Šest nejčastějších poruch automobilů podle německého ADAC: Většině se dá přitom levně vyhnout

Největší evropský autoklub – německý ADAC – disponuje unikátní statistikou závad automobilů sestavenou ze zásahů jejich „žlutých andělů“ přímo u řidičů v terénu.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Německý autoklub ADAC zveřejnil statistiku nejčastějších poruch osobních automobilů. Vycházel přitom z vlastní asistenční sítě a zásahů u nepojízdných vozidel, kterých bylo za rok 2022 neuvěřitelných 3 413 488. To odpovídá průměrně 10 000 tísňových volání denně nebo volání silniční asistenční služby každých 9 sekund. Což, když si to jen zběžně představíte, je nepředstavitelný „kalup“. Není divu, že jejich vlastní databáze a analýza má cenu zlata, neb vychází z reálného života a denní praxe.

Call centrum ADAC jako kosmický velín

Zajímavé je, že nejčastěji byla asistenční služba volána 12. a 19. prosince, což by pravděpodobně mohlo souviset s nástupem prvních mrazů loni v Německu. Méně mrazivý leden a únor zase způsobily, že počet hovorů byl téměř o 80 tisíc nižší než v roce 2021. Na každý pád musí call centra ADAC vypadat jako kosmický velín, protože podobné množství telefonátů vyžaduje robustní tým a technické zázemí. Jak tedy dopadla statistika poruch v roce 2022? Pojďme se na to společně podívat.

iZdroj fotografie: Depositphotos

1. Baterie (43,2 %)

Vybitá baterie je nejčastější důvod pro „znehybnění“ auta. U spalovacího motoru jsou hrozící problémy s baterií obvykle předznamenány delší dobou protáčení a pomalejším chodem startéru. Pokud tedy zjistíme, že motor startuje jinak než dříve, stojí za to se o baterii zajímat. Mějte také na paměti, že baterie se časem opotřebovává. U běžných modelů pak životnost nebývá delší než 7, maximálně 10 let, záleží na péči o baterii a typ zátěže, které je vystavena. Stav baterie lze snadno zkontrolovat, většinou bez problémů uspějete v prodejnách specializovaných na prodej baterií.

iZdroj fotografie: Unsplash

Abyste se vyhnuli problémům, musíte kontrolovat napětí baterie – stačí koupit nejlevnější multimetr (univerzální měřič). Takové zařízení najdete v mnoha supermarketech za méně než 200 korun. Nabitá baterie by měla v klidu udržet napětí 12,4 – 12,8 V. Pokud je nízké, vyplatí se připojit k nabíječce. Pokud nechceme dobíjet baterii, pojistkou v nouzi může být koupě powerbanky s funkcí start-up. Ceny takových zařízení začínají kolem 1 000 korun. Není to málo, ale i když máte zakoupenu asistenci, vyhnete se čekání na příjezd asistenční služby. Navíc lze powerbanku používat i na denní bázi.

2. Problémy s motorem, elektronikou motoru, senzory a vstřikováním, palivovým a zapalovacím systémem (23,8 %)

Výše uvedený výčet zahrnuje poměrně širokou skupinu různých problémů, ale i ty se dají napravit. Přicházející problémy se zapalováním může prozradit nerovnoměrný chod motoru a občas problikávající kontrolka zapalování, která značí blížící se možnost selhání. Nerovnoměrný chod motoru může být také způsoben opotřebovanými nebo ucpanými vstřikovači. Další problémy s provozem motoru mohou být také přičteny na vrub ucpaným palivovým nebo vzduchovým filtrům.

iZdroj fotografie: Christian Giersing / Creative Commons / CC BY-NC-SA

Cestou k řešení problémů je výměna všech filtrů, v kombinaci s diagnostikou pak kontrola vstřikovací soustavy, výměna zapalovacích/žhavících svíček a dalších dílů. Vždy vyjde levněji provedení diagnostiky motoru a náprava toho, co je třeba napravit, než čekání na úplné „kleknutí“ motoru a jeho systémů. Komplikace s odtahem a starosti s nepojízdným vozidlem jsou vždy násobně dražší, finančně i časově.

3. Problémy s alternátorem, startérem, elektroinstalací a osvětlením (10,4 %)

Alternátor jako zdroj elektřiny v automobilu se většinou „neodporoučí“ jen tak, během chvíle a bez varování. Jeho opotřebovaná ložiska mohou vydávat hluk a kvůli opotřebovaným kartáčkům mohou nastat problémy s dobíjením. Začátek konce startéru zase signalizují problémy se startováním motoru. Elektroinstalace může signalizovat problémy s nefunkčními komponenty (světla, zámky, palubní deska apod.) nebo generovat chybová hlášení. U starších vozidel stojí za to podívat se na plastové konektory žárovek ve svítilnách – mohou být spálené.

iZdroj fotografie: Depositphotos

4. Problémy s pneumatikami (8,4 %)

Pneumatiky se mohou poškodit v důsledku proražení nebo nárazu. Staré, zpuchřelé pneumatiky mohou také prasknout, byť k tomu dochází výjimečně. Stav vozovky a předměty na ní (sklo, hřebíky, kovové špony) neovlivníte, ale následnému defektu se již bránit lze. S rezervním kolem (nutně nafouknutým!), zvedákem, klíčem a adaptérem na šrouby kol se vyhnete volání silniční asistenční služby. Pokud jste však závislí na opravné sadě a poškození je větší, nezbyde v některých případech než opravdu „žlutého anděla“ zavolat. V tomto případě je rezervní kolo větší jistotou.

iZdroj fotografie: Depositphotos

5. Problémy s klíčem, zámkem a imobilizérem (7,2 %)

Mnoho řidičů zapomíná vyměnit baterii v klíči. Pokud se vybije, nebudeme moci alarm deaktivovat. Zámky vozidla by se měly pravidelně mazat a občas používat. Pak je výrazně větší jistota, že neselžou tehdy, když to nejméně potřebujete. Náhradní klíč také sníží riziko znehybnění vozidla závadou na imobilizéru (pokud je závada způsobena problémem s čipem v klíči). Celkově se klíčům (a bateriím ve všech ovládáních) věnuje málo pozornosti. Dokud se jednou ráno v 02:30 „nerozhouká“ auto a vy nezjistíte, že ho neumíte vypnout.

iZdroj fotografie: Depositphotos

6. Problémy s karoserií, řízením, brzdami, odpružením a převodovkou (7,0 %)

K zavolání silniční asistenční služby vás mohou donutit i různé jiné, nepředvídatelné závady – například nemožnost uvolnit zámek řízení, prasklé třmeny výfuku, zablokovaná nebo poškozená převodovka nebo zatažení ruční brzdy. Některé z těchto problémů jsou náhodné a nepředvídatelné, ale jiným lze předejít proaktivní výměnou součástí, které vykazují známky opotřebení nebo stárnutí (např. pryžové závěsy výfuku, poslední díl tlumiče výfuku, promazání lanka ruční brzdy, kontrola obložení brzd). Držíme palce, ať „žlutého anděla“ pokud možno nikdy nepotřebujete!

Potřebovali jste někdy asistenční službu?

Zdroj: ADAC
Diskuze Vstoupit do diskuze
72 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články