění za 10 minut i s kávou.

Tato nová Dacia Sandero najela pouze 2 500 km a začala žít vlastním životem. Majitelka odhalila závažné závady, chce ji vrátit

O co se tedy vlastně jedná? V 1,2litrových motorech používaných napříč celou skupinou Renault, stejně jako třeba v partnerském Nissanu nebo Dacii, se v letech 2012 až 2016 objevily problémy se zvýšenou spotřebou oleje, náhlým vynecháváním chodu nebo jeho nepravidelností. Celkově se problém týkal zhruba 400 000 jednotek. Renault uznal, že například ve Francii mohlo být zasaženo 133 050 vozidel, ale také uvedl, že neexistuje žádné bezpečnostní riziko – což je bod, který skupina zákazníků zpochybňuje.

Výhoda se dokáže rychle otočit proti výrobci

A to jsme jenom ve Francii. Stejné motory použité v Cliu, Capturu nebo třeba Daciích se však prodávaly po celé Evropě. A Renault zřejmě tuší, že kdyby se propojili zákazníci se stejnými problémy v evropských zemích, mohla by vzniknout jakási „Renaultgate“, jako se to kdysi přihodilo VW s „cinknutými“ motory TDI a aférou Dieselgate. Nevíme, zda si ale uvědomuje, že jakmile se z technického problému stane mezinárodní aféra s médii a pozorností žalobců a prokurátorů, částky na „sanaci“ se rapidně zvednou. Jak to vidíte vy? Měly by se podobné prohřešky výrobců razantněji stíhat, aby je to donutilo k rychlé a bezplatné nápravě? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Přidali byste se k případné hromadné žalobě, pokud máte vůz z této série?

Diskuze Vstoupit do diskuze
139 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články